آفتاب
معاون وزیر امور خارجه آمریکا:

ایران به تعهداتش عمل کرده است

ایران به تعهداتش عمل کرده است

معاون وزیر امور خارجه آمریکا از قانونگذاران مخالف توافق هسته‌ای با ایران خواست تا علاوه بر مشخص کردن علت مخالفت‌شان راه‌های جایگزین خود برای مذاکره را تشریح کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران( ایسنا)،‌ تونی بلینکن در گفت‌وگو با رادیو ملی آمریکا درباره تمدید 7 روزه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 گفت:‌ من وارد جزئیات این رایزنی‌ها نمی‌شوم اما همان‌طور که می دانید تقریبا دو سال است که درگیر این مذاکرات هستیم؛ بنابراین این کار ارزش آن را داشت که مذاکرات را چند روز دیگر ادامه دهیم تا ببینیم می‌توانیم این توافق را نهایی کنیم یا نه.

وی در پاسخ به سوالی درباره آن‌چه آژانس آن را وجود ابعاد نظامی احتمالی در فعالیت هسته‌ای گذشته ایران می‌خواند اظهار کرد:‌ واضح است که موضوع ابعاد نظامی احتمالی در برنامه هسته‌ای ایران باید شفاف سازی شود و این یک پروسه جداگانه با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

وی ادامه داد: ایران و آژانس مدتی است که روی این مسأله کار می‌کنند که در اینجا مسأله دسترسی وبازرسی ها مطرح می‌شوند و اگر ما و آژانس بین‌المللی دسترسی‌های لازم برای راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای ایران و این‌که این کشور مواد شکاف‌پذیر برای ساخت تسهیلات هسته‌ای را تولید نمی‌کند، نداشته باشیم توافقی حاصل نخواهد شد.

ایران همواره اتهامات و ادعاهای مطرح شده در این چارچوب نسبت به برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز خود را رد کرده و اسناد و مدارک ارائه شده را فاقد وجاهت حقوقی و نامعتبر می‌داند.

بلینکن در این گفت‌وگو با اشاره به اظهارات اخیر باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا نیز گفت :‌ رئیس‌جمهور به وضوح مشخص کرد که اگر آمریکا و جامعه بین‌الملل به آن‌چه لازم است دست نیابند، مذاکرات را ترک خواهند کرد و مسأله‌ای که مطرح می‌شود شفاف سازی،‌ دسترسی و راستی‌آزمایی است.

به گزارش ایسنا به نظر می‌رسد که کلید واژه راستی‌آزمایی به عنوان عاملی که امکان تحت الشعاع قرار دادن توافق و همچنین اعمال محدودیت و نظارت دائمی بر برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را فراهم می‌آورد در دستور کار قرار گرفته است؛ این در حالی است که ابعاد راستی‌آزمایی ادعایی باید مشخص و برابر عرف بین‌الملل که در مورد دیگر کشورها نیز اعمال می‌شود، باشد. هم‌چنین راستی‌آزمایی باید از سوی کشورهایی مطرح شود که خود سابقه منفی در نقض یا تهدید امنیت بین‌الملل نداشته باشند. به عنوان مثال فرانسه‌ای که کارنامه‌ای سیاه در حمایت از تروریسم و کشتار و جنایت و حمایت از رژیم‌های غیر مردمی و جنایتکار دارد حق سخن گفتن از راستی‌آزمایی ندارد.

وی به برنامه اقدام مشترک اشاره کرد و گفت:‌ ما پیش از این نیز توانستیم به توافق برسیم و ایران به خوبی به تمام تعهداتش طبق این توافق همانگونه که آژانس ما و دیگر کشورها راستی‌آزمایی کرده‌ایم عمل کرده است؛ بنابراین اگر بتوانیم در وین به یک توافق با ایران دست یابیم، سوابق ایران از توافق اولیه ژنو نشان می‌دهد که آن‌ها به تعهدات‌شان عمل خواهند کرد.

معاون وزیر امور خارجه آمریکا همچنین گفت: اگر بتوانیم به توافق برسیم، این توافق جهان را امن‌تر خواهد کرد.

انتهای پیام

کد N877560

وبگردی