آفتاب
در گفتگو «هر شب یک مهمان با مهر» مطرح شد:

موسیقی بومی درحال خفه شدن است/ کمک پایتخت به موسیقی مازندران

موسیقی بومی درحال خفه شدن است/ کمک پایتخت به موسیقی مازندران

ساری - حمایت ضعیف از نغمه های محلی، زیرساختهای نامناسب هنری، کم توجهی به پژوهش سبب شده تا موسیقی مازندران در کشاکش با دیگر نواها نظیر پاپ رنگ بازد.

به گزارش خبرنگار مهر، گروه موسیقی فولکلور تبری برادران و خواهران محمدی به سرپرستی سیدجلال محمدی سالهاست که در زمینه موسیقی فولکلور مازندران فعالیت می کنند و اولین و تنها ترین گروه خانوادگی موسیقی بومی استان را تشکیل داده اند، همچنین این گروه به همراهی استاد آریا عظیم نژاد آهگساز سریال پایتخت، قطعات موسیقی محلی و خوانش این سریال را تولید کرده اند.

سیدجلال محمدی سرپرست گروه تبری به همراه خواهرش نرگس محمدی در راستای اجرای طرح «هر شب یک مهمان با مهر» که به ابتکار دفتر نمایندگی خبرگزاری مهر مازندران در فضای مجازی برگزار می شود، پاسخگوی سوالات خبرنگاران مهر شدند و سید جلال محمدی با بیان اینکه آلبوم نوروز خوانی در این گروه آماده شده است، درباره حمایت مسئولان از موسیقی مازندران گفت: حمایت مسئولان از موسیقی مازندرانی در حد شعار و گفتگو است و در عمل فعلا خبری از حمایت نیست، البته جناب جاودانی مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی خیلی لطف دارند ولی تازه کارشان را شروع کردند.

وی درباره چالش موسیقی مازندران با عنوان اینکه چالش موسیقی مارندران ابتدا در معرفی موسیقی، ساز و هنرمندان در بخش های مختلف وجود دارد، به پیشینه شکل گیری گروه تبری اشاره کرد و گفت: تاسیس این گروه به ۳۰ سال پیش برمی گردد و پدر خانواده با بزرگ شدن فرزندان به فکر ساماندهی آنان بود و به صورت رسمی سال ۱۳۷۰ پدر به کمک پسرانش، گروه موسیقی را تاسیس کرد.

محمدی با بیان اینکه تاسیس گروه با مشکلات فراوانی همراه بود، اظهار داشت: آن موقع فقط گروه استاد محسن پور شواش وجود داشت و الگویی آنچنانی برای تمرین نداشتیم و هیچ کسی چیزی را درمورد گروه و گروه داری و ... به ما نمی گفت و همه چیز را خودمان تجربه کردیم، البته پدر از اساتید مانند استاد طیبی برای همکاری بیشتر به منزل دعوت می کرد.

وی درباره اینکه چرا استاد اسحاقی خنیاگر و پیشکسوت موسیقی بومی مازندران به صورت ثابت با گروه شما همکاری ندارد گفت: استاد اسحاقی عضوثابت گروه نبودند و ما در بعضی از برنامه ها که استاد وقت داشتند درخدمتشان بودیم زیرا ایشان گروه دارند و اخیرا در تالار وحدت نیز در خدمتشان بودیم.

سید جلال محمدی در عین حال تصریح کرد: استاد اسحاقی جزو معدود هنرمندانی است که تاحدود زیادی توانست با تنظیمات گروهی بخواند.

سرپرست گروه موسیقی تبری مازندران با عنوان اینکه برای اجرای شهرستان ها به ویژه برای غرب استان امسال مصمم هستیم تمرکز کنیم، تصریح کرد: منتظر برنامه ریز حرفه ای هستیم  و پیشنهاداتی نیز داشته ایم.

زییرساخت ضعیف هنری موسیقی مازندران

این هنرمند موسیقی فولکلور مازندران با بیان اینکه زیرساخت هنری موسیقی در مازندران خیلی ضعیف است و حتی هنرمندان شهری شناخته شده نیستند، گفت: به فکرجمع آوری آهنگ های قدیمی برای آهنگسازی، بازخوانی و ساخت آهنگ های جدید هستیم و استفاده از هنرمندان گمنام و غیره برای همکاری قوی تر از دیگر برنامه هاست.

وی با بیان اینکه تکرار گذشته، سپس نوع آوری و ترویج از راه های حفظ موسیقی سنتی استان است، گفت: در سیاست های کلی باید تعریف درستی از حمایت از موسیقی وجود داشته باشد زیرا مردم مازندران بالاترین نقش را در موسیقی دارند و معتقدم بدون حضورمردم مازندران موسیقی مازندرانی معنایی ندارد.

