آفتاب

تاکید«غرویان» بر استفاده از کارگزارانی که عدالت را باور دارند

تاکید«غرویان» بر استفاده از کارگزارانی که عدالت را باور دارند

یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: برای رسیدن به عدالت اجتماعی از کارگزارانی استفاده شود که بحث عدالت اجتماعی را باور دارند و از نظر قلبی به این مساله اهمیت می‌دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن غرویان در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که «بحث عدالت اجتماعی به مسائل زیربنایی مثل عرفان، فلسفه و اخلاق برمی‌گردد» اظهار کرد:‌ فردی که می‌خواهد عدالت اجتماعی را برقرار کند باید از نظر عرفانی و دینی به یک درجه‌ای از معرفت برسد که لذت‌های دنیوی برای او کوچک و ناچیز باشد و برای لذت‌های مادی ارزش و اهمیتی قائل نشود.

وی تصریح کرد: نکته بعدی که در عدالت اجتماعی باید رعایت شود رفتار انسان‌هاست که این رفتار باید برخاسته از معرفت و نگاه معرفت‌شناسانه به هستی باشد. اگر انسان نگاهش به عالم بالا باشد دیگر لذت‌های دنیوی در برابر چشم او ارزشی ندارد و رفتارهای فرد متناسب با تراز معرفتش می‌شود. ما باید این‌گونه رفتارها را در بین مردم و مسئولین گسترش بدهیم تا به آن عدالت اجتماعی که مدنظر اسلام است برسیم.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با بیان این‌که «برای اینکه عدالت اجتماعی در جامعه پیاده شود چند نکته باید مورد توجه قرار گیرد» خاطرنشان کرد: نکته اول این است که باید از کارگزارانی بهره ببریم که از نظر قلبی و فطرتی عدالت اجتماعی را باور دارند و همواره درصدد رفع و حل و فصل مشکلات مردم هستند نه اینکه صرفا در ذهن و فکر خود به عدالت اجتماعی توجه کنند.

غرویان افزود:‌ نکته دیگر اینکه فردی که می‌خواهد عدالت اجتماعی را در جامعه اجرا کند باید به تمام انسان‌ها نگاه انسان‌دوستانه داشته باشد.

وی گفت:‌ عدالت موضوعی است که مربوط به تمام انسان‌هاست و در دین ما می‌گویند که مسائل انسانی را نباید با مسائل فکری و عقیدتی مخلوط کرد. شاید از نظر رفتاری فردی مورد قبول ما نباشد ولی آن فرد هم باید از عدالت اجتماعی برخوردار باشد. در کل رفتارهای ما در جامعه باید براساس انسان‌دوستی تنظیم شود. اگر به این نکات توجه شود عدالت اجتماعی به یک سرانجام خوبی می‌رسد.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با بیان این‌که «بحث عدالت اجتماعی در سیره ائمه (ع) و به خصوص امام علی (ع) بسیار به چشم می‌خورد» گفت: یکی از ویژگی‌های حاکمان اسلامی باید رعایت عدالت اجتماعی باشد و حاکم باید با طبقات متوسط و پایین جامعه همراه شود و خودش در همان سطح زندگی کند.

غرویان افزود: پول و ثروت به خودی خود چیز بدی نیست ولی انسان‌هایی که از مال و مکنت دنیا برخوردارند باید به گونه‌ای رفتار کنند که سایرین هم از این ثروت آن‌ها بهره‌ای ببرند. حضرت علی (ع) به عثمان بن حنیف فرمودند شما که حاکم و رئیس مردم هستید باید سعی کنید که همه حضور و رفتارتان با اغنیا و ثروتمندان نباشد. چراکه اگر این گونه باشد طبقات متوسط و ضعیف احساس می‌کنند که هیچ جایگاهی در نظام و حکومت ندارند.

وی گفت: حضرت به ایشان تذکر دادند که بر سر سفره‌های چرب و شیرین نباش. این گونه نصایح حضرت علی (ع) می‌تواند برای مسئولین ما یک الگویی ارزشمند باشد. ما هم خوشبختانه می‌بینیم مسئولین ما با ایتام و ضعفا می‌نشینند و رفت و آمد دارند. این‌گونه رفتارهایی که در جامعه شاهدیم برگرفته از نهج‌البلاغه حضرت علی (ع) است که اگر این رفتارها در جامعه بیشتر ترویج پیدا کند به زودی عدالت اجتماعی را به صورت گسترده در جامعه می‌بینیم.

انتهای پیام

کد N879028

وبگردی