آفتاب
در گفت‌وگو با سفیر ایران در ارمنستان عنوان شد

از مناقشه قره‌باغ تا مذاکرات هسته‌ای

از مناقشه قره‌باغ تا مذاکرات هسته‌ای

سفیر کشورمان در ارمنستان روابط و تعاملات بین مقام‌های عالیرتبه ایران و ارمنستان را در عالی‌ترین سطح می‌خواند و تأکید دارد که ارمنستان به عنوان کشور دوست و همسایه‌مان می‌تواند پلی برای گسترش روابط تجاری ایران با آسیای مرکزی باشد.

محمدرضا رئیسی، سفیر کشورمان در ایروان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در رابطه با جایگاه فعلی ارمنستان در منطقه و تعاملاتی که این کشور با همسایگانش دارد، خاطرنشان کرد: ارمنستان اگرچه از نظر وسعت، کشوری کوچک است ولی از جهات مختلف دارای اهمیت منطقه‌ای و حتی بین‌المللی است.

وی ادامه داد: طول جغرافیایی ارمنستان اهمیت ژئوپلتیکی خاصی از نظر ارتباطی در منطقه مهم قفقاز جنوبی به این کشور داده است.

تعاملات سیاسی ایران و ارمنستان در عالی‌ترین سطح

رئیسی روابط سیاسی ایران و ارمنستان را در عالی‌ترین سطح توصیف کرد و افزود: همه مقامات عالی دو کشور تأکید دارند که هیچ محدودیتی در گسترش روابط وجود ندارد.

وی ادامه داد: سفر رئیس‌جمهور ارمنستان به ایران و شرکت وی در مراسم تحلیف جناب آقای دکتر روحانی، سفر نخست‌وزیر، وزیر امور خارجه و وزیر انرژی ارمنستان به ایران و همچنین سفر وزیر محترم امور خارجه، وزیر محترم نیرو، گروه دوستی پارلمانی، وزرای امور خارجه و نیرو به ارمنستان در کنار سفرهای قریب‌الوقوع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون رئیس جمهور به ایروان بیانگر سطح بالای روابط سیاسی بین ایران و ارمنستان است.

سفیر کشورمان در ارمنستان با اشاره به حجم روابط اقتصادی بین ایران و ارمنستان، گفت: حجم اقتصادی دو کشور در سال گذشته حدود 280 میلیون دلار بود. در همین راستا باید بگویم ایران معمولاً چهارمین یا پنجمین شریک تجاری ارمنستان بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در پنج ماهه نخست سال جاری میلادی نیز در حالی که بر اساس آمار مرکز ملی آمار ارمنستان تجارت خارجی آن کشور حدود 31 درصد کاهش داشته، برخلاف روند کاهشی تجارت خارجی ارمنستان با اکثر قریب به اتفاق شرکای تجاری، مبادلات تجاری ایران و ارمنستان حدود 3 درصد رشد نشان می‌دهد.

رئیسی با اشاره به افزایش رشد روابط تجاری میان ایران و ارمنستان تأکید کرد: در شرایطی که به دلیل تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان مبادلات تجاری ایران طی چند سال گذشته کاهش یافت ولی حجم مبادلات تجاری بین این دو کشور تقریباً ثابت مانده است.

سفیر ایران در ارمنستان در بخش دیگری از این گفت‌وگو به سابقه تاریخی روابط بین دو کشور اشاره کرد و گفت: ایران و ارمنستان در دوره‌های تاریخی زیادی در یک امپراطوری به حیات خود ادامه دادند و به گفته مورخین ارمنی حدود 900 ارمنستانی به صورت مستقیم و غیر مستقیم زیر حاکمیت امپراطوری ایران قرار داشته است.

تعاملات فرهنگی ایران و ارمنستان

وی ادامه داد: هم اکنون نیز حدود 1800 کلمه فارسی در زبان ارمنی استفاده می‌شود. از سوی دیگر در دوره‌هایی که دو کشور جدای از هم بودند نیز روابط و تعاملات فرهنگی بسیار زیادی بین آنها وجود داشته است. بر این اساس می توان گفت تشابه‌های فرهنگی زیادی بین دو کشور وجود دارد. برای مثال موسیقی سنتی ایران و ارمنستان به گونه‌ای شبیه هم هستند که در شناخت این‌که این موسیقی مربوط به کدام کشور است دچار اشتباه می‌شویم بنابراین، می‌توان گفت اساس موسیقی سنتی دو کشور تا حد زیادی یکی است.

رئیسی با اشاره به تعاملات فرهنگی و موسیقی بین ایران و ارمنستان، گفت: همه ساله گروه‌های مختلف موسیقی، تئاتر و... به ارمنستان سفر کرده و به اجرای برنامه می‌پردازند. همچنین نمایشگاه‌های مختلف صنایع دستی ایرانی و آثار برخی نقاشان ایران در ارمنستان برگزار می‌شود. علاوه بر این فیلم‌های مختلف ایرانی نیز در جشنواره بین‌المللی زردآلوی طلایی ارمنستان همه ساله شرکت می‌کنند. از سوی دیگر هنرمندان ارمنی نیز مرتب در جشنواره‌های مختلف کشور از جمله جشنواره موسیقی فجر مشارکت می‌کنند.

