آفتاب
مقتدایی:

پژوهشگران دغدغه رهبری درمورد گسترش مفاهیم قرآن در جامعه را جدی بگیرند

پژوهشگران دغدغه رهبری درمورد گسترش مفاهیم قرآن در جامعه را جدی بگیرند

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: اساتید و پژوهشگران حوزوی دغدغه‌های رهبر انقلاب اسلامی و مراجع عظام تقلید درخصوص گسترش مفاهیم قرآن کریم در جامعه را جدی بگیرند.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: اساتید و پژوهشگران حوزوی دغدغه‌های رهبر انقلاب اسلامی و مراجع عظام تقلید درخصوص گسترش مفاهیم قرآن کریم در جامعه را جدی بگیرند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، آیت‌الله مرتضی مقتدایی در گردهمایی اعضای انجمن قرآن‌پژوهی حوزه در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) قم، گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و به برکت تاکیدات امام و رهبری توجه به قرآن در کشور بیشتر شد زیرا در زمان طاغوت مردم تنها به استفاده از قرآن در مراسم عزا و عروسی بسنده می‌کردند.

وی با بیان این‌که «قرآن امروز در تمامی اقشار مورد توجه است و به مسابقه گذاشته می‎شود» اظهار کرد: دغدغه رهبری و مراجع این است که در کنار توجه به حفظ و قرائت و تجوید و ... به مفاهیم قرآن نیز پرداخته شود و قرآن وارد زندگی روزانه مردم شود.

دبیر شورای عالی حوزه تصریح کرد: هدف از نزول قرآن، تدبر در آیات الهی است که متاسفانه این مسئله در جامعه کمرنگ است و در حد انتظار نیست.

وی اظهار کرد: هم اکنون جلسات تفسیر در حوزه فراوان است، اما برای آشنایی مردم با قرآن در سطح عمومی کاری از سوی حوزه صورت نگرفته در صورتی که دیگران از ما تقاضا و انتظار دارند.

مقتدایی گفت: آیات قرآن در طول 23 سال به تدریج برای رفع نیازهای مردم بدون کوچکترین اختلاف و تناقضی نازل شده است و نشان می‌دهد که این قرآن از جانب خداوند است و از جانب یک فرد نیست و مثالی از اعجاز محسوب می‎شود.

وی ادامه داد: در خطبه همام از امیرمومنان در وصف صفات متقین نقل شده است که مومنین کسانی هستند که شب‌ها به‌پا می‌خیزند و ضمن اقامه نماز به تلاوت قرآن پرداخته و آن را با ترتیل می‎خوانند و در آن تدبر می‌کنند و وقتی به آیات جهنم می‎رسند طوری در آن تدبر می‌کنند که گویی زفیر جهنم را می‌شنوند.

وی با اشاره به همکاری‎های همسر علامه طباطبایی در تالیف تفسیر المیزان و نقل قولی از علامه که ایشان در ثواب تفسیر شریک است، عنوان کرد: باید برای آشنایی عموم مردم با مفاهیم قرآنی فکری شود و انجمن قرآن پژوهی که کارهای تفسیری و پژوهشی زیادی داشته است برای این مسئله فکری بکند.

دبیر شورای عالی حوزه بیان کرد: قرآن مشحون از مفاهیم و نکات تازه است به گونه‌ای که آیت‌الله العظمی مکارم در جلسه‌ای که چند روز قبل خدمت ایشان بودیم فرمودند من ده‌ها نکته تازه از قرآن یافته‌ام که در تفسیر نمونه وجود ندارد و قرار است در قالب 4 تا 5 جلد به تفسیر اضافه شود.

مقتدایی تاکید کرد: انجمن قرآن پژوهی با دارابودن ده‌ها عضو برای آشنایی مردم با تفسیر و مفاهیم قرآن چاره‌اندیشی کند.

انتهای پیام

کد N879367

وبگردی