آفتاب
به همت جهاد خودکفایی هوافضای سپاه صورت گرفت؛

رونمایی و بهره‌برداری از رادار برد بلند «قدیر» در جنوب غرب کشور

رونمایی و بهره‌برداری از رادار برد بلند «قدیر» در جنوب غرب کشور

طی مراسمی با حضور فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص)، از رادار برد بلند «قدیر» در منطقه عمومی اهواز رونمایی و بهره‌برداری از آن آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سپاه پاسداران، در مراسمی که امروز با حضور امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص)، سرتیپ پاسدار فریدون محمدی سقایی معاون هماهنگ کننده نیروی هوافضای سپاه، سرتیپ پاسدار موسی بختیاری معاون هماهنگ کننده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص)، سرتیپ دوم پاسدار رضا شبان فرمانده پدافند نیروی هوا فضای سپاه و جمعی از فرماندهان و مسئولین نیروهای مسلح برگزار شد، از رادار برد بلند «قدیر» در منطقه عمومی اهواز رونمایی و بهره‌برداری از این سامانه راداری آغاز شد.

بر اساس این گزارش، سامانه راداری «قدیر» جزء رادارهای سه بعدی برد بلند است که به همت سازمان جهاد خودکفایی نیروی هوافضای سپاه طراحی و ساخته شده است.

این رادار توانایی کشف ریزپرنده ها و اهداف با سطح مقطع بسیار کم و کوچک از دوردست را دارا بوده و قادر است، در خط دید مستقیم اهداف را در برد ۱۱۰۰ کیلومتر کشف کند.

همچنین رادار برد بلند «قدیر»، انواع هواپیماها را در برد ۶۰۰ کیلومتر و موشک های بالستیک را تا برد ۱۱۰۰ و ارتفاع ۱۰۰ کیلومتر آشکار می‌کند.

گفتنی است، نمونه اول این رادار در خردادماه ۱۳۹۳ رونمایی و در منطقه عمومی گرمسار عملیاتی شد و رادار دوم نیز پس از شش ماه کارکرد آزمایشی از امروز وارد مدار عملیاتی پدافند هوایی کشور می‌شود؛ مراحل ساخت سومین رادار برد بلند نیز به پایان رسیده که با اتمام عملیات مهندسی در آینده نزدیک نصب و عملیاتی خواهد شد.  

کد N878832

وبگردی