آفتاب
سبحانی‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا:

دستیابی به توافق برد- برد شدنی است

دستیابی به توافق برد- برد شدنی است

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید براینکه جمهوری اسلامی ایران همواره در تمامی مراحل مذاکرات حسن نیت داشته است گفت که طرف مقابل باید تکلیفش را مشخص کند که به دنبال توافق است یا تحمیل نظرات.

حجت الاسلام و المسلمین حسین سبحانی نیا در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا) با تاکید بر اینکه بیانات مقام معظم رهبری تاثیر زیادی در روند مذاکرات و استحکام موضع تیم مذاکره کننده دارد گفت:‌ گروه 1+5 می‌داند که موضع محکم مقام معظم رهبری یعنی موضع ملت و تمامی مسئولان که تخطی از آن نوعی گناه محسوب می‌شود از این منظر این موضع پشتوانه محکمی برای تیم مذاکره کننده به حساب می آید.

وی با بیان اینکه بیانات مقام معظم رهبری باید به عنوان نقشه راهی جهت دستیابی به توافق به حساب آید گفت که تخطی از این بیانات قابل قبول نیست بر همین اساس طرف مقابل نیز می‌داند که مطالبی که رهبری می فرماید غیرقابل تغییر است و باید توافق در آن چارچوب حاصل شود.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه تاکنون تیم مذاکره کننده از چارچوب های تعیین شده تخطی نکرده است گفت: طبق موضعی که اخیرا آقای ظریف در بیانیه شان عنوان کردند طرف مقابل باید مشخص کند که دنبال توافق و یا تحمیل نظرات است اگر آن‌ها دنبال توافق هستند چارچوب مشخص شده و می توان در کلیات به توافق رسید اما اگر به دنبال تحمیل نظراتشان هستند بدانند ما هیچ گونه عقب نشینی از مسیر نخواهیم داشت.

به گفته سبحانی‌نیا، باید به توافقی در برگیرنده منافع ملی و خطوط قرمز دست پیدا کرد، توافقی که خطوط کلی اصلی مورد نظر جمهوری اسلامی ایران در آن لحاظ شده و تا جایی که امکان دارد نگرانی هایی که طرف مقابل به آن مطرح می‌کند به آن توجه شود، در این شرایط توافق برد- بردی برای دو طرف خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران بر تمامی مراحل مذاکرات حسن نیت داشته است، گفت: تمامی تلاش بر این بوده که به صورت شفاف در مذاکرات باشیم و نقاط ابهام برطرف شده و شفاف سازی صورت گیرد.

سبحانی نیا ادامه داد: خطوط قرمز و کلیات مورد اشاره از قبل مدنظر بوده و ما چیزی به آن اضافه نکرده ایم بر این اساس باید طرف مقابل در توافق نهایی ضمن برداشتن تحریم ها، ادامه تحقیق و توسعه ، عدم بازرسی از اماکن امنیتی و نظامی و بازجویی از دانشمندان هسته‌ای را بپذیرد از آن طرف ما هم سعی می کنیم تا حدی نظرات آن‌ها را مورد توجه قرار دهیم.

انتهای پیام

کد N878286

وبگردی