سید جلال محمدی درباره گردآوری موسیقی بومی استان با بیان اینکه تا اندازه ای که در توان ما بود جمع آوری و تنظیم کردیم اما انگار که هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است گفت: موسیقی مازندران خیلی غنی است و روی هر منطقه مازندران می توان سالها کار کرد.

پاپ گلوی موسیقی مازندران را گرفته

سرپرست گروه موسیقی فولکلور تبری با اشاره به اینکه موسیقی پاپ گلوی موسیقی مازندران را به شدت گرفته و در حال خفه کردن آن است، بر لزوم برنامه ریزی برای حفظ موسیقی اصیل اشاره کرد.

وی درباره ورود به سریال پایتخت نیز گفت: با توجه به کارپژوهشی بنده در موسیقی مازندران و کارپژهشی گروه تبری، استاد هوشنگ جاوید ما را به استاد آریا عظیمی نژاد پیشنهاد داد و همیشه دوست داشتم موسیقی مازندران در رسانه ملی درست و با چارچوب خودش پخش شود.

محمدی یادآور شد: سریال پایتخت با حواشی فراوان که در حد کارشناسی ما نیست، بیشترین کمک را به شناسایی موسیقی مازندران کرده است و از طریق استاد جاوید به آهنگساز معرفی شدیم و من نیز یکسری شرایطی را عنوان کردم و وی نیز قبول کرند و همکاری شروع شد.

وی در پاسخ به اینکه آیا بر اساس فیلمنامه موسیقی ساخته شده است، گفت: استاد عظیمی نژاد حال و هوای فیلم رابرای ما تعریف کردند و من نیز موسیقی را پیشنهاد دادم و استاد با مشورت بنده موسیقی انتخاب و اجرا کردیم.

اگر بخواهیم موسیقی مازندزان در عرصه بماند و اجازه به موسیقی دیگرندهیم تا جای موسیقی محلی رابگیرد، نیازمند حمایت همه جانبه هنرمندان از سوی مسئولان و مردم وجود داردمحمدی با اشاره به سوز موجود در موسیقی سریال پایتخت گفت: سوز در موسیقی هم می تواند متاثر از موسیقی مازندران باشد، هم لحظه و فیلم نامه و اینکه قرار است چه تاثیری بر مخاطب داشته باشد.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم موسیقی مازندزان در عرصه بماند و اجازه به موسیقی دیگرندهیم تا جای موسیقی محلی رابگیرد، نیازمند حمایت همه جانبه هنرمندان از سوی مسئولان و مردم وجود دارد.

وی درباره برنامه های برون مرزی گروه تبری گفت: در سال گذشته در ترکمستان برنامه داشتیم و در بین ۲۵ گروه از ۱۴ کشور جهان به اتفاق گروه ازبکستان انتخاب شدیم و امسال نیز برنامه هایی در دست تهیه داریم.

موسیقی دیگر اقوام بر موسیقی مازندران غالب شده

محمدی درباره وضعیت موسیقی مازندران در شبکه استانی گفت: داستان صدا و سیما بسیار غم انگیز و قابل بحث است و باید مواظب باشیم چرا که موسیقی دیگراقوام مثل گیلان و ترک بر موسیقی مازندران در شبکه استانی در حال غالب شدن است.

سرپرست گروه تبری مازندران درباره بهره گیری از حرکات آیینی در موسیقی محلی یادآور شد: درخصوص حرکات آیینی، مازندران از تمام استان ها رقص های کامل تری دارد و بیش از ۱۳ مدل رقص و حرکات موزون شناسایی شده است.

نرگس محمدی عضو و نوازنده گروه تبری مازندران نیز با بیان اینکه این گروه در حال حاضر ۱۰ عضو دارد و کوچکترین عضو ۱۵ ساله است درباره فعالیت کمرنگ بانوان در عرصه موسیقی استان گفت: گروه بانوان روجین تشکیل شده و انشالله اگر خدا بخواهد در مسیر برگزاری کنسرت نیز گام برمی داریم.

روسای ارشاد ازهنرمندان محله شان بی اطلاع هستند

وی درباره لزوم حمایت از موسیقی بومی استان گفت: در درجه اول باید به فکر جمع آوری بانک اطلاعات هنرمندان بود، متاسفانه حتی روسای مراکز ارشاد از تعداد هنرمندان منطقه خودشان اطلاعی ندارند، در حالی  که حداقل باید هفته ای یکبار هنرمندان با متولیان اداری فرهنگ و هنر جلسه ای داشته باشند تا آنها را با مشکلات حوزه های موسیقی آشنا کنند اما متاسفانه گاهی ما باید با همین متولیان عرصه هنر برای اشاعه موسیقی فولک و بومی بجنگیم و این یعنی شناخت کافی نداشتن آن مسئول ذیربط از عرصه فرهنگ و هنر.

