آفتاب
سلیمانی:

باید به سمت اتوماسیون شدن انتخابات حرکت کنیم

باید به سمت اتوماسیون شدن انتخابات حرکت کنیم

یک نماینده عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس پیشنهاد تدوین دستورالعمل برگزاری انتخابات سالم را پیشنهادی آرمانی ولی غیراجرایی است.

محمد سلیمانی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: به نظر بنده این پیشنهاد به چند دلیل قابلیت اجرایی ندارد. اولاً‌ که فرآینده اطاله دادرسی در دستگاه قضایی به حدی طولانی است که با حجم انبوهی از پرونده‌های در نوبت رسیدگی قرار دارد.

وی ادامه داد: در زمان انتخابات بخشداری‌ها، فرمانداری‌ها،‌ استانداری‌ها، هیأت‌های اجرایی و هیأت‌های نظارت به حدی درگیر انتخابات هستند که امکان آنکه اعلام کنند که توسط کاندیدایی، جرمی اتفاق افتاده است وجود ندارد. اساساً‌ مشخص نیست که در این شرایط شاکی باید چه کسی باشد و پروسه جمع‌آوری مستندات تخلف چگونه باید انجام شود.

نماینده مردم تهران افزود: روند پرداختن به این فرآیند به حدی است که وقتی انتخابات فرا می‌رسد و نتایج انتخابات اعلام می‌شود ولی پرونده‌های انتخابات همچنان در دستگاه قضایی باز می‌ماند.

وی در تشریح دومین دلیل غیراجرایی بودن این پیشنهاد گفت: در حال حاضر در خصوص برخی از تخلفات و ممنوعیت‌ها هیچ تعریفی وجود ندارد. این‌که اندازه برگه رأی چقدر باشد یا رأی دادن با شناسنامه دیگران در قوانین چه حکمی داشته باشد، معلوم است، اما تخلف، مجاز و ممنوع در این قوانین تعریف نشده است تا هم مأموران انتخابات، هم رأی دهندگان و هم ناظران تکلیفشان را بدانند.

سلیمانی ادامه داد: به طور مثال این‌که از هم اکنون مسئولی یا فردی که بعداً‌ می‌خواهد کاندیدای انتخابات شود به اقصی‌نقاط کشور سفر کند آیا اجازه دارد درباره انتخابات صحبتی کند؟ به نظر بنده در اینگونه امور، ‌سلیقه‌ای عمل می‌شود. یک تخلف توسط دو نفر انجام می‌شود ولی نفر اول چون از خودمان است تخلفش رسیدگی نمی‌شود ولی تخلف دوم به اشد مجازات می‌رسد. این نشان می‌دهد تعریف روشن و حد و حدودداری از تخلف وجود ندارد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس حرکت به سمت برگزاری الکترونیکی انتخابات را موجب کاهش خطاهای انسانی و برخی از تخلفات دانست و افزود: نظارت‌ها باید فنی‌تر،‌ دقیق‌تر و با مهارت بیشتری توسط برگزارکنندگان انتخابات انجام شود.

سلیمانی در پایان گفت: تا جایی که امکان‌پذیر است باید خطای دید و درک انسانی و تأثیر آن در انتخابات را کاهش دهیم. باید به سمت اتوماسیون شدن انتخابات حرکت کنیم. حتی اگر نرم‌افزارهای لازم را نداریم لازم است از خارج وارد کنیم، اما تا می‌توانیم باید از بروز تخلفات جلوگیری کنیم تا بتوانیم انتخابات سالمی را داشته باشیم.

انتهای پیام

کد N878029

وبگردی