آفتاب

تلاش اصحاب رسانه و هنرمندان برای بخشش محیط بان دنا

تلاش اصحاب رسانه و هنرمندان برای بخشش محیط بان دنا

عصر روز گذشته هنرمندان و اصحاب قلم، رسانه و فرهنگ استان کهگیلویه و بویراحمد به خانه پدر مجتبی رضایی (مقتول حادثه دنا) رفتند تا از آنها تقاضای عفو محیط بان محکوم به اعدام دنا را داشته باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه کهگیلویه و بویراحمد، سیدمحمود موسوی‌پور نماینده هنرمندان در این برنامه خیرخواهانه گفت: این استان رسومی در زمینه صلح و گذشت و حل و فصل اختلافات و مشکلات بین مردم داشته که کم کم در حال فراموشی و از بین رفتن است.

وی افزود: در استان کهگیلویه و بویراحمد ریش سفیدانی داشتیم که اگر در روستایی کوچک‌ترین اختلاف و مشکلی بوجود می‌آمد قدم پیش می‌گذاشتند و مسئله را حل و فصل می‌کردند.

این پژوهشگر فرهنگ بومی استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: قصاص حق خانواده رضایی است و دین اسلام این حق را به اولیاء دم داده اما تاکید هم کرده که بخشش و گذشت بهتر از قصاص است.

موسوی خاطرنشان کرد: در ایلات و عشایر از گذشته‌های دور تاکنون گذشت و بخشش سنت حسن‌ ای بوده و نمونه‌های آن را در دوران مختلف دیده‌ایم و شاهد بوده‌ایم که این گذشت‌ها موجب رشد و تعالی دیگر اعضاء خانواده در زمینه‌های مختلف شده است.

وی مرحوم مجتبی رضایی را یک گردشگر عنوان و اظهار کرد: از طرف جمع حاضر درخواست دارم به حرمت این ماه مبارک و در راستای عمل به ارزش‌های دینی و ایلی قاتل فرزند خویش را عفو کنند.

همچنین اسماعیل رضایی -پدر مرحوم مجتبی رضایی- ضمن گرامیداشت ماه مبارک رمضان و ذکر فضائل این ماه گفت: من و خانواده‌ام هیچگاه دنبال تفنگ و آسیب به محیط زیست نبوده‌ایم و فرزندم نیز یک هنرمند بود که برای عکاسی به دنا رفته بود و به ناحق قربانی بی‌تدبیری و سوء مدیریت مدیر گذشته محیط زیست استان شد که در زمان او سه قتل در مناطق حفاظت شده رخ داد.

وی افزود: وقتی هرکسی در جایگاه خود نباشد و شایسته سالاری در مدیریت وجود نداشته باشد، چنین حوادث ناگواری هم رخ می‌دهد.

رضایی تصریح کرد: اینکه تاکنون در این پرونده رضایت نداده‌ام به‌خاطر برخی سیاسی‌ کاری‌ها بوده است و اگر به صورت صحیح و مناسب پیش می‌آمدند شاید در همان روزهای اولیه رضایت می‌دادم چراکه نقطه سفیدی از این حادثه در دل داشتم و آن هم نبود کینه و مشکل قبلی میان ما و خانواده قاتل بود.

پدر مرحوم مجتبی رضایی عنوان کرد: در همان سال اول که در بدترین شرایط بودم از من خواستند که رضایت بدهم و من هم گفتم که چند نفر از جامعه محیط زیست و طایفه قاتل بیایند و به اشتباه خودشان اقرار کنند و بیشتر از این من را عذاب ندهند و من هم به جان فرزندانم قسم خوردم که قاتل را ببخشم اما پس از آن مسئولان گذشته محیط زیست برعکس عملکرد کردند و از یک قتل بیشتر به من فشار آوردند.

رضایی خاطرنشان کرد: کاری کردند که این مسئله به رسانه‌های بیگانه کشیده شد و در این میان توهین‌های بسیاری به من و خانواده ام شد. اگر دروغ و خیانت نمی‌دیدم و نمی‌شنیدم تاکنون رضایت داده بودم.

وی ادامه داد: اکنون نیز هر تصمیمی که اقوام و خویشاوندان و بزرگان در این زمینه بگیرند اطاعت می‌کنم، امیدوارم فرجی در زمینه بخشش حاصل شود، جامعه هنرمندان و اصحاب فرهنگ و رسانه هم برای ما محترمند.

رضایی با بیان اینکه به محیط زیست عشق و علاقه دارم، عنوان کرد: در کنار خانه من پارکی است که هر روز صبح به آن آب می‌دهم و چندین درخت به یاد پسرم در آن کاشتم و در این زمینه در محله فرهنگ‌سازی کردم تا کودکان محله نیز در نگهداری از این پارک تلاش کنند.

این فرهنگی کهگیلویه و بویراحمدی افزود: از اصحاب رسانه و مطبوعات و هنرمندان می‌خواهم که برای حفاظت و صیانت از طبیعت فرهنگ‌سازی کنند. با توجه به اینکه چند روستا در دامنه کوه دنا وجود دارد باید طوری فرهنگ‌سازی شود که خود مردم این روستاها از حیات وحش و این گنجینه عظیم حفاظت کنند.

وی از عالم ربانی حضرت آیت‌الله ملک حسینی (ره) یاد و خاطرنشان کرد: آن فقیه فقید بزرگ پرچمدار ایل بوده است که در تمام صحنه ‌ا و برای حل مشکلاتی که در ایلات روی می‌داد، پیش قدم می‌شد، خدا را شاکرم که اکنون هم فرزند برومند ایشان حضرت آیت‌الله سید شرف‌الدین ملک حسینی به شایستگی جای پدر را گرفته‌ و راه او را ادامه می‌دهد.

انتهای پیام
کد N879459

وبگردی