آفتاب

داعش مجسمه‌های واقعی را تخریب می‌کند؟

داعش مجسمه‌های واقعی را تخریب می‌کند؟

در شرایطی که گزارش‌هایی از تخریب آثار باستانی شهر تاریخی پالمیرا در سوریه به دست داعش همه را شوکه کرد، حال دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید که داعش در واقع مجسمه‌های تقلبی را تخریب کرده و اصل آنها را برای قاچاق به خارج از سوریه نگاه داشته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری اینترنشنال بیزینس تایمز، ‌گزارش‌های دو روز اخیر نشان می‌داد که داعش مجسمه شیر معروف به «اللات» را که 2000 سال قدمت داشته، نابود کرده است در گزارشی دیگر آمده است که داعش شش مجسمه باستانی دیگر را که توسط مردی از پالمیرا به شهر حلب سوریه قاچاق شده بود، شکسته است.

اما دیده‌بان حقوق بشر سوریه مستقر در انگلیس در وب‌سایت خود اعلام کرد، داعش مجسمه‌های تقلبی را نابود می‌کند و اصل آنها از پالمیرا به حلب منتقل شده تا از آنجا به کشورهای همسایه سوریه قاچاق شود. این گروه همچنین گزارش داد که داعش پیش از این هم برخی از آثار باستانی را از عراق و سوریه به کشورهای همسایه قاچاق کرده بود اما این مقام از ذکر نام کشور مورد نظر خودداری کرد.

شبه‌نظامیان تروریست داعش پنج‌شنبه گذشته تصاویری را منتشر کردند که نشان می‌داد شبه‌نظامیان با استفاده از پتک در حال تخریب چندین اثر باستانی هستند. از زمان حمله ماه مه نیروهای داعش به تدمر (پالمیرا) در مرکز سوریه، جامعه جهانی نسبت به سرنوشت میراث 2000 ساله این منطقه نگران است.

پالمیرا یکی از مهم‌ترین ویرانه‌های تاریخی جهان و یکی از آثار ثبت‌شده سوریه در میراث جهانی یونسکو است. قدمت بخش اعظم ویرانه‌های پالمیرا به سده یکم و دوم میلادی باز می‌گردد و شامل معبد بعل، دروازه هادریان، بنای چهار وجهی، معبد شامین- بعل، آمفی تئاتر، میدان آگورا و مقبره خانواده‌های پرنفوذ است.

انتهای پیام

کد N878622

وبگردی