آفتاب

خشم ژاپنی‌ها از ایجاد پایگاه آمریکایی همچنان ادامه دارد

خشم ژاپنی‌ها از ایجاد پایگاه آمریکایی همچنان ادامه دارد

نخست وزیر ژاپن با افزایش خشم ساکنان اوکیناوا نسبت به پایگاه آمریکا رو به رو شده است و اعتراضات مردمی همچنین در سراسر این کشور بر سر برنامه‌های امنیتی شینزو آبه بالا گرفته که شدیدا به محبوبیت وی لطمه زده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، حضور پایگاه نظامی تفنگداران دریایی آمریکا به رغم ادامه اعتراضات مردم جزیره اوکیناوا ادامه دارد و این نظامیان از مدت‌ها پیش در تلاش هستند تا یک فرودگاه نظامی در این جزیره بسازند. تلاش‌ آنها با مخالفت شدید اپوزیسیون محلی و سیاستمداران در توکیو رو به رو شده است اما هیچ عزمی برای مقابله قاطع با اقدامات آمریکایی‌ها وجود ندارد. در حالی که شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن با روند ساخت و ساز فرودگاه‌ موافق است و تلاش دارد تا اعتبار خود را به عنوان مهمترین متحد واشنگتن در آسیا حفظ کند.

تظاهرات روزانه مقابل این پایگاه ادامه دارد و ماه گذشته زمانی که آبه به اوکیناوا سفر کرد، معترضان با شعار "جنگ طلب" به استقبال وی رفتند.

رویارویی مردم اوکیناوا و شینزو آبه، به بزرگترین چالش سیاسی برای نخست وزیر ژاپن تبدیل شده است؛ آن هم رهبری که خود را اصلاح طلب می‌داند و تلاش دارد تا دستور کار احیای ملی را اجرا کند.

شینزو آبه دو سال و نیم پیش زمانی که روی کار آمد محبوبیت مردمی بالایی داشت اما زمانی که بر روی مسائل غیر اقتصادی دستور کار خود متمرکز شد، نه تنها با مقاومت از سوی ساکنان اوکیناوا رو به رو شد بلکه اکثر مردم ژاپن نیز در مقابل وی موضع گیری کردند. اگر چه ائتلاف آبه در پارلمان با جدیت کار می‌کند، اما نظرسنجی‌های جدید نشان می‌دهد که محبوبیت وی به شدت کاهش یافته و اکثر مردم ژاپن می‌گویند که مخالف بخش‌های امنیتی دستور کار وی هستند. اعتراضات مردمی همچنین در داخل توکیو رو به افزایش است و ماه گذشته 30 هزار تن علیه اقدام آبه در جایگزینی قانون اساسی صلح طلب به خیابان‌ها آمدند.

ماساکی گابه، پروفسور روابط بین‌الملل در دانشگاه ریوکیوس اوکیناوا می‌گوید: آبه می‌خواهد از اوکیناوا به عنوان بخشی از توافق با آمریکا استفاده کند تا واشنگتن به آن اجازه دهد تا دستور کار خود را دنبال کند.

انتهای پیام

کد N879564

وبگردی