آفتاب

مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک برای درمان اسهال، ممنوع!

مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک برای درمان اسهال، ممنوع!

یک متخصص اطفال با بیان اینکه اسهال و استفراغ شایع‌ترین بیماری‌های عفونی کودکان در فصل گرما است، تاکید کرد: مصرف آنتی‌بیوتیک خودسرانه برای درمان اسهال بویژه هنگامی که اسهال با تب همراه باشد، صحیح نیست؛ چرا که هر اسهالی نیاز به آنتی‌بیوتیک ندارد.

دکتر ژاکلین داروغه در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه علوم پزشکی تهران، با اشاره به اینکه عوامل عفونی و غیرعفونی از عوامل بروز اسهال حاد هستند، گفت: آلرژی نسبت به برخی غذاها از عوامل غیرعفونی اسهال حاد به شمار می‌رود که بدون دخالت عوامل میکروبی بروز می‌کند. برخی بیماری‌های داخلی مانند پرکاری تیروئید، حساسیت به برخی داروها و حتی مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها ممکن است علایم اسهال حاد را ظاهر کنند.

وی با تاکید بر افزایش موارد مسمومیت‌های غذایی، بیماری‌های انگلی و پوستی در روزهای گرم سال به خصوص در کودکان خاطر نشان کرد: خوردن آب‌های آلوده و شنا در استخرهای آلوده از جمله دلایل بروز بیماری‌های روده‌ای و پوستی است که بیماری‌های ویروسی با آغاز مسافرت‌های تابستانی نیز افزایش می‌یابد.

این متخصص اطفال تصریح کرد: ضعف عمومی بدن همراه با دل‌درد، استفراغ و افزایش تعداد دفعات اجابت مزاج از علایم کلی اسهال باکتریایی است و امکان بروز خون در مدفوع فرد مبتلا افزایش می‌یابد.

داروغه در پایان یادآور شد: مصرف آنتی‌بیوتیک خودسرانه برای درمان اسهال بویژه هنگامی که اسهال با تب همراه باشد، صحیح نیست چرا که هر اسهالی نیاز به آنتی‌بیوتیک ندارد و ممکن است به دنبال مصرف آنتی‌بیوتیک برای درمان اسهال کودکان، سندرم همولیز تشدید شود و بیماری خطرناکی را برای فرد به دنبال داشته باشد.

انتهای پیام

کد N877759

وبگردی