آفتاب

پیش شرطهای منصور هادی برای قبول آتش بس احتمالی عربستان در یمن

پیش شرطهای منصور هادی برای قبول آتش بس احتمالی عربستان در یمن

همزمان با انتشار مجدد اخباری از موافقت عربستان با آتس بس جدید در یمن، منابع آگاه اعلام کردند که دولت مستعفی یمن دائمی بودن هرگونه آتش بس احتمالی، اجرای قطعنامه 2216 شورای امنیت و عقب نشینی‌ انصارالله از شهرهای این کشور را شرط موافقتش با آتش بس مجدد اعلام کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شبکه خبری "ارم نیوز" به نقل از منابع آگاه گزارش داد که اخبار منتشر شده از تصمیم قریب الوقوع عربستان برای موافقت با آتش بس اولیه به مدت پنج روز تا قبل از پایان ماه مبارک رمضان در یمن حکایت دارد.

به گفته این منابع حملات شدید ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان به یمن و تشدید آن در دو روز گذشته براساس طرحی صورت گرفته که احتمال برقراری آتش بس در آینده‌ نزدیک را افزایش می‌دهد و هدف از این حملات که بامداد امروز شدت گرفت وارد آوردن بیشترین آسیب به تجهیزات انصارالله است.

پیشتر نیز اخباری در خصوص احتمال آتش بس پنج هفته‌ای در یمن منتشر شد اما این اخبار توسط یک منبع در ائتلاف عربی تکذیب شد.

شروط دولت مستعفی یمن برای موافقت با آتش بس

در همین راستا، احمد بن مبارک، مشاور رئیس جمهور مستعفی یمن شرط دولت(مستعفی) برای موافقت با آتش بس جدید در یمن را دائمی بودن آتش بس، عقب نشینی نیروهای انصارالله از شهرهای این کشور و اجرای قطعنامه 2216 اعلام کرد.

وی در ادامه مدعی شد: "جنگ علیه انصارالله را به جنگ علیه القاعده است و این امر صحبت کردن در مورد چشم انداز راه حل سیاسی را دشوار می‌کند."

این سخنان بن مبارک در راستای کارشکنی در انجام مذاکرات سیاسی صورت گرفت.

بن مبارک افزود: دولت یمن با اجرای آتش بس موافق است به شرطی که هدف هرگونه آتش بسی این باشد که دائم بوده و اجازه تشدید حملات نظامی را ندهد.

وی که در نیویورک با هیات اعزامی از سوی دولت فراری و مستعفی یمن حضور دارد، گفت: دولت(مستعفی) در تلاش است به آتش بسی دست یابد که قابلیت ادامه یافتن را داشته باشد و در جریان آن حوثی‌ها و نیروهای علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری پیشین یمن مکان‌های جدیدی را تحت کنترل خود در نیاورند.

همچنین هیات یمنی حاضر در نیویورک دیدارهایی را با پنج عضو دائم شورای امنیت و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس برگزار خواهد کرد.

این هیات پیشتر نیز به واشنگتن سفر کرده و با مسئولان در کاخ سفید و وزارت خارجه و هیات کمک‌های انسانی آمریکا دیدار کرده بود.

بن مبارک از شورای امنیت خواست تا بر انصارالله یمن و علی عبدالله صالح برای اجرای قطعنامه 2216 اعمال فشار کند.

وی افزود: دولت یمن به حصول آتش بس روی باز نشان می‌دهد اما شبه نظامیان در حال حاضر در مقابل آزمونی الزام آور برای اجرای قطعنامه 2216 هستند.

مشاور رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن همچنین مخالفتش را با تشکیل نیروهای مشترک برای اداره امور مناطقی که احتمال خروج انصارالله از آن وجود دارد اعلام کرد.

وی مدعی شد که حملات نظامی تحت رهبری عربستان بسیاری از اهدافش را محقق ساخته اما همچنان اهدافی وجود دارد که محقق نشده است که از جمله آن‌ها بازگشت "دولت قانونی" است.

از سوی دیگر منابع سیاسی و دیپلماتیک در مصاحبه با روزنامه کویتی "القبس" عنوان داشتند که رایزنی‌هایی که در بیش از چند کشور منطقه وجهان پیرامون بحران یمنی در جریان است راه‌های توقف عملیات نظامی را بررسی می‌کند.

آن‌ها خاطرنشان کردند که این رایزنی‌ها مسائل اساسی از جمله پیشبرد اوضاع به سمت موافقت با آتش بس انسانی دائم و توقف عملیات نظامی تحت رهبری عربستان همزمان با عقب نشینی نیروهای حامی علی عبدالله صالح و انصارالله از صنعاء و بزرگ‌ترین شهرهای تحت کنترل آن‌ها را به عنوان مرحله نخست جهت حل بحران یمن بررسی می‌کند.

در همین راستا، راجح بادی، سخنگوی دولت مستعفی یمن از سازمان ملل خواست تا به مسئولیت خود برای پایان محاصره ساکنان در عدن عمل کند. این سخنان در حالی مطرح شد که ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان که حامی دولت مستعفی است، محاصره زمینی، هوایی و دریایی به کشور یمن اعمال کرد و اجازه رسیدن کمک‌ها را نمی‌دهد.

پیشنهادات منصورهادی برای اجرای قطعنامه 2216

در همین حال،یک منبع در دولت مستعفی یمن در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط گفت که عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن در دیدار با اسماعیل ولد الشیخ احمد، فرستاده سازمان ملل به یمن هفت پیشنهاد را برای اجرای قطعنامه 2216 دارد که این هفت پیشنهاد عبارت است از :

1- پایبندی انصارالله و نیروهای علی عبدالله صالح به اجرای بی‌قید و شرط قطعنامه شورای امنیت

2- انصارالله باید رسما اعلام کند که فقط فعالیت‌ سیاسی انجام می‌دهد

3- تمامی گروه‌های شبه نظامی در یمن منحل شوند و سلاح‌هایشان را به دولت تحویل دهند

4- نهادهای دولت(مستعفی) نیز مجددا فعالیت خود را از سر بگیرند و دولت ظرف دو هفته از در پیش گرفتن این پیشنهاد به یمن باز گردد

5- تمامی زندانیان آزاد شوند

6- نیروهای انصارالله از شهرهای یمن از جمله صنعاء عقب نشینی کنند

7-نیروهای مشترک عربی برای نظارت بر اجرای این بندها تشکیل شود

انتهای پیام

کد N878122

وبگردی