آفتاب

روزنامۀ روسی: چرا باز شدن گره هسته‌ای ایران به نفع روسیه نیست؟

روزنامۀ روسی: چرا باز شدن گره هسته‌ای ایران به نفع روسیه نیست؟

گشودن گره ایرانی به نفع مسکو نیست زیرا ایران می تواند به مهم ترین رقیب روسیه در بازارهای انرژی تبدیل شود و با غرب روابط نزدیک تری برقرار نماید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از بخش دیپلماسی رسانه ای سفارت ایران در روسیه، یلنا چرننکو، تحلیلگر روس در مقاله ای در روزنامۀ روسی کمرسانت به تأثیر توافق هسته ای بر روابط ایران و روسیه پرداخته است.

نویسنده این مقاله خاطرنشان می کند که طرفین مذاکرات وین درباره برنامه هسته ای ایران نتوانستند به موقع کار خود را به پایان ببرند ولی اظهار نظر کردند که مذاکراتی که ده سال طول کشید می تواند تا یک هفته دیگر تمدید شود.

وی در ادامه می نویسد: یک منبع نزدیک به هیأت نمایندگی روسیه به ریاست سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه، به روزنامه کمرسانت گفت که احتمال انعقاد معامله برابر 99% است. منبع مطلع دیگر گفت که وزیران برای رفع اختلاف نظرهای باقی مانده باید تا دو روز دیگر به وین برگردند. به عقیده نویسنده شرکت کنندگان در مذاکرات بیش از هر وقت دیگر به موفقیت نهایی خود اعتقاد دارند.

با وجود اینکه برخی کارشناسان روس اعتقاد دارند که گشودن گره ایرانی به نفع مسکو نیست زیرا ایران می تواند به مهم ترین رقیب روسیه در بازارهای انرژی تبدیل شود و با غرب روابط نزدیک تری برقرار نماید، سرگئی لاوروف در وین نشان داد که مسکو به اندازه اعضای دیگر گروه 1+5 به موفقیت مذاکرات علاقمند است. جالب توجه است که هم سرگئی لاوروف و هم محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران از سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه به خاطر دانش عمیق و تمایل به تأمین نتیجه مثبت قدردانی کردند.

نویسنده از قول منابع مطلع می نویسد که واشنگتن و تهران به این توافقنامه احتیاج زیادی دارند که به همین علت تا کنون اختلاف نظرهایی که حل نشدنی به نظر می آمد، رفع شده است (از جمله به کاهش شدید شمار سانتریفیوژ های ایرانی از 19 هزار دستگاه فعلی تا 6104 دستگاه اشاره شده است).

گفتنی است منبع دیپلماتیک دیگر روزنامه کمرسانت معتقد است که نباید با شتاب موفقیت این روند را پیش بینی کرد زیرا در برخی زمینه ها چشم انداز مبهمی مشاهده می شود که برای رفع این ابهامات دور کامل مذاکرات در سطح وزیران لازم است.
نویسنده در خاتمه خاطرنشان می کند که حتی اگر همه مسایل حل شود و توافقنامه به امضا برسد، چند قله بلند بر سر راه اجرای آن باید فتح شوند از جمله شک و تردید شاهین ها در کنگره آمریکا و در محافل حاکم بر ایران و نیز مقابله اسراییل و عربستان سعودی. ولی مذاکره کنندگان فعلاً سعی می کنند به قله کوه بلند اول صعود کنند.

5252

کد N876898

وبگردی