آفتاب

جاسوسی نهادهای اطلاعاتی آمریکا از اشپیگل

جاسوسی نهادهای اطلاعاتی آمریکا از اشپیگل

در حالی براساس گزارش‌ها تحریریه "اشپیگل" در سال ۲۰۱۱ هدف جاسوسی نهادهای اطلاعاتی آمریکا بود که این نشریه آلمانی انتقادهایی در این رابطه که دولت این کشور از این موضوع آگاهی داشته اما اقدامی نکرده، مطرح کرده است. اکنون پارلمان آلمان قول تحقیق دقیق و کامل را داده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، "پاتریک زنسبورگ"، سرپرست کمیته تحقیق در پارلمان آلمان درباره فعالیت‌های اطلاعاتی آمریکا وعده داد که درباره فعالیت جاسوسی علیه "اشپیگل" تحقیقات دقیق و کافی انجام خواهد گرفت.

اسناد تازه نشان می‌دهند که اشپیگل، یکی از معتبرترین نشریات آلمان، هدف فعالیت جاسوسی محافل اطلاعاتی آمریکا بوده است. این محافل در تابستان ۲۰۱۱ به مسئول ارتباطات اطلاعاتی دو کشور درباره روابط "اشپیگل" با برخی از مقامات دولتی هشدار داده بودند.

اطلاعات سازمان سیا درباره کانال‌های خبری "اشپیگل"، شکی باقی نمی‌گذارد که نشریه آلمانی هدف فعالیت جاسوسی بوده است. از این رو نشریه به دادستانی کل آلمان در کارلسروهه شکایت برد.

به گزارش شبکه دویچه‌وله، کمیسیون تحقیق درباره فعالیت‌های اطلاعاتی آمریکا در پارلمان آلمان کار خود را با جدیت دنبال می‌کند. در همین راستا از دفتر صدراعظم آلمان خواسته شده کلیه مدارک موجود در این رابطه را به کمیسیون تحقیق ارائه دهد.

تاکنون شواهد ارتباطات جاسوسی نه تنها به پارلمان ارائه نشده، بلکه آگاهانه مسکوت گذاشته شده و به اطلاع رسانه‌های جمعی نیز نرسیده است. این در حالی است که این مورد در خود آمریکا توجه رسانه‌های جمعی را جلب کرده است. برای نمونه شبکه سی‌.ان‌.ان از اقدامات جاسوسی آمریکا علیه روزنامه‌نگاران پرده برداشت.

در آلمان سازمان "گزارشگران بدون مرز" به جاسوسی علیه "اشپیگل" اعتراض کرد. این نهاد مستقل و غیردولتی که در راه آزادی بیان در سراسر جهان مبارزه می‌کند، درباره این مورد جاسوسی، خواهان تحقیق کافی و توضیح کامل شده است.

انتهای پیام

کد N879234

وبگردی