آفتاب

باتومی؛ رویای گرجی / وقتی یک بندر گردشگری کشوری را متحول می کند

باتومی؛ رویای گرجی / وقتی یک بندر گردشگری کشوری را متحول می کند

گرجستان کشوری است که بر روی درآمد حاصل از گردشگری حیاب بسیاری باز کرده است و البته در این بین بندر باتومی نگین گرانبهای این صنعت محسوب می شود.

هادی معیری نژاد_این کشور تنها در شش ماهه ابتدای سال 2014 که فصل گردشگری در این بندر است 750 میلیون دلار درآمد دارد که در کل سال 2013 تقریبا حدود یک میلیارد و هشتصد میلیون دلار از ورود بیش از 6 میلیون گردشگر که حتی در فصل زمستان نیز برای تعطیلات کریسمس به گرجستان می آیند در آمد داشته است.
باتومی یکی از شهرهای مهم گرجستان در کرانه شرقی دریای سیاه واقع شده و در فصل تابستان پذیرای جهانگردان بسیاری است که در پی مکانی مناسب برای گذراندن تعطیلات خود هستند.
گردش کردن در شهرباتومی یا مرکز آجاریا، (جمهوری خودمختار جنوب غربی گرجستان) جذابیت خاص خودش را دارد. هتل های مجلل، و رستورانهای بزرگ، مجسمه های مدرن و فواره ها و زمین بازی، همه جای شهر به چشم می خورند.
بندر باتومی با داشتن حدود 140000نفر جمعیت در کنار دریای سیاه قرار دارد و مرکز خودمختاری آجاریا در گرجستان است. در دوره رومی ها بندر تجاری مهمی بود که "باتوسی" خوانده می شد، باتوسی به معنای جای ژرف است و دلیل نام گذاری، وجود آب‌های ژرف در این لنگرگاه بوده است.

در دوره هخامنشی بخشی از یک ساتراپ هخامنشی بود، یوستی نیانوس آن جا را تصرف کرد و بخشی از روم شرقی شد، در سده 7 حبیب بن مسلمه آن را به خلافت اسلامی اضافه کرد، در سده 10 گرجی ها آن را تصرف کردند، در سده 15 به تصرف عثمانی درآمد، در 1878 روس ها عثمانی را در باتومی شکست دادند و آن را به قلمرو تزاری اضافه کردند، از 1900 میلادی که نخستین خط لوله نفتی جهان یعنی باکو- باتومی کشیده شد توسعه بیشتری پیدا کرد، در 1918 عثمانی ها و در 1919 انگلیسی ها آن را تصرف کردند، از 1921 تا فروپاشی اتحاد شوروی مرکز جمهوری سوسیالیستی آجارستان شد.
طبیعت آجاریا در گرجستان بی نظیر است. سواحل گرم در کنار قله های پوشیده از برف و گونه های گیاهی و جانوری متعدد است.

به گزارش یورو نیوز باغ گیاه شناسی باتومی، یکی از مکانهای مناسب برای لذت بردن از طبیعت و آرامش است. مارینا تاراشویلی، مسئول این باغ می گوید: «ما همه گیاهان دنیا را اینجا داریم. بعضی از آنها را هیچ جای دیگر در نیمکره شمالی پیدا نخواهید کرد. هوا همیشه اینجا خوب است. اینجا در کنار دریای سیاه، نصف سال تابستان است. حتی در فصل پاییز هم گلهای عجیب غریب متنوعی شکوفه می دهند.»
با غروب آفتاب، زندگی شبانه در باتومی آغاز می شود ورستورانها خود را برای پذیرایی از مشتریان آماده می کنند.

غذاهای گرجی، طعم ویژه ای دارند. اکثر آنها ترکیبی هستند از سبزیجات تازه با گردو و ادویه. غذاهای گوشتی اغلب کبابی هستند و همراه سس تند، پنیر شور سرو می شوند.

ایرو مامولادزه، صاحب یک رستوران محلی نیز به یورو نیوز می گوید: د«غذای خوب خوردن در بین گرجی ها اهمیت زیادی دارد. اولین کاری که هنگام ملاقات یک دوست انجام می دهید دعوت کردن او سر سفره است.»

یکی از خوراکی های مخصوص اینجا «خاچاپوری» نام دارد است، نان تنوری پر شده از پنیر با طعمی دلپذیر و فراموش نشدنی.

ایرو مامولادزه بیشتر توضیح می دهد: «خاچاپوری غذای محلی همه مناطق گرجستان است اما خاچاپوری اینجا چیز دیگری است. شکل قایق است برای اینکه ما کنار دریا زندگی می کنیم. سرش هم باز است و پنیرها بهتر پخته می شود. تازه ما تخم مرغ هم به آن اضافه می کنیم.
اما برای یک سفر توریستی به باتومی بسته به نوع هتل و روزهای اقامت باید حداقل 1400000 تومان و حداکثر 4500000 تومان پول خرج کرد البته در سالیان گذشته این بندر برای ایرانیان بسیار ارزان و مقرون به صرفه بود اما بعد از گرانی دلار در ایران این مقصد هم به یک مقصد رویایی تبدیل شده است اما برای گردشگران عرب و اروپایی باتومی و گرجستان یک رویای تازه برای گردشگری است و این کشور از این رویا بهره برداری اقتصادی فراوانی می کند به نحوی که رییس جمهور گرجستان توریسم را صنعت اول گرجستان می داند و از هر اقدام محدود کننده ای برای این صنعت به شدت انتقاد می کند.
میخاییل ساکاشویلی مخصوصا از کاهش در در امد گردشگری باتومی انتقاد کرده و خواستار برداشتن محدودیتها برای گردشگران ورودی شده گفتنی است که قبلا ایرانیان می توانستند بدون ویزا به این کشور بروند که گرجستان در سال 1392 قرار داد ورود بدون ویزای ایرانیان را یکجا لغو کرد و این امر موجب گرانی سفر به این کشور شده است.

4746

کد N879075

وبگردی