آفتاب

گفتگو با پسر ١٦ساله ای که زورگیرهای سریالی داشت

گفتگو با پسر ١٦ساله ای که زورگیرهای سریالی داشت

دو سارق که از نوجوانان زورگیری می‌کردند، بعد از دستگیری به جرائم‌شان اعتراف کردند.

روزنامه شرق نوشت:
دو سارق که از نوجوانان زورگیری می‌کردند، بعد از دستگیری به جرائم‌شان اعتراف کردند. متهم اصلی این پرونده پسری ١٦ساله است.

به گزارش خبرنگار ما دو نوجوان چندی پیش با مراجعه به‌کلانتری ولنجک، به مأموران اعلام کردند سرنشنیان پرایدی سفیدرنگ از آنها زورگیری کرده‌اند و گوشی تلفن ‌همـراه‌شان را به سرقت برده‌اند.
دو نوجوان مال‌باخته پس از حضور در پایگاه یکم پلیس آگاهی تهران بزرگ، در اظهارات خود به‌ کارآگاهان عنوان کردند: «در حال گذر از پیاده‌رو بودیم که ناگهان نوجوانی حدودا ١٥، ١٦ساله به بهانه اینکه با او چشم در چشم شده‌ایم، به ما نزدیک و درگیر شد. ناگهان این نوجوان چاقویی را از زیر لباسش بیرون آورد و با تهدید، گوشی تلفن ‌همراه هر دو ما را گرفت. پس از آن به سرعت سوار پراید ١٤١ نوک‌مدادی شد».
یکی از مال‌باختگان با عنوان این مطلب که سارق به او با چاقو ضربه زده است، گفت: «زمانی‌که سارق سوار پراید شد، او را تعقیب کردم و خودم را به ماشین رساندم تا مانع از سرقت گوشی‌ها شوم، حتی توانستم دستگیره در ماشین را نیز بگیرم که ناگهان راننده که سن بیشتری از سارق داشت، به وی گفت: «با چاقو بزن» سارق نیز با چاقو ضربه‌ای به من زد. من نیز از ترس اصابت ضربات بعدی چاقو، مجبور شدم دستگیره ماشین را رها کنم».
تحقیقات برای دستگیری زورگیر نوجوان و هم‌دستش آغاز شد تا اینکه مأموران کلانتری ولنجک حین گشت‌زنی در خیابان دانشگاه شهید بهشتی به سرنشین خودرو پراید ١٤١ نوک‌مدادی مشکوک شدند و پس از متوقف‌کردن خودرو و بازرسی داخل آن موفق به کشف انواع لوازم داخل خودرو شدند. با دستگیری راننده ٣٣ساله، به‌نام «فرهاد»، وی با پرونده اولیه «سرقت داخل خودرو» در اختیار پایگاه یکم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت و صراحتا به ده‌ها فقره سرقت داخل خودرو و نگهداری اموال مسروقه در مخفیگاهش، واقع در منطقه سرآسیاب، اعتراف کرد. همچنین در بازرسی از مخفیگاه فرهاد تعداد زیادی اموال مسروقه، ازجمله سیستم پخش خودرو و...، کشف شد. در میان اموال کشف‌شده تعدادی گوشی تلفن همراه نیز موجود بود که فرهاد به مسروقه‌بودن آنها نیز اعتراف، اما عنوان کرد گوشی‌ها را نیز از داخل خودروها سرقت کرده است.
صاحبان گوشی‌ها شناسایی و برای تحویل‌گرفتن اموال خود به پایگاه یکم پلیس آگاهی دعوت شدند، اما آنها در اظهارات خود عنوان کردند، سرنشینان پراید ١٤١ به شیوه زورگیری اموال آنها را سرقت کرده‌اند.
فرهاد که پس از شناسایی تعدادی از شکات پرونده زورگیری، چاره‌ای جز اعتراف نداشت، این‌بار به ده‌ها فقره زورگیری همراه یکی از بچه‌محل‌های خود، به‌نام محمدحسین (١٦ساله)، اعتراف کرد. به‌این‌ترتیب، مخفیگاه محمدحسین در منطقه سرآسیاب شناسایی و او هفته گذشته دستگیر شد و پس از انتقال به پایگاه یکم پلیس آگاهی به ده‌ها فقره زورگیری اعتراف و عنوان کرد: «در تمامی سرقت‌ها، فرهاد راننده بود و من به‌صورت پیاده اقدام به زورگیری گوشی‌های تلفن همراه از هم‌سن‌وسالان خودم می‌کردم».
محمدحسین در ادامه اعترافاتش، درباره نحوه زورگیری گوشی‌های تلفن همراه به‌کارآگاهان گفت: «ابتدا به بهانه‌های مختلف با افراد درگیر می‌شدم. مثلا یک‌بار در شهرک اکباتان در حال چیدن گل بودم که نوجوانی به این موضوع اعتراض کرد و همین موضوع بهانه درگیری من با او و سرقت گوشی تلفن همراه شد، اما بیشتر اوقات به بهانه «چشم‌در‌چشم‌شدن» با افراد درگیر می‌شدم».
سرهنگ کارآگاه کرم یوسف‌وند، رئیس پایگاه یکم پلیس آگاهی تهران بزرگ، با تأیید این خبر گفت: «بنا‌بر اعترافات صریح به‌دست‎آمده از متهمان پرونده، عمده سرقت‌های انجام‌‍شده توسط این دو نفر در مناطق ولنجک، خیابان آزادی، شهرک اکباتان و شهرک آپادانا صورت گرفته است».
رئیس پایگاه یکم پلیس آگاهی تهران افزود: «با توجه به اعتراف صریح متهمان به ده‌ها فقره زورگیری و به‌منظور شناسایی سایر جرائم ارتکابی و همچنین دیگر شکات و مال‌باختگان پرونده، مجوز انتشار بدون پوشش تصویر هر دو متهم از سوی مقام قضائی صادر شده است و از شکات و مال‌باختگانی که موفق به شناسایی تصویر متهمان شده‌اند، دعوت می‌شود برای پیگیری شکایت خود به این پایگاه واقع در اتوبان صدر (مسیر شرق به غرب)، ابتدای خیابان شهید قلندری‌شمالی مراجعه کنند».

