آفتاب

آب خوردن فقط وقت تشنگی

آب خوردن فقط وقت تشنگی

تامین آب بدن هنگام انجام حرکات ورزشی از اهمیت بالایی برخوردار است اما مصرف بیش از حد آب نیز می‌تواند خطرناک و حتی در مواردی مرگ فرد را به دنبال داشته باشد.

به گزارش روزنامه فرهیختگان، محققان در بررسی‌های اخیر دریافته‌اند ورزشکاران فقط باید زمانی که احساس تشنگی می‌کنند آب بنوشند و از این طریق می‌توانند از عوارض مهلک مصرف بیش از حد مایعات جلوگیری کنند.
مصرف مایعات و آب فراوان باعث بروز حالتی موسوم به «هیپوناترمی» می‌شود که طی آن میزان سدیم خون تا حد زیادی کاهش می‌یابد. درواقع، در این حالت کلیه‌ها قادر به ترشح آب فراوان در بدن نیستند در نتیجه سدیم در بدن جمع می‌شود که این مساله تورم سلول‌ها را به دنبال دارد. علائم خفیف این حالت عبارتند از سرگیجه، تهوع و پف کردن بدن و در موارد شدید منجر به آشفتگی، بروز حملات صرع، کما و حتی مرگ می‌شود. در حال حاضر، طبق گزارش‌ها حداقل 14 ورزشکار بر اثر مصرف بیش از حد مایعات جان خود را از دست داده‌اند.
ساده‌ترین راه جلوگیری از بروز این حالت، توجه به نیاز طبیعی بدن نسبت به احساس تشنگی است به‌طوری که ورزشکاران باید زمانی اقدام به نوشیدن آب کنند که احساس تشنگی داشته باشند و به این طریق مانع از تجمع مایعات و سدیم در بدن می‌شوند. ولی از سوی دیگر، محققان توصیه می‌کنند افراد در آب و هوای گرم باید بیشتر از حد معمول آب و مایعات مصرف کنند تا از این طریق، امکان تغییرات بدنی را برای سازگاری با خنک نگه‌داشتن بدن و کاهش خطر بیماری‌های مرتبط با گرما فراهم کنند. این راهکار بیشتر برای افرادی که در هوای گرم تعریق فراوانی دارند، بسیار کاربردی است. ورزشکاران سالم قادرند میزان خفیف تا متوسط کم‌آبی بدن را تحمل کنند به‌طوری که می‌توانند هنگام ورزش در زمان کم‌آبی بیش از سه درصد وزن بدن خود را از دست بدهند بدون اینکه عملکرد ورزشی آنها دچار اختلال شود. درمواقع بروز خطر، از محلول سدیم سه درصد می‌توان برای درمان مصدومان احتمالی استفاده کرد. ‌
کد N878533

وبگردی