آفتاب

ایران رکود دار قربانی ترور در جهان است/ هفته حقوق بشر آمریکایی تبیین گر سیاست های دوگانه آمریکاست

ایران رکود دار قربانی ترور در جهان است/ هفته حقوق بشر آمریکایی تبیین گر سیاست های دوگانه آمریکاست

حسین شیخ الاسلام با توجه به پیشنهاد هوشمندانه رهبری در نامگذاری روزهای آغازین تیرماه به عنوان هفته حقوق بشر آمریکایی می گوید اقدامات تروریستی آمریکا و عوامل آن علیه ملت ایران اوج بی عدالتی و مصداق بارز معیارهای دوگانه حقوق بشری است.

افسانه شیپوری: مقام معظم رهبری در دیداربا خانواده‌های شهدای حادثه هفتم تیر و همچنین جمعی از خانواده های دارای چند شهید در استان تهران به حادثه هفتم تیر سال 1360، بمباران شیمیایی سردشت در 7 تیر سال 1366، ترور شهید صدوقی در 11 تیر سال 1361 و اسقاط هواپیمای مسافربری ایران در 12 تیر سال 1367 به عنوان نمونه هایی از اقدامات تروریستی آمریکا و عوامل آن علیه ملت ایران اشاره کردند و افزودند: «برخی معتقدند که باید این ایام تیرماه به عنوان "هفته حقوق بشر آمریکایی" نامگذاری شود.»

طبق آمارموارد فوق تنها چند نمونه از جنایات بشری علیه ملت ایران است. این جنایات با واسطه و بی‌واسطه توسط دولت آمریکا صورت گرفته و مستندات بسیاری در این خصوص منتشر شده است. با وجود اینکه سالها از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد آمریکا همچنان رفتارهای ضدبشری را با ابزارهای متفاوت ادامه می‌دهد. تحریم و تهدید دو نمونه از ابزارهای فعلی آمریکا در مواجهه با ملت ایران است. در گفت وگو با حسین شیخ الاسلام مشاور امور بین الملل رئیس مجلس و تحلیلکر مسایل خاورمیانه  دلایل دوگانگی رفتارهای حقوق بشری و حمایت آمریکا ازتروریسم را جویا شده ایم . در ادامه این گفت و گو را با هم مرور می کنیم؛

تحلیل شما از پیشنهاد رهبری درباره نامگذاری ششم تا دوازدهم تیرماه به عنوان هفته حقوق بشر آمریکایی چیست؟

بله رهبری تعبیری هوشمندانه مطرح فرمودند. به نظر من این اقدامات که مشت نمونه خروار است نمونه های بارز رفتار ضدبشری آمریکا علیه ملت ما است و در واقع تعبیر مقام معظم رهبری از حقوق بشر آمریکایی به همین موضوع اشارت دارد که اینها که دم از حقو بشر می زنند در واقع ضد بشری ترین اقدامات را انجام داده اند. این نامگذاری و تلاش برای تبیین رفتارهای ضد بشری غرب سبب می شود تا جهانیان با معیارهای دوگانه حقوق بشری آمریکا آشنا شوند. مقام معظم رهبری خود سمبل زنده این ترورها هستند ومصداق بارز ظلم وجنایتی که آمریکا و عواملش علیه ملت ایران مرتکب شدند. البته تمام آنچه که آمریکا بر سر ملت ایران آورده تنها محدود به یک هفته نمی شود، اما در واقع مهمترین وقایع تروریستی در این ایام شکل گرفته است. در واقعه تروریستی هواپیمای مسافربری ایران جان بیش 290 نفر آدم بی‌گناه از جمله زنان وکودکان بی دفاع و بی ارتباط با ادعاهای آمریکا مورد هدف ناو جنگی «وينسنس» قرار گرفت که این خود نمونه آشکار نقض حقوق بشر است. آنها مدعی شدندکه این اقدام یک اشتباه بوده است اما اینگونه نبود. چرا؟ چون فرمانده ناوجنگی بعد از اینکه هواپیما را مورد هدف قرار داد مورد تشویق قرار گرفت وآمریکایی ها به او مدال دادند، اگرکار فرمانده آمریکایی اشتباه بود باید مورد توبیخ قرار می گرفت نه اینکه به او مدال بدهند. پس برنامه ای از قبل طراحی شده بود و فرمانده وظیفه داشته طبق تصمیم گیری‌های سیاسی که در

