آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

قربان اوغلی: پشت در توافق جامع ایستاده‌ایم

قربان اوغلی: پشت در توافق جامع ایستاده‌ایم

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: ترافیک سنگین رفت و آمد مسئولان عالی‌رتبه کشورهای مذاکره کننده در محل مذاکرات ایران و گروه 1+5 حاکی از آن است که پشت در توافق جامع ایستاده‌ایم.

جاوید قربان اوغلی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به پیام توئیتری وزیر امور خارجه کشورمان این پیام را اتمام حجتی برای طرف‌های مقابل ایران در مذاکرات هسته‌ای عنوان کرد.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که مذاکرات مراحل پایانی خود را طی می‌کند می‌توان گفت پیام آقای ظریف در فضای خوبی منتشر شد و موضع قاطعانه کشورمان را به طرف‌های مقابل نشان داد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان این‌که دستیابی به راه‌حل پایدار و کسب توافق در پیام اخیر وزیر امور خارجه کشورمان در دسترس توصیف شده است، افزود: آقای ظریف در این پیام اعلام کرده‌ است که طرف‌های مذاکره ایران باید عناصر شجاعت، خودباوری، پختگی، جسارت و خردمندی را داشته باشند تا این توافق تاریخی به سرانجام برسد.

قربان اوغلی خاطرنشان کرد: اشاره وزیر امور خارجه کشورمان به این مطلب که این بحران غیرضروری مدت‌ها قبل می‌توانست خاتمه یابد نشان می‌دهد او باور دارد که باید این بحران غیرضروری و طولانی در این مرحله پایان یابد.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به اخبار منتشر شده از مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5، گفت: ترافیک سنگین رفت و آمدهای سیاسی در هتل کوبورگ وین اظهارات اخیر معاون وزیر امور خارجه روسیه، سفیر اخیر یوکیو آمانو به تهران و بیانیه‌ای که پس از آن منتشر و در آن اعلام شد که توانسته‌اند با ایران بر سر آنکه مسائل فی‌مابین چگونه باید حل شود تفاهم کرده‌اند همگی حاکی از آن است که ما در آستانه یک رخداد بسیار مهم تاریخی هستیم و آن حصول به تفاهم نهایی است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان این‌که به نظر می‌رسد ما پشت در توافق جامع ایستاده‌ایم، افزود: با این‌که هنوز مشخص نیست در پایان مهلت مقرر تفاهمنامه‌ای به امضا می‌رسد یا خیر ولی از اطلاعات موجود به نظر می‌رسد که فاصله چندانی با توافق جامع نداریم و احتمالاً طی یک الی دو روز آینده شاهد اعلام رسمی آن توسط خانم موگرینی یا اعضای گروه 1+5 خواهیم بود.

قربان اوغلی در پایان با تأکید بر این‌که دیپلماسی برای چانه زنی است و چانه زنی هم به منظور گرفتن امتیازهای بیشتر صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: بیشترین سطح موفقیت در یک مذاکره تحمیل شرایط به طرف مقابل و کمترین آن عقب‌نشینی از همه مواضع است ولی در این بین توافق برد- برد نامیده می‌شود. تا اینجا آقای ظریف به نکته مهمی اشاره کرده است زیرا پیام ویدئویی ظریف نشان می‌دهد دو طرف مذاکره با رضایتمندی و حداقل دستاوردها که خطوط قرمزهایشان را تشکیل می‌دهد از گفت‌وگوها خارج شوند و یک مصالحه شرافتمندانه بین آنها شکل بگیرد.

انتهای پیام

کد N879205

وبگردی