آفتاب

فرار ده‌ها داعشی از لیبی به مصر طی دو ماه اخیر

فرار ده‌ها داعشی از لیبی به مصر طی دو ماه اخیر

منابع امنیتی مصری و لیبیایی از فرار ده‌ها داعشی از لیبی به مصر طی دو ماه اخیر خبر داده و احتمال دادند که برخی از آنها در اجرای عملیات علیه ارتش، پلیس و نیروهای امنیتی مصر در قاهره، الجیزه و سیناء نقش داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، صلاح‌الدین عبدالکریم، یکی از مشاوران نظامی در ارتش ملی لیبی اعلام کرد که به دلیل حملات ارتش لیبی و تنگ کردن عرصه بر تروریست‌های داعش در شهر «درنه» ده‌ها داعشی از طریق زمینی یا دریایی به کشورهای همجوار از جمله مصر فرار کرده‌اند.

منابع امنیتی مصری و لیبیایی نیز اعلام کرده‌اند که تعداد زیادی مصری و لیبیایی از درنه به مصر فرار کرده‌اند. مرزهای زمینی شهر درنه با مصر از طریق صحرا به شهر «6 اکتبر» مصر می‌رسد که در ورودی‌های غربی قاهره واقع است. تروریست‌ها همچنین از طریق کشتی‌هایی در دریای مدیترانه خود را به سواحل سیناء در مصر رسانده‌اند.

گزارش‌ها حاکی از این است که تندروها در لیبی انبارهای سلاح‌های مختلف را در اختیار دارند و از مسیرهای نفوذ و قاچاق به داخل مصر شناخت کافی دارند.

یکی از مسوولان دستگاه اطلاعات مصر از دشوار بودن تامین امنیت برخی مناطق مرزی زمینی با لیبی به ویژه منطقه «الصخور» و مناطق ناهموار میان «سیوه» مصر و «جغبوب» لیبی می‌گوید.

به گفته عبدالکریم تامین امنیت مرزها با مصر که طول آن به 1150 کیلومتر می‌رسد نیازمند یک دولت قوی در لیبی است؛ مساله‌ای که از سال 2011 تاکنون محقق نشده است.

وی درخصوص اینکه ممکن است مواد منفجره‌ای که تروریست‌ها در حمله اخیر مصر از آن استفاده کرده‌اند از لیبی قاچاق شده باشد، گفت: تمامی احتمال‌ها وارد است. ما در حال حاضر در مقابل تروریست‌هایی قرار داریم که از همدیگر حمایت می‌کنند و در واقع با یک سامانه تروریستی کاملی مواجهیم که در حال انتقال سلاح و عاملان انتحاری و اطلاعات از یک کشور به کشور دیگر هستند.

عبدالکریم از ناکارآمد بودن و نتیجه ندادن نشست‌های کشورهای همجوار لیبی انتفاد کرد و گفت: میان این کشورها اختلافاتی وجود دارد. موضع تونس و الجزایر به نفع لیبی نیست. تونس متاسفانه آتش تروریسم را برافروخت و شعله‌های آن لیبی و سوریه را دربرگرفت. این موضوع خطرناکی است که یکپارچه‌شدن تلاش‌ها را می‌طلبد چراکه خطر در حال حاضر همگان را تهدید می‌کند.

همچنین مراکز امنیتی در مصر گزارش داده‌اند که تماس‌هایی میان شبه‌نظامیان لیبی و گروه‌های تندروی مصری و تبادل اطلاعات میان آنها وجود دارد.

در همین راستا بدر عبدالعاطی سخنگوی رسمی وزارت خارجه مصر تاکید کرد: ما با کشورهای همجوار لیبی هماهنگ هستیم و بر حل سیاسی بحران این کشور و تشکیل دولت وحدت ملی توافق داریم. دستگاه‌های امنیتی ما با هم در زمینه تبادل اطلاعات و تلاش برای خشکاندن منابع مالی تروریست همکاری می‌کنند.

وی افزود: نیروهای مسلح ما امنیت مرزها را تامین می‌کنند و مصر در حالت آماده‌باش کامل قرار دارد.

انتهای پیام

کد N878323

وبگردی