شما در سخنان خود تاکید کردید که آمریکا به تعهدات خود نیز پایبند نیست،آیا معتقدید ماهیت آمریکا ضد بشری است؟
بر این باورم که اساس شکل گیری کشور آمریکا ضد بشری بوده است.چرا؟ چون ایجاد آمریکا با غصب زمین‌های صاحبان اصلی این سرزمین‌ها و اشغالگری و کشتار وسیع بومیان ساکن در این سرزمین صورت گرفته است. آمریکا با کشتار،فشارو خفقان صاحبان اصلی این سرزمین‌ها یعنی سرخپوستان به وجود آمده است. نکته بعدی رفتارآمریکا گواه این است که هنوز پدیده اشغالگری را ارج می نهد. نمونه بارزآن اشغالگری صهیونیستها درفلسطین است که رسما از این موجود نامشروع پشتیبانی و حمایت می کند و امنیت اسرائیل را امنیت خود می داند. این روزها همزمان با سالگرد جنگ 51 روزه غزه است که در ماه رمضان به وقوع پیوست و چه جنایت هایی که رژیم صهیونیستی علیه مردم بی دفاع غزه مرتکب شدند. تمام این جنایتها با پشتیبانی آمریکا صورت گرفت. زمانی که صهیونیستها مهمات واسلحه کم آوردند این آمریکا بود که از انبارهای خود در سرزمین های اشغالی به آنها مهمات می رساند. امروز وحشی گری رژیم صهیونیستی صدای سازمان ملل را هم درآورده است که تحت تاثیرغربی ها است و یکی از ابزار به اصطلاح آقایی امریکا است. آمریکایی که خود می داند با اسلحه ها ومهماتی که در اختیار اسرائیل قرار می دهد ، چه جنایتهایی صورت می گیرد و زنان و کودکان بی پناه و غیرنظامیان بی دفاع کشته می شوند، اما باز به اسرائیل اجازه می دهد به کشتار وجنایات خود ادامه دهد، هرچند خلاف قوانین بین المللی باشد.

دلایل دوگانگی رفتار آمریکا چیست، چرا یک جا از تروریسم حمایت می کند و جای دیگر آن را محکوم می کند؟

این ماهیت رفتار آمریکا است. آمریکا هر جا که منافعش حکم کند از کشوری حمایت می کند و هر جا که به نفعش نباشد به موضوعات حقوق بشری بی اعتنایی می کند. امریکا هر جا که بخواهد موضوعی را قانونی و مشروع جلوه می دهد و هرجا که ضد منافعش باشد آن را نامشروع و غیرقانونی می داند. مبازرات فلسطینی‌ها برای آزادی سرزمینشان غیر قانونی است اما از کشتار فلسطینی‌ها توسط صهیونیستها حمایت می کند و آن را قانونی می داند! این راهبرد امریکا است. داعش را نباید از بین ببرد، داعش نباید نابود شود و  نباید پیروز هم شود. برای اینکه غده چرکین باید در جهان اسلام باقی بماند و باعث درگیری مسلمین  با یکدیگر شود و جهان اسلام تضعیف شود تا فلسطین در اولویت جهان اسلام نباشد. به این دلیل است که جایی از تروریسم حمایت می کند وجای دیگر نه. این پشتیبانی را نه اینکه من بگویم، خانم کلینتون پس از قضیه حمله به بن لادن، درکمیته دفاعی سنای آمریکا برای اینکه جمهوری خواهان را  تحقیر کند در سخنرانی رسما اعلام کرد که بله ما القاعده را درست کردیم و حالا هم باید با آن بجنگیم. وی صراحتا می گوید ما تروریسم را ایجاد کردیم.  خانم بوتو نیز در مصاحبه تلویزیونی با «بی بی سی» مورد اتهام قرار گرفت که بله طالبان افغانستان را شما در شمال پاکستان ایجاد کردید. خانم بوتو در جواب گفت: صبر کنید! نظریه پردازی‌اش مال انگلیسی‌ها بود، پول وهزینه اش را شاه عربستان وامارات تقبل کردند، بله محل تولدش به خاطر کج فهمی از اسلام در مدرسه های حوزه شمال پاکستان بود. ما زحمت وضع حمل آن راکشیدیم، ما طالبان را ایجاد نکردیم. منظور خانم بوتو این بود که شما طالبان را در دل پاکستان کاشتید. بعدا هم مشخص شد که با پشتیبانی سازمان سیا و سازمان‌های اطلاعاتی منطقه‌ای وابسته به سیا طالبان رشد کرده. افغانها عربهایی را که آمده بودند آنجا، به اسم افغان‌های عرب ویا عرب‌های افغان آموزش دادند و به این ترتیب القاعده شکل گرفت. القاعده عراق نیزدر زمان اشغال توسط آمریکا رشد کرد. «ابومصعب الزرقاوی» آن زمان جانشین بن لادن شده بود و دولت اسلامی عراق را تشکیل داد که بعد از زرقاوی،«ابوبکر بغدادی» تسلط این گروه را به دست گرفت و در جریانات سوریه  خواست با القاعده سوریه یکی شود که اول با آقای جولانی توافق و بعد با هم دعوا کردند و از اینجا دولت اسلامی عراق و شام شکل گرفت و تبدیل به داعش شد.