گفت‌وگو با متهمان
محمدحسین در گفت‌وگویی کوتاه درباره شرایط زندگی خود توضیح داد.
 چند خواهر و برادر داری؟
بچه اول خانواده هستم. یک خواهر ١٣ساله و یک برادر ١١ساله دارم.
پدر و مادرت کجا هستند؟
زمانی‌که یک ساله بودم، پدر و مادرم متارکه کردند و پس از مدت کوتاهی، پدرم مجددا ازدواج کرد و من در این مدت نزد پدرم بودم.
چقدر درس خوانده‌ای؟
سوم راهنمایی. علاقه‌ای به ادامه تحصیل نداشتم.
 با فرهاد چطور آشنا شدی؟
پدر من مغازه جلوبندی‌سازی خودرو داشت و من نیز بیشتر اوقات پیش او کار می‌کردم.
فرهاد مشتری مغازه پدرم بود و آنجا با او آشنا شدم، تا اینکه پس از گذشت مدتی کوتاه به پیشنهاد او شروع به سرقت کردیم.
به مصرف مواد هم اعتیاد داری؟
اعتیاد ندارم.
فرهاد -متهم دوم پرونده- نیز در گفت‌وگویی کوتاه درباره جرائمش توضیح داد.
میزان تحصیلات تو چقدر است و آیا ازدواج کرده‌ای؟
دیپلم دارم و مجردی زندگی می‌کنم.
اعتیاد داری؟
مدت هشت سال است که به مصرف مواد‌ِمخدر شیشه اعتیاد دارم.
 چرا یک نوجوان ١٦ساله را برای سرقت انتخاب کردی؟
(متهم به این سؤال پاسخ نداد و فقط گفت اظهارات هم‌دستش را قبول دارد.)
کد N877880

وبگردی