موسیقی بومی همانطور که از اسمش مشخص است، از دل مردمان آن مرز و بوم در طول سالیان سینه به سینه به عرصه ظهور می رسد و معمولا آواهایی را تشکیل می دهند که مردم با جان و دل به آن گوش فرا می دهند و خاطره می سازندوی عنوان کرد: موسیقی بومی همانطور که از اسمش مشخص است، از دل مردمان آن مرز و بوم در طول سالیان سینه به سینه به عرصه ظهور می رسد و معمولا آواهایی را تشکیل می دهند که مردم با جان و دل به آن گوش فرا می دهند و خاطره می سازند و راه حفظ این موسیقی ها دسته بندی، تنظیم جدید موسیقیایی، اجراهای صحنه ای و در نهایت ضبط و ثبت در قالب آلبوم است.

نرگس محمدی  با اظهار اینکه متولیان در شعار تمایل به حفظ موسیقی بومی دارند، ولی وقتی صحبت عمل می شود همه پا پس می کشند، گفت: برای برگزاری یک کنسرت موسیقی محلی حواشی بی معنی فراوانی بر سر راه است، البته امید داریم که در دوره مدیریت جدید مشکلات و حواشی هنرمندان کمتر شود.

این بانوی هنرمند ادامه داد: آنقدر کاغذ بازی وجود دارد و مسیر را طولانی می کنند که برنامه گذار پشیمان می شود، به عنوان نمونه وقتی چهارشنبه مجوز صادر و جمعه کنسرت برگزار می شود، اصلا آیا می توان کاری کرد، این برنامه گذار کی باید تبلیغ و کی باید بلیط فروشی کند و  در نهایت انگیزه ها کم خواهد شد.

نرگس محمدی تصریح کرد: وقتی از هر ۱۰ تا برنامه دولتی و خصوصی، دو برنامه موسیقی محلی باشد و بقیه نیز پاپ است، چطور می شود گوش جوان ها را به شنیدن اواهای موسیقی محلی واداشت.

مشکلات حضور بانوان در موسیقی

وی درباره مشکلات فعالیت بانوان در حوزه موسیقی یادآور شد: با توجه به اینکه من و خواهرم جزو بانوان فعال عرصه موسیقی هستیم و آن هم به این دلیل که با گروه خانوادگی خودمان کار می کنیم، ولی به دفعات مشکلات حضور ما در برنامه های مختلف وجود داشته و دارد و متاسفانه خیلی اوقات به ما اجازه حضور داده نمی شود.

این هنرمند موسیقی بومی مازندران با بیان اینکه متاسفانه در مازندران عرصه موسیقی بومی رای بانوان محدود است گفت: در جشنواره اقوام، گروه هایی بودند که در آنها بانوان هم حضور داشتند و محدودیتشان بسیار کم بود. متاسفانه خانم هایی هستند که به دلیل حواشی فراوان فقط موفق به یکبار یا دوبار اجرا با گروهی شدند و بعد در کمال ناباوری عرصه را ترک کردند .

نرگس محمدی با اظهار اینکه در حوزه های عالی دولت در هر زمینه ای مشاور بانوان وجود دارد اما در عرصه هنر ما یک بانوی آشنا به درد و دل بانوان هنرمند نداریم که حداقل حرفها گفته و شاید راهکاری ارائه شود، گفت: مشاور بانوان عرصه فرهنگ و هنر، حلقه گمشده وزارت ارشاد و دستگاه های اجرایی است.

وی با تایید بخشی نگری ها در حوزه موسیقی بومی یادآور شد: همه این بخشی نگری ها ناشی از نبود نیروهای انسانی کارآمد در این حوزه است که شناخت کافی به جامعه هنری ندارند.

به گزارش مهر، طرح هر شب یک مهمان با مهر به ابتکار دفتر نمایندگی خبرگزاری مهر در مازندران و در فضای مجازی در حال اجراست که در آن هر شب با دعوت از مدیران، فعالان اقتصادی و اجتماعی و غیره در زمینه مسائل مرتبط بحث و تبادل نظر می شود.

آشنایی با مجموعه های تحت مدیریتی مهمانان دعوت شده و معرفی قابلیت های رسانه ای از دیگر اهداف این طرح است.

کد N877903

وبگردی