آفتاب
طلا با مهر مطرح کرد:

آمریکامی خواهد«توافق فروشی»کند/تلاش غرب برای تغییر استراتژی ایران

آمریکامی خواهد«توافق فروشی»کند/تلاش غرب برای تغییر استراتژی ایران

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس گفت: ۱+۵ با تحریک مولفه امنیت ملی ایران و طرح بازرسی از مراکز نظامی، دست پیش را گرفته است تا سقف امتیازخواهی و مطالبات منتقدان هسته ای تنزل یابد.

نماینده مردم تهران گفت: ۱+۵ و مذاکره کنندگان غرب، با برنامه پیش می روند و هدفشان از طرح موضوعاتی مانند مصاحبه با دانشمندان ما و بازدید از مراکز نظامی این است که مسئولان دیپلماسی کشور را به هول و بلا بیندازند. به اصطلاح می خواهند به مرگ بگیرند تا ما به تب راضی شویم.

حسین طلا نماینده مردم تهران در مجلس در گفت وگو با خبرنگار مهر گفت: مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در ژنو، استانبول، بغداد، مسکو، آلماتی و همچنین مذاکرات فنی، حقوقی و یا کارشناسی زیادی برای حل و فصل موضوع هسته ای برگزارشد اما غرب با سیاست بازی سعی دارد کارشناسان منتقد داخل کشور را به سمت و سوی دیگری هدایت کند.

آمریکا می خواهد توافق را بفروشد/ هدف غرب؛ دستپاچگی ایران در بازی هسته ای

وی با بیان اینکه باید به چند مسئله حیاتی در آستانه آخرین دور مذاکرات هسته ای توجه داشته باشیم، تصریح کرد: به نظر می رسد اساسا طرح موضوع بازرسی های سرزده از تاسیسات نظامی و مصاحبه با دانشمندان ما و نیز طرح موضوع زمانبندی بلند مدت چندین ساله برای تعلیق و محدودیت دسترسی، در راستای این است که کشور را دچار دستپاچگی در بازی امتیازها کنند. مانند فروشنده ای که برای تطمیع مشتری به خرید، می گوید که آخرین قلم کالا است که باقی مانده است.

هدف غرب؛ انحراف کانون توجهات از «امتیازگیری» به «حفظ استقلال»

وی افزود: غرب برای اینکه ما را از هدف اصلی امتیاز گیری هسته ای و رفع تحریم ها منحرف کند، سعی دارد تا در چند پله بالاتر، مولفه های امنیت ملی ما را تحریک کند تا اساسا، نگاه جریان سیاستگراز و چالش گر در کشور، از مسئله هسته ای به حفظ ۳ مولفه استقلال سیاسی، امنیت ملی و استقلال علمی کشور معطوف شود.

نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر همسویی ملت و حاکمیت برای کسب یک توافق خوب خاطرنشان کرد: نظر ما نیز بر این است که رهبر معظم انقلاب به مذاکره کنندگان اعتماد کامل دارند و البته که انجام توافق خوب، بسیار خوب است چرا که موانع پیشرفت کشور نیز برطرف می شود اما باید تیم مذاکره کننده توجه داشته باشند که چارچوب توافق خوب و مورد قبول را رعایت کنند.

ترس از سرزنش آیندگان؛ علت عدم حمایت صریح جامعه علمی ازتوافق

نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به همراهی ناکافی جامعه علمی کشور با مذاکرات هسته ای اظهار داشت: باید دید چرا جامعه نخبه دانشگاهی و علمی کشور در حد انتظار، در کیفیت مذاکرات دخالت نمی کنند؟ در حقیقت، چرا مسئله بیشتر بر عهده سیاسیون گذاشته شده است؟

وی توضیح داد: به نظر می رسد علت این است که برای جامعه علمی و دانشگاهی، شائبه به خطر افتادن استقلال علمی کشور پیش آمده و در حقیقت این قشر نگران است که از توافقی حمایت کرده باشد که خودکفایی علمی و استقلال علمی کشور را به خطر انداخته است.

وی افزود: در چندماه گذشته جامعه دانشگاهی درمسئله توافق هسته ای حمایت خود را از دولت و تیم مذاکرات هسته ای به نمایش نگذاشته اند. در حقیقت علت نخست، نگرانی نخبگان از به خطر افتادن استقلال علمی و فناوری کشور است. به این معنا که کشور به مدت زیادی مجبور خواهد شد تا احتیاج خود را با هماهنگی و امضای غرب و از طریق کشورهای دیگر تامین کند.

