آفتاب

تنش در روابط چین و ترکیه بر سر مسلمانان اویغور

تنش در روابط چین و ترکیه بر سر مسلمانان اویغور

در پی پذیرش 173 مهاجر اویغور از سوی ترکیه که از چین فرار کرده‌ بودند، پکن انتقادهایی را متوجه آنکارا کرد و انتظار می‌رود روابط دو کشور بر سر این مساله بیش از پیش سرد شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: اویغورها به صورت غیرقانونی چین را ترک گفته و پکن مخالف هرگونه کمک و پذیرش یا حمایت از مهاجرت غیرقانونی است. ما معتقدیم که جامعه بین‌الملل باید برای مقابله و جلوگیری از چنین مهاجرت‌هایی احساس وظیفه کند.

گروهی 173 نفره از اویغورهای مسلمان که اکثراً زن و بچه هستند روز سه‌شنبه وارد استانبول شده و در کایسری مستقر شده‌اند؛ شهری در ترکیه که دارای بیشترین جمعیت اویغورهاست.

یک فعال تایلندی گفته است که این افراد پس از آزادی از اردوگاه‌های تایلند با یک پرواز محرمانه که دولت آنکارا آن را ترتیب داده‌ بود به ترکیه منتقل شده‌اند.

ترکیه روابط قومی و زبانی با اویغورها دارد که اعضای اقلیت مسلمان در سین‌کیانگ در غرب چین هستند. این گروه هدف سرکوب فرهنگی و مذهبی و به حاشیه کشیده شدن اقتصادی توسط پکن قرار دارد. روابط میان ترکیه و چین در پی گزارش‌های رسانه‌ای ترکیه درباره ممنوعیت عبادت و روزه‌داری اویغورها در چین رو به سردی گذاشته است.

پکن جنگی تحت عنوان "مقابله با تروریسم" در سین‌کیانگ به راه انداخته که محل اصلی سکونت اویغورهاست.

این 173 تن بخشی از 250 اویغوری هستند که پس از فرار از چین به مدت یک سال در اردوگاه‌های تایلند نگهداری می‌شدند. معاون کنگره جهانی اویغور گفته که امیدوار است بقیه آوارگان اویغور نیز بتواند اجازه خروج از تایلند را کسب کنند.

انتهای پیام

کد N877904

وبگردی