آفتاب
همه پرسی سرنوشت ساز؛

پاسخ مردد یونان به طرح ریاضتی اروپا/شانس مساوی مخالفین و موافقین

پاسخ مردد یونان به طرح ریاضتی اروپا/شانس مساوی مخالفین و موافقین

دولت آتن دیروز آخرین تلاش خود را برای راضی کردن مردم به مخالفت با طرح ریاضتی اروپا به خرج داد. یونان دو روز دیگر شاهد برگزاری رفراندومی خواهد بود که نتیجه آن ضامن ادامه عضویت در حوزه یورو است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، خیابان های آتن دیروز جمعه صحنه رویارویی دو گروه عظیم از مخالفان و موافقان طرح ریاضتی اروپا بود که قرار است دو روز دیگر در یونان به رای گذاشته شود.

به این ترتیب گوشه ای از شهر بحران زده آتن شاهد تجمع ۲۵ هزار نفر از آنهایی بود که در حمایت از «آلکسیس سیپراس» رئیس جمهور یونان با قاطعیت به طرح اروپا رای «نه» خواهند داد. در مقابل، به طور همزمان ۲۰ هزار نفر دیگر نیز در گوشه دیگر شهر گرد آمدند تا با فریادهایشان رای «آری» خود را به گوش کشورهای حوزه یورو برسانند.

دیروز آخرین روز از کمپین‌های یک هفته ای بود که با عجله در پی شکست مذاکره بین دولت سیپراس و وام دهندگان اروپایی رخ داد.

قرار بود کمیسیون اروپا، صندوق بین‌المللی پول (آی ام اف) و بانک مرکزی اروپا در ازای انجام برخی اصلاحات اقتصادی از سوی یونان بسته کمک های مالی خود به این کشور را تمدید کنند حال آنکه آتن تصمیم گیری در این خصوص را به مردم واگذار کرد و خود نیز در میانه این دعوا جانب آنهایی را گرفت که رای شان منفی است.

سیپراس در سخنرانی که در جمع مخالفان طرح ریاضتی اروپا ابراز داشت، گفت: با غرور به آنهایی که مایه ارعاب شما می شوند «نه» بگویید. همه پرسی روز یکشنبه دو راهی انتخاب بین ماندن در اروپا یا ترک شرافتمندانه آن است.

نظرسنجی ها حاکی از آن است که دو گروه مخالف و موافق رقابت تنگاتنگی با هم دارند اما تا به این جای کار، حامیان طرح ریاضتی اروپا به نسبت ۴۱.۵ به ۴۰.۲ جلو هستند.

رای «آری» به منزله استعفای دولت سیپراس است حال آنکه رای «نه» خطر خروج یونان از منطقه یورو و شکست رویای اروپای واحد را افزایش می دهد.

همزمان با تجمع دیروز آتن، تجمع های کوچک تر دیگری هم در حمایت از سیپراس در دیگر شهرهای اروپا نظیر فرانکفورت، برلین، روم و بروکسل روی داد.

کد N878124

وبگردی