طلا با بیان اینکه ممکن است برمبنای توافق، کشور مجبور شود اسرار علمی وفناوری خود را در اختیار بازرسی کشورهای غربی قرار دهد، تاکید کرد: جامعه علمی از قضاوت آیندگان می هراسد و نگران است پای توافقی را امضا زده باشد که امتیازات تاسف بار و اثرگذاری را دودستی تقدیم غرب کرده باشد، مبادا نسل های آینده از نخبگان علمی امروز ما به عنوان قشرمنفعل و واداده یاد کنند.

حسین طلا هدف غرب از طرح مسائل حساسیت زا را تسهیل امتیازگیری از ایران دانست و گفت: هدف ۱+۵ از طرح این دو مسئله این است که سایر مسایل و امتیازگیری ایران، تحت الشعاع پاسخگویی به ادعای غرب قرار گرفته و اساسا امتیازات ما در سایه رفع اتهامات واهی غرب، مغفول واقع شود.

وی ادامه داد: به این معنا که تیم مذاکرات ما همه تلاش خود را به این معطوف کند تا بتواند غرب را صرفا برای حذف بازرسی ویژه نظامی مجاب کند، هدف نهایی غرب گرفتن کارتهای امتیاز هسته ای، بدون دادن کارت هایی مثل پویایی صنعت هسته ای کشور و رفع تحریم است.

این کارشناس سیاسی با بیان اینکه غرب می داند که باید دست پیش بگیرد تا پس نیفتد یادآور شد: ظرفیت های تمدنی و فرهنگی و ضرب المثل های ما به استراتژی مذاکراتی غرب تبدیل شده است. چرا که آمریکا به مرگ گرفته تا ما به تب راضی شویم.

تندورهای اصلاح طلب به دنبال کلاه انتخاباتی از نمد هسته ای نباشند

طلا گفت: دولت باید مراقب این باشد که امنیت و منافع ملی و حیاتی کشور، تحت الشعاع سوگیری های جناحی و انتخاباتی قرار نگیرد. متاسفانه جهت گیری های غرب به صورتی است که در توافق احتمالی، طیف تندرو اصلاح طلب، می تواند حذف بازرسی نظامی و ایستادگی در مورد مصاحبه با دانشمندان را به عنوان پیروزی قلمداد کند، اما در واقع، در اینصورت ایران نتوانسته هیچ امتیازی کسب کند. 

دبیر مجمع نمایندگان تهران با اشاره به اینکه دولت و مسئولان کشور نباید طرح این مسائل از سوی غرب و دامن زدن آن در مجامع داخلی را به نفع خود ارزیابی کنند، یادآور شد: متاسفانه در برخی سخنان مسئولان دولت مشاهده می شود که توافق را آب خوردن مردم گره می زنند. علت این است که هرچه توافق احتمالی به عنوان راه نجات از مخمصه در بین افکار عمومی داخلی قلمداد شود، تندروها می تواند از این نمد، کلاهی برای دو انتخابات آینده برای خود دست و پا کرده و در عین حال، به این پیروزی پوشالی ببالند.

تاکید رهبری بر لزوم عدم توجه به اخم و خنده غرب

حسین طلا ادامه داد: متاسفانه پدیده «تنزل سقف مطالبات» حتی در جدیدترین تحلیل های کارشناسان منتقد داخل کشورنیز مشاهده می شود و منتقدان دو آتشه مذاکرات هسته ای نیز اندک اندک زمزمه می کنند که؛ حداقل کاری کنیم تا امتیازاتی را که تا اینجای کار بدست آورده ایم را از دست ندهیم.

وی اضافه کرد: این در حالی است که رهبر انقلاب اخیرا تاکید کردند که خنده و اخم مستمر امریکا و دولت های غربی نباید کوچکترین اثری در عزم تیم مذاکرات و مسئولان ایجاد کند. اما با این اوصاف باز مشاهده می کنیم که منتقدان هسته ای داخلی، اخیرا اشاره کردند که ما از تیم مذاکرات هسته ای فقط می خواهیم امنیت کشور را به خطر نیندازند.

وی تاکید کرد: در حقیقت سیاست بازی و مانور روی امنیت ملی ما از سوی آمریکا، در نوع نگاه منتقدان و کارشناسان داخلی اثر گذاشته و باصطلاح؛ «چشم آنها را ترسانده» و به نظرم همین می تواند موجب شود تا ما یک خاکریز به عقب برگردیم.

