آفتاب
رحماندوست در گفتگو با مهر:

تعبیر رهبر معظم انقلاب از سکوت شاعران در برابر حوادث روز

تعبیر رهبر معظم انقلاب از سکوت شاعران در برابر حوادث روز

مجتبی رحماندوست با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب درباره موضع‌گیری شاعران در قبال حوادث روز گفت: رهبر معظم انقلاب تعبیر کفران نعمت را برای شاعرانی که در مقابل این حوادث سکوت می‌کنند، به کار بردند.

مجتبی رحماندوست، شاعر و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به جلسه چهارشنبه شب شاعران با رهبر معظم انقلاب گفت: تلقی من این است که تداوم حدود ۳۰ ساله این جلسه باعث ایجاد یک نقطه عطف سالانه در حوزه شعر و تحرک در میان شاعران می شود، همچنین شکوفایی ادبیات و شعر را ایجاد می کند و منجر به جهت دهی و هدایت این عرصه می شود.

وی ادامه داد: البته شاید برخی از این جهت دهی ها مشهود نباشد، اما اگر از شاعران سوال کنیم خاطراتی از این جلسه دارند و تعابیری از رهبر معظم انقلاب در ذهنشان باقی مانده که منجر به تغییر مسیر و یا اصلاح مسیر کاری آنها شده است.

رحماندوست با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب با همه گرفتاری‌ها، برای شعرا وقت می‌گذارند و آنها را به حضور می پذیرند، ادامه داد: شب گذشته از میان بیش از ۲۰ شاعری که شعر خواندند، حدود ۱۸ نفرشان از شعرایی بودند که برای نخستین بار در این جلسه شعر می خواندند. این به معنای آن است که شعرای جوان ما به اندازه ای از توان و نیز بالندگی و شکوفایی در شعر رسیده اند که اجازه پیدا کرده اند در حضور رهبری به قرائت شعر بپردازند.

این شاعر ادامه داد: شب گذشته آقای حمید سبزواری با وجود آنکه ۹۰ سال سن دارند نیز شعری خواندند که در آن حال و هوای جوانی موج می زد. بنده هم همین مساله را به آقای موسوی گرمارودی گفتم که آقای سبزواری هم شعری جوانانه گفته که برایمان تازه است و البته نمی دانم که این شعر را در روزگار جوانی گفته اند و یا اخیرا با حال و هوای جوانان امروز شعری سروده اند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین به بین المللی شدن این شب شعر در سال های اخیر اشاره کرد و گفت: در شب شعر دیشب از کشورهای هند، پاکستان، آذربایجان و افغانستان نیز شاعرانی  حضور داشتند همچنین شاعری از یمن نیز در جلسه حاضر بود که نشان می دهد این جلسه در حال حرکت کردن به سمت یک مسیر هدف‌دار و مشخص است.

رحماندوست در همین زمینه  افزود: علیرضا غزوه در حاشیه جلسه شب گذشته می‌گفت سال گذشته که یک شاعر هندی به نام برلام شکلا در این جلسه شعر خواند و فیلم شعرخوانی او در فضای مجازی قرار گرفت، تعداد زیادی از شاعران شبهه قاره بنا بر آنچه که در فضای مجازی منتشر شد به دنبال سرایش شعر به زبان فارسی رفتند.

وی در ادامه به مساله پخش تلویزیونی این برنامه اشاره کرد و توضیح داد: متاسفانه در سال های اخیر برای پخش تلویزیونی این برