آفتاب

ویکی لیکس: آمریکا از مقامات برزیلی نیز جاسوسی کرده است

ویکی لیکس: آمریکا از مقامات برزیلی نیز جاسوسی کرده است

براساس اطلاعات جدید منتشر شده توسط سایت افشاگر ویکی‌لیکس، جاسوس‌های آمریکایی علاوه بر شنود تماس‌های تلفنی رئیس‌جمهوری برزیل، مقامات ارشد سیاسی و مالی برزیلی را نیز هدف گرفتند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، ویکی‌لیکس فهرستی از 29 شماره تلفن مقامات دولت برزیل را منتشر کرده که آژانس امنیت ملی آمریکا آنها را شنود کرده است.

ویکی‌لیکس در بیانیه‌ای گفت: انتشار این فهرست ثابت می‌کند که آژانس امنیت ملی آمریکا نه‌تنها تماس‌های تلفنی دیلما روسف، رئیس‌جمهوری برزیل را شنود می‌کرده بلکه تماس‌های تلفنی معاون، مشاور، رئیس دفتر، کاخ ریاست جمهوری و حتی تلفن هواپیمای ریاست جمهوری را شنود کرده است. روسف حتی در سفرهای رسمی‌اش نیز از این شنود و جاسوسی در امان نیست.

انتشار این فهرست ضربه دیگری به رسوایی جاسوسی آمریکا است که برای اولین بار در سال 2013 میلادی افشا شد و به روابط میان آمریکا و برزیل خدشه وارد کرد و باعث شد روسف سفر رسمی خود به واشنگتن را برای شرمسار کردن باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا لغو کند اما نهایتا روسف در چند روز اخیر به آمریکا سفر کرد اما این افشاگری‌های جدید پس از خروج وی از آمریکا پدیدار شد.

وی در جریان این سفر در پاسخ به این سوال که آیا اطمینان دارد آمریکا دیگر از رهبران کشورهای متحد جاسوسی نمی‌کند، گفت: بعضی مسائل تغییر کرده است. من اوباما را باور دارم.

وب‌سایت "اینترپست" که نخستین‌بار داده‌های ویکی‌لیکس را گزارش داد، گفت: ظاهراً این جاسوسی و شنود از اوایل سال 2011 میلادی یا حتی قبل‌تر شروع شده است، هنوز هیچ نشانه‌ای از اینکه این جاسوسی متوقف شده، وجود ندارد. آژانس امنیت ملی آمریکا نیز هنوز به سوالات این وب‌سایت پاسخی نداده است.

ویکی‌لیکس اعلام کرد، تلفن همراه لوئیز آلبرتو فیگوئردو ماچادو، وزیر امور خارجه سابق برزیل از سال 2013 تا 2015 میلادی و سفیر کنونی این کشور در آمریکا هدف جاسوسی‌های آژانس امنیت ملی آمریکا قرار گرفته است.

جولیان آسانژ، موسس سایت ویکی‌لیکس در بیانیه‌ای گفت: این افشاگری‌های تازه ممکن است بر اطمینان تجار در برزیل تاثیر بگذارد. اگر روسف می‌خواهد شاهد سرمایه‌گذاری بیشتر آمریکا در برزیل باشد، چگونه می‌تواند به کمپانی‌های برزیلی اطمینان دهد که شرکای آمریکایی آنها از این جاسوسی‌ها استفاده نخواهند کرد.

انتهای پیام

کد N879284

وبگردی