دشمن در اوج استیصال است؛ سقف مطالبه منتقدان ما تنزل نیابد

طلا با انتقاد از اینکه منتقدان هسته ای کشور عقب کشیده اند، توضیح داد: در حالی که دشمن ما در اوج ضعف و درماندگی است، کارشناسان منتقد هسته ای در آخرین مواضع خود مطرح کردند که مطالبه ما از دولت این است که فقط و حداقل، امنیت این ملت را به خطر نیندازند. در حقیقت مطالبات ما از "کسب امتیازات هسته ای و رفع تحریم های ظالمانه"اندک اندک صرفا به خدشه دار نشدن امنیت کشور تنزل یافته و محدود شده است.

وی افزود: استیصال غرب در موضوعاتی مانند چینش وضعیت منطقه و مسائلی مانند جنگ یمن، آخرین وضعیت عربستان و حتی مقابله با داعش قابل مشاهده است. بنابراین با این شرایط آمریکا به شدت نیاز به توافق دارد تا بگوید سرکرده و داعیه دار نهضت آزادی خواه در جهان مجبور شد با این فضاحت با ما توافق کند، تا جنبش های ازادیخواه و مستضعف انگیزه مقاومت را از دست بدهند.

طلا تاکید کرد: ما در مقابل، باید ثابت کنیم که جمهوری اسلامی ایران در پای میز مذاکره، حقوق خود را احیا کرده است تا همین مسئله به یک مولفه انگیزشی برای سایر جنبش های مقاومتی در جهان تبدیل شود.

دولت و تیم هسته ای پاسخ اعتماد رهبری را با امانتداری بدهند

نماینده مردم تهران در مجلس در همین رابطه افزود: نفس و مفهوم توافق کردن نباید برای دولت یازدهم مورد اهمیت باشد. رهبر انقلاب به تیم مذاکره کننده اعتماد راسخ دارند و این اعتماد، گویای این واقعیت است که تیم مذاکرات هسته ای کشور نباید توپ را در زمین دیگران بیندازد، بلکه باید خود این افراد مورد اعتماد نظام، امانتدار مردم و رهبر انقلاب بوده و پاسخ این اعتماد را با مقاومت راسخ در مقابل زیاده خواهی غرب بدهند تا مجلس نیز از توافق احتمالی آینده حمایت کند.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: متاسفانه طیف تندرو اصلاحات در تلاش است تا بتواند به هر صورت، دولت را مجبور به توافق کند تا اگر توافق بدی از آب درآمد این مجلس باشد که آن را رد کند، تا در نهایت تندروهای اصلاح طلب بتوانند به این بهانه که ما از توافق حمایت کردیم اما مجلس آن را رد کرد، در انتخابات اسفند ماه بهره برداری لازم را انجام دهد. این استراتژی که «توافق بد بهتر از توافق نکردن است» مردود است و همچنین توافق مبهمی که در آن داده ها و ستانده ها مشخص نباشد، نمی تواند تامین کننده منافع ملی باشد و نام یک توافق خوب را نخواهد داشت.

وی افزود: طیف تندرو اصلاح طلب تلاش دارد تا به بهانه مشکلات معیشتی و با گره زدن توافق به رفع تمام مشکلات مردم، این پیام را به ملت برساند که؛ باید چینش مجلسی که توافق را رد کرده تغییر یابد بنابراین به کسانی رای بدهید که از توافق حمایت می کنند تا مشکلات شما برطرف شود!

طلا با بیان اینکه بی شک توافق بد حتی مورد قبول کلیت جریان اصلاح طلب هم نخواهد بود، تصریح کرد: متاسفانه بعضا دیده می شود که فضا حاکی از اهمیت دادن به نفس توافق است و کاری به کیفیت توافق ندارند.

دولت، خوب می داند که توافق مبهم برای مجلس مردود است پس از ابتدا باید دقت کند

وی ادامه داد: دولت باید بداند که توافق خلاف قانون که موجب آسیب به منافع ملی کشور شود، بی تردید از سوی مجلس محترم مردود خواهد بود. بنابراین دولت، خودش از ابتدا با وظیفه شناسی و غیرت ملی باید جلوی امتیاز دهی و توافق بد که منافع و امنیت ما را به خطر بیندازد ایستادگی کند و دین خود را به این ملت و خون شهدا ادا کند.

نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: اصلاح طلبان هم که مدعی حفظ استقلال و آزادی هستند باید مراقب باشند که با توافق بد، منافع کشور به خطر نیفتد. بنابراین انجام یک توافق مناسب نیاز به غیرت همگانی و عزم هر دو جریان را دارد تا دولت یازدهم با وجود اعتماد کامل رهبری، وظیفه خود را در عرصه سیاست خارجی به خوبی به انجام برساند.

 


 

کد N878638

وبگردی