آفتاب

خشم روسیه از تخریب بنای یادبود جنگ جماهیر شوروی در لهستان

خشم روسیه از تخریب بنای یادبود جنگ جماهیر شوروی در لهستان

روسیه با ابراز عصبانیت خود نسبت به تخریب یکی از مجسمه‌های یادبود جنگ جماهیر شوروی، به ورشو نسبت به بدترین تبعات این اقدام که نقض آشکار یکی از توافقنامه‌های میان این دو کشور در خصوص حفاظت از مکان‌های تاریخی، هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای گفت: وروشو باید متوجه شود که تخریب "بناهای یادبود جنگ جماهیر شوروی" بدترین پیامدها را به همراه خواهد داشت و مبتکران این اقدام مسئول این تبعات هستند.

مقامات شهر "نووا سول" واقع در غرب لهستان در پایان ژوئن سال جاری میلادی مجسمه یادبود" پیمان برادری سربازان لهستان و ارتش سرخ" را پایین کشیده و آن را به کلی ویران کردند.

شهردار "نووا سول" در چند روز گذشته در صفحه فیس بوک خود نوشت: این مجسمه یاد بود، بزرگ، زشت و همواره به خاطر خاکی که از درون این مسجمه خالی بیرون می‌ریخت، کثیف بود. زمان تغییر کرده است. ما بزرگ شده‌ایم در اینجا هیچ ایدئولوژی افراطی وجود ندارد.

وزارت امور خارجه روسیه این اقدام لهستان را به عنوان "اقدامی غیردوستانه" و نقض مستقیم و فاحش توافق نامه 1994 میلادی میان لهستان و فدراسیون روسیه در خصوص بناهای یاد بود، توصیف کرد.

این وزارت خانه افزود: برخی ممکن است برداشت کنند که این بی‌اعتنایی و به سخره گرفتن مکان‌های تاریخی ما در لهستان از سیاست دولت نشأت گرفته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه لهستان گفت: این اقدام در شهر "نووا سول" نقض این توافق نامه که از نظر لهستان تنها مربوط به قبرستان‌ها است، نیست. روسیه تمامی بناهای یاد بود جنگ را جزء این توافق نامه به شمار می‌آورد.

وی افزود: مسائل مربوط به بناهای یادبود در حیطه اختیارات مقامات محلی است.

لهستان یکی از صریح‌ترین منتقدان الحاق شبه جزیره کریمه اوکراین به روسیه بوده است. روسیه و لهستان تاریخی از درگیری‌ها و اختلافات در خصوص بناهای یاد بود جنگ را دارند و این مساله به تنش‌ها می‌افزاید.

انتهای پیام

کد N879916

وبگردی