آفتاب

رئیس پارلمان عراق: با تقسیم کشور مشکلی نداریم/ فدرالی شدن به نفع منطقه است

رئیس پارلمان عراق: با تقسیم کشور مشکلی نداریم/ فدرالی شدن به نفع منطقه است

رئیس پارلمان عراق ضمن بیان این که بیشتر گروه‌های سیاسی با اداره کشور به شکل فدرالی و ایجاد چند اقلیم موافقند، اعلام کرد: دولت با فدرالی شدن عراق بدون خونریزی و درگیری مشکلی ندارد و اجرای این طرح به نفع منطقه است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری المسله، سلیم جبوری، رئیس پارلمان عراق در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی "دجله" گفت: در صورت شکست روند آشتی ملی در عراق بیشتر گروه‌های سیاسی با تقسیم کشور به چند اقلیم موافقند.

وی با اشاره به اینکه تعداد حامیان طرح تقسیم عراق به چند اقلیم‌ در حال افزایش است و این طرح در میان مردم و گروه‌های سیاسی از استقبال خوبی برخوردار شده گفت: ما مشکلی با تقسیم کشور با رضایت همه طرف‌ها و بدون درگیری نداریم.

جبوری تاکید کرد: درخواست تقسیم عراق و ایجاد اقلیم‌های متعدد کم کم در میان مردم و محافل سیاسی در حال افزایش است.

رئیس پارلمان عراق درباره گزینه تشکیل دو اقلیم برای اهل تسنن و شیعیان در کشور گفت: این طرح همزمان هم مشکل و هم یک راه حل است. و به رغم برخورداری از استقبال گسترده با مشکلاتی در داخل و خارج از عراق مواجه خواهد شد.

منابع عراقی اعلام کردند سازمان ملل با حمایت آمریکا بر طرح آشتی ملی که تمامی گروه‌های عراق را برای حل اختلافات در تمامی زمینه‌ها گرد هم آورد نظارت دارد.

جبوری در ادامه این گفت‌وگوی تلویزیونی درباره تمایل اردن به تقسیم عراق و نیز موضعگیری عربستان، ترکیه، ایران و آمریکا درباره این طرح گفت: ما باید سرنوشت خود را بدون دخالت خارجی تعیین کنیم. تشکیل اقلیم در عراق به نفع تمامی منطقه است.

وی در ادامه با تاکید بر لزوم مشارکت کشورهای همسایه عراق و سایر کشورهای منطقه در روند ایجاد ثبات در این کشور گفت: برخی کشورها در راه برقراری ثبات و امنیت در عراق مانع تراشی می‌کنند.

رئیس پارلمان عراق در پایان درباره مرحله پس از نابودی داعش و مساله سلاح‌هایی که در دست گروه‌های داوطلب مردمی در نبرد با داعش است با ابراز نگرانی نسبت به این مساله تاکید کرد خطرات مرحله پس از نابودی داعش کمتر از مرحله کنونی نیست.

انتهای پیام

کد N878238

وبگردی