آفتاب
رسول منتجب‌نیا در گفتگو با مهر:

تصمیمات کمیته راهبردی ضد دموکراسی بود/ همایش‌های استانی اعتمادملی

تصمیمات کمیته راهبردی ضد دموکراسی بود/ همایش‌های استانی اعتمادملی

قائم مقام حزب اعتماد ملی با بیان اینکه قرار نبود کمیته راهبردی اصلاح‌طلبان در کار استان‌ها دخالت کند گفت: آنها خود را متولی امر انتخابات دانستند و اعلام کردند ما برای مدیریت انتخابات تعیین شده‌ایم.

رسول منتجب‌نیا قائم مقام حزب اعتماد ملی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه ما تصمیم گرفته‌ایم جلسات شورای مرکزی را هر دو ماه یکبار برگزار کنیم، اظهار کرد: ماه مبارک رمضان فصل جلسه است ولی چون نگران این هستیم که روزه دوستان و برخی اعضای شورای مرکزی که در شهرستان‌ها هستند خراب شود، ممکن است در این ماه جلسه‌ای نداشته باشیم، به همین جهت جلسه حزب به بعد از ماه مبارک رمضان موکول می‌شود ولی به زودی جلساتی را برگزار خواهیم کرد.

وی افزود: همایش‌های سراسری و جلسات فراگیر نیز باید در آستانه انتخابات برگزار شود و فعلاً کاری که ما در حزب انجام می‌دهیم، بازسازی دفاتر استان‌ها و فعال کردن حزب در سراسر کشور و شهرستان‌ها است که هر روز مشغول بررسی این امور هستیم.

ادامه همایش های استانی حزب اعتماد ملی

منتجب‌نیا تاکید کرد: امروز فعالین استانی ما هم به طور مستقل و هم در چارچوب شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در حال برنامه‌ریزی برای انتخابات آتی هستند.

قائم مقام حزب اعتماد ملی افزود: البته گاهی جلسات فراگیری برگزار می‌شود که اخیراً در استان لرستان همایش بزرگی در روز 24 خرداد ماه برگزار شد که بانی اصلی آن حزب اعتماد ملی بود و با سایر احزاب نیز هماهنگی‌هایی صورت گرفت.

وی تصریح کرد: همایش استان لرستان، همایشی بسیار خوب و جامع بود که از سراسر استان در این همایش شرکت کرده بودند و انشاءالله این برنامه در استان‌های دیگر هم ادامه خواهد یافت.

منتجب‌نیا در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه ورود به مصادیق و بررسی نامزدهای احتمالی از چه زمانی آغاز خواهد شد؟ گفت: امروز باید آرام‌آرام احزاب وارد مصادیق شوند و افراد واجد شرایط را زیر نظر بگیرند و روی آنها کار کنند.

عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات سیاست کلی اصلاح‌طلبان را محوریت احزاب در تصمیم‌گیری‌ها عنوان کرد و گفت: احزاب باید در حوزه‌های انتخابیه محور اساسی تصمیمات باشند. البته شخصیت‌های حقیقی موثر هم با احزاب همکاری می‌کنند و در جلسات آنها حضور دارند.

لیست‌های انتخاباتی باید زودتر از پاییز بسته شود

وی با تاکید بر اینکه کار اصلی در مورد تهیه لیست کاندیداها و همچنین تاسیس ستادها برعهده احزاب است تصریح کرد: امکان دارد احزاب اصلاح‌طلب در استان‌ها به طور مشترک ستاد بزنند و ائتلاف کنند ولی قبل از ائتلاف باید برنامه‌ریزی و کاندیداهای خود را مشخص کنند و سپس در یک جلسه با یکدیگر تبادل نظر داشته باشند و به ائتلاف برسند.

منتجب‌نیا ادامه داد: امروز در استان‌ها، کمیته‌های انتخابات تشکیل شده و مابقی هم در حال تشکیل است و فعلاً این کمیته‌ها در حال انجام کارهای مقدماتی هستند. کمیته های انتخابات نیروهای شاخص و مورد نظر را شناسایی می‌کنند و از آنها می‌خواهند که برای کاندیداتوری در انتخابات اعلام حضور کنند.