سفیر کشورمان در ارمنستان قرابت فرهنگی ایران و ارمنستان را از دلایل آمار بالای گردشگری بین دو کشور دانست و افزود: هر سال بیش از 100هزار گردشگر ایرانی به ارمنستان سفر می‌کنند که با توجه به نزدیکی فرهنگی دو کشور به هیچ عنوان در ارمنستان احساس غربت نمی‌کنند و یکی از مهمترین ویژگی‌های مردم ارمنستان مهمان‌نوازی آنهاست.

تلاش ایران در رفع مناقشه قره‌باغ

رئیسی ایران را یکی از اولین‌ کشورهایی دانست که تلاش کرد در مناقشه قره‌باغ نقش میانجی ایفا کند و گفت: ایران در این زمینه موفقیت‌هایی را نیز به دست آورد. با گسترش و ادامه بحران، گروه مینسک در این میان نقش اصلی را بر عهده گرفته است ولی هنوز موفق به حل این مناقشه نشده‌اند. در همین راستا ایران معتقد است که مناقشه قره باغ باید از طریق گفت‌وگو و بر اساس اصول حقوق بین‌الملل حل و فصل شود.

آزادی مذاهب در سایه افراط‌گرایی در منطقه

سفیر کشورمان در ارمنستان با اشاره به گسترش افراط‌گرایی در آسیای مرکزی و سیاست‌های ارمنستان در قبال آن ، خاطرنشان کرد: مقام‌های ارمنستان در این زمینه حکیمانه و منطقی عمل کردند چرا که ارمنستان کشوری اهل تسامح و تساهل است.

وی ادامه داد: همچنین مذهب اکثر قریب به اتفاق مردم این کشور مسیحیت است ولی هم اکنون در مسجد کبود ایروان با سابقه 250 ساله و با وسعت حدود 7 هزار متر مربع در مرکز شهر ایروان مسلمانان به صورت آزادانه امور مذهبی خود را انجام می‌دهند و تا کنون هیچ اثری از نفوذ افراط‌گرایی در ارمنستان مشاهده نشده و این در حالی است که در بسیاری از کشورهای همسایه ارمنستان بر اساس اخبار موثق گروه‌های تندرو و افراطی نفوذ زیادی پیدا کرده‌اند.

حمایت ارمنستان از مذاکرات هسته‌ای ایران

رئیسی با اشاره به استقبال ارمنستان از توافق ژنو سیاست‌های دولت این کشور در قبال مذاکرات هسته‌ای ایران را مثبت خواند و گفت: ارمنستان اولین یا جزء اولین کشورهایی بود که به صورت رسمی از توافق ژنو استقبال کرد. همچنین این کشور همواره از حق کشورمان برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی‌ هسته‌ای حمایت کرده است. علاوه بر این ارمنستان اعلام کرد در صورت امکان از هیچ اقدامی که منجر به تسهیل روند توافق هسته‌ای با کشورمان شود فروگذار نخواهد بود.

شمشیر دولبه پیوستن ارمنستان به اتحادیه اقتصادی اوراسیا

سفیر کشورمان در ایروان با تأکید بر این‌که با ورود ارمنستان به اتحادیه اقتصادی اوراسیا موانع گمرکی بین این کشور با سایر اعضای اتحادیه (روسیه، بلاروس و قزاقستان) برداشته شد، گفت: این مسأله از یک طرف تهدید و از طرف دیگر فرصت است. زیرا هم اکنون کالاهای کشورهای عضو اتحادیه بدون هیچ محدودیت و مانع گمرکی از آن کشورها به ویژه روسیه به ارمنستان منتقل و به فروش می‌رسند.

وی ادامه داد: این مسأله رقابت پذیری برخی کالاهای ایرانی در بازار ارمنستان را دچار مشکل کرده است. ولی از طرف دیگر بازرگانان ایرانی در صورت وارد کردن کالاهای خود به ارمنستان عملاً کالای خود را به روسیه، بلاروس و قزاقستان نیز وارد کرده‌اند. همچنین بازرگانان ایرانی نیز می‌توانند از ظرفیت بسیار بالای تجار ارمنی برای توزیع کالای خود در بازار روسیه استفاده کنند.

رئیسی در پایان خاطرنشان کرد: ورود ارمنستان به اتحادیه اقتصادی اوراسیا نکته مثبت دیگری نیز برای کشورمان دارد. زیرا تولیدکنندگان ایرانی می‌توانند بخش نهایی تولید کالای خود را در ارمنستان انجام داده و با این کار گواهی مبدأ تولید کالا را به نام ارمنستان صادرکنند. در این صورت کالای تولیدی به آسانی در بازار حدود 200 میلیونی اتحادیه اقتصادی اوراسیا امکان توزیع می‌یابد. همچنین با استفاده از نظام تعرفه ترجیحی اتحادیه اروپا برای کالاهای ارمنی، کالاهای مزبور در اتحادیه اروپا نیز می‌توانند توزیع شوند.

انتهای پیام

کد N878138

وبگردی