آفتاب
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت:

کاهش ۵ درصدی واردات کالاهای مصرفی/ تعامل دولت و مجلس در بخش تولید

کاهش ۵ درصدی واردات کالاهای مصرفی/ تعامل دولت و مجلس در بخش تولید

گرمسار - معاون برنامه ریزی وزیر صنعت، معدن و تجارت از کاهش سهم واردات در کالاهای اساسی خبر داد و گفت: در سال۹۳ نسبت به مدت مشابه سنوات پیشین کالاهای اساسی پنج درصد کمتر وارد کشور شده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین ابویی مهریزی شامگاه پنج شنبه در نشست کارگروه صنعت و معدن شهرستان گرمسار با اشاره به صادرات غیرنفتی ایران در سال گذشته، بیان داشت: در سال قبل، ۴۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار صادرات غیر نفتی از ایران انجام شد و این درحالی است که واردات غیرنفتی در این سال ۵۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بوده است.

وی افزود: بر اساس برنامه ریزی های دولت و وزارت خانه صنعت، معدن و تجارت، ارز مبادله ای به ارز متقاضی تبدیل و تعرفه های بخش واردات اصلاح شده است که می تواند در بهبود و ارتقاء روند واردات موثر باشد البته گفتنی است این مهم مطالبه بخشی از وارد کنندگان کشور نیز بوده است.

 تعامل مجلس و دولت در بخش حمایت از تولید

این مقام مسئول با اشاره به تعامل مجلس و دولت در بخش حمایت از تولید، گفت: لایحه حمایت از تولید با تعامل خوب مجلس شورای اسلامی و دولت یازدهم در ۳۰ بند به تصویب رسید که این مهم نشان دهنده نگاه خوب بهارستانی ها به حمایت از تولید در بخش های دولتی است.

ابویی مهریزی با تاکید بر نقش این لایحه، ابراز داشت: این لایحه با هدف رفع موانع تولید و ایجاد ظرفیت های مناسب اقتصادی مخصوصا در بخش تولید تصویب شده است.

وی افزود: بیش از ۱۶۰واحد صنفی در کشور فعال هستند که تصویب طرح ها و لوایح مرتبط به حمایت از تولید می تواند در ارتقاء اقتصادی کشور مفید باشد همچنین این واحدهای صنفی می توانند در کنار دولت به تشریح ابعاد مختلف اقتصاد کشور بپردازند تا در نهایت بتوانیم به یک جمع بندی مناسب در راستای راهکارهای برون رفت از رکود اقتصادی دست یابیم.

رشد سه درصدی اقتصاد کشور در سال۹۳

معاون برنامه ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم، در بخش های دیگری از سخنان خود با بیان اینکه رشد اقتصادی کشور در سال۹۳، سه درصد بوده است، گفت: طبق اعلام رسمی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در سال۹۳، بخش های مختلف اقتصاد ایران از جمله صنعت و معدن با میزان ۶.۷درصد، معدن ۹.۷درصد و بخش بازرگانی و تجارت ۳.۷درصد رشد داشته اند.

ابویی مهریزی خاطرنشان کرد: ۱.۷درصد از مجموع سه درصد رشد اقتصادی کشور در سال پیش، در بخش صنعت، معدن و تجارت صورت گرفته که این آمار نشان دهنده روزهای خوب برای این بخش است.

وی ادامه داد: اقدام دیگر در خور توجه در بخش های مختلف اقتصادی کشور، اعطای ۱۴۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات به متقاضیان بخش صنعت، معدن و تجارت است که در سال ۹۳، صورت گرفت.

ابویی مهریزی در خاتمه گفت: از این میزان تسهیلات، ۱۰۶هزار میلیارد ریال به بخش صنعت و معدن اختصاص داشته است که ۶۰درصد آن برای مهلت دهی به بدهی های بخش ها و واحدهای صنعتی بود.

 سرمایه گذاران از پتانسیل های موجود در گرمسار استفاده کنند

نماینده مردم شهرستانهای گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی نیز در جریان جلسه کمیته صنعت و معدن این شهرستان، گفت: برنامه ریزی های دولت و مجلس در تعامل با یکدیگر در کاهش بیکاری، اشتغالزایی، رونق اقتصادی و رفع وابستگی های اقتصادی کشور موثر بوده است.

غلامرضا کاتب با بیان اینکه دولت و مجلس از برنامه ریزی در بخش اقتصاد حمایت می کنند، بیان داشت: برنامه ریزی در بخش های عمده اقتصادی کشور به واسطه پتانسیل موجود در گوشه گوشه ایران اسلامی می تواند راهگشای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی مورد تاکید مقام رهبری باشد.

وی افزود: با نگاهی به آمار ارائه شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۳، می توان دریافت نتیجه تعامل دولت و مجلس در برنامه ریزی های اقتصادی مانند لایحه حمایت از توسعه اقتصادی مفید بوده است.

این نماینده مجلس در خاتمه از افتتاح شعبه بانک صنعت و معدن در گرمسار خبر داد و گفت: این مهم در کنار عملیاتی کردن مراحل گازرسانی به شهرک صنعتی جنت آباد در آینده نزدیک از جمله اقدامات مفید در تقویت زیرساخت های اقتصادی منطقه است.

کاتب در خاتمه افزود: سرمایه گذاران در بخش های مختلف صنعتی و اقتصادی می توانند از ظرفیت های مناسب گرمسار در این حوزه و همچنین بعد مسافت نسبت به پایتخت استفاده کنند.  

کد N877196

وبگردی