قائم مقام حزب اعتماد ملی با بیان اینکه بررسی مصادیق و لیست‌های انتخاباتی باید زودتر از پاییز انجام شود، تاکید کرد: لازم است افراد و نامزدهای احتمالی هر چه سریعتر مشخص شوند تا به آنجایی برسیم که بتوانند در انتخابات ثبت‌نام کنند، چرا که زمان ثبت‌نام باید بررسی کاندیداها نهایی شده باشد.

وی اظهار کرد: من فکر می‌کنم فرصت زیادی برای این کار نیست و ضروری است هر چه سریعتر مصادیق تعیین شوند.

تصمیمات شورای راهبردی اصلاحات را مغایر روح دموکراسی می‌دانستم

منتجب‌نیا در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه آیا انتقادی که به شورای راهبردی اصلاح‌طلبان داشتید حل شد یا خیر؟ تصریح کرد: برداشتی که آقایان از وظایف شورای راهبردی داشتند، برداشت صحیحی نبود و مشخص شد حرف من، حرف درستی بوده است، زیرا ما در جلساتی که با بزرگان اصلاح‌طلب داشتیم، به این جمع‌بندی رسیده بودیم که تصمیمات باید در استان‌ها گرفته شود و احزاب محور تصمیم‌گیری  باشند و کسی نباید از تهران در کار آنها دخالت کند. این چیزی بود که من اعتقاد داشتم و آن را با روح اصلاح‌طلبی و دموکراسی مناسب می‌دیدم و غیر از آن را مغایر روح اصلاح‌طلبی می‌دانستم.

عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات گفت: متاسفانه بعضی از دوستان ما به اشتباه معتقد بودند که باید استان‌ها را از تهران مدیریت کنند و در تهران در خصوص استان‌ها تصمیم‌گیری شود.

وی افزود: وقتی که مصاحبه من در انتقاد به این موضوع منعکس شد، بعضی آقایان موضع‌گیری کردند و برخی هم دلخور شدند، ولی بعد از آنکه با آقای خاتمی جلسه گرفتند، وی تمام حرف‌های من را تائید کرد و گفت، من به شدت مخالفم که در تهران برای استان‌ها تصمیم‌گیری شود و به شدت مخالفم که احزاب را دور بزنند و کنار بگذارند؛ همه کارها باید بر عهده احزاب باشد و ما در تهران باید فقط تلاش کنیم که احزاب به توافق برسند و با یکدیگر هماهنگ باشند.

قائم مقام حزب اعتماد ملی گفت: این چیزی بود که من از ابتدا می‌گفتم و معلوم شد حرف من، حرف سنجیده و حساب‌ شده‌ای بود، ولی برداشتی که برخی از دوستان کمیته راهبردی داشتند، برداشت صحیحی نیست و امیدوارم بعد از این صحبت‌ها، جلسات و هماهنگی‌ها برداشت خود را اصلاح کنند و تلاش داشته باشند که احزاب تقویت شوند.

برخی نباید در جریان اصلاحات رفتار مستبدانه داشته باشند

به گفته منتجب نیا از زمانی که شورای مشورتی اصلاح‌طلبان کمیته راهبردی را تعیین کرد، قرار نبود این کمیته در کار استان‌ها دخالت کند، اما آنها عملاً در کار استان‌ها دخالت کردند و خود را متولی امور انتخابات دانستند؛ یعنی اعلام کردند که ما برای مدیریت انتخابات تعیین شده‌ایم.

عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات افزود: من ایرادم بر روی همین قضیه بود و می‌گفتم این یک نوع از بالا تصمیم گرفتن است و با دموکراسی هیچ گونه تناسبی ندارد، ولی آقایان باور نداشتند که انتقاد به آنها وارد است اما بعد از اینکه در جلسات، بزرگان اصلاح‌طلب هم به آنها انتقاد کردند و حرکت آنها را اشتباه دانستند، معلوم شد که حرف من، منطقی و برداشت دوستان، برداشت غلطی بوده است.

قائم مقام حزب اعتماد ملی در پاسخ به این سئوال که آیا امروز این موضوع حل شده است یا خیر؟ تاکید کرد: باید حل شود. به هر حال اگر دوستان محوریت خاتمی، هاشمی رفسنجانی و عارف را قبول دارند، این آقایان دخالت را در کار استان‌ها را نمی‌پسندند. اما اگر کسی غیر از این عمل کند، مستبدانه رفتار کرده است و احزاب و بزرگان اصلاح‌طلب هم این‌گونه اقدامات را قبول ندارند.

کد N880584

وبگردی