یعنی شما داعش را ادامه راهبرد سیاسی آمریکا در منطقه علیه مسلمانان می دادنید.

 بله. ایجاد داعش به نفع امریکایی ها بوده است و همانطور که آموزش و پشتیبانی اطلاعاتی آنها را بر عهده دارند،هر جا که  داعش ضعیف شود،اسلحه و مهمات آنها را تامین می کنند. داعش را به عنوان ابزاری برای تضعیف دولت سوریه و تضعیف حکومت عراق استفاده کردند. میلیاردها دلار اسلحه، مهمات ،مواد منفجره ،آماده سازی لجستیکی و انواع تبلیغات سیاسی برای جذب نیرو از سرتاسر جهان برای داعش هزینه کردند. البته شاهنشاهی‌های سرسپرده به امریکا یعنی عربستان وقطر و همپیمانانشان در ناتویعنی ترکیه زمینه را برای حضور تروریستهایی که از خارج می آمدند و ارسال اسلحه برای سوریه و عراق آماده کردند. این چنین اسلام آمریکایی را باب کردند که هدفش ایجاد تفرقه و نفاق در بین امت اسلامی است.

ایران و کشورهای اسلامی برای برخورد با  استاندارد دوگانه حقوق بشری آمریکا باید چه راهکارهایی را در پیش گیرند؟

ما اصلا این نوع حقوق بشر غربی را قبول نداریم. اساس وپایه رفتارهای حقوق بشری ایران اعتقادات اسلامی است. غربی ها حقوق بشر را به عنوان اصول تمدن خود می دانند که باید بر اساس آن حرکت کنند. خود را مدعی شماره یک دمکراسی، لیبرالیسم وپایبندی به ارزش های انسانی معرفی می کنند و قانونمداری را پایه تمدن اروپای غربی می دانند ولی خود بزرگترین ناقض حقوق بشرند و این جای بسی تاسف است . در دنیای کنونی که غرب و امریکا قدرت دارند به اندازه ای که زور داری حق داری نه به اندازه ای که حق داری ،حتی اگر قانون را خوب عمل کنی. این شیوه وعملکرد آنها است. امریکایی ها به همه دنیا زور می گویند حتی به اروپایی ها. یک کشور ضعیف هر چقدر هم حق داشته باشد نمی تواند احقاق حق کند. راهکارهایی که کشورهای اسلامی باید در برابر زورگویی های ابرقدرت ها در پیش گیرند چیزی جز همبستگی و اتحاد واقعی نیست. ایستادگی اولین راهکار است. مثل ایستادگی ایران در برابر آمریکا. باید ایستاد و حقوق خود را مطالبه کرد. مانند روشی که ما در برنامه هسته ای خود در پیش گرفتیم.ایستادگی در مقابل زورگویی ها. راهکاردوم قدرتمند شدن کشورهای اسلامی است تا بتوانند برای مقابله و پایداری در مقابل جنایتهای حقوق بشری بایستند وبا آن مبارزه کنند، بی آنکه درگیرجنگ های مذهبی وفرقه ای که خواسته امپریالیسم جهانی است، شوند.

4949

کد N876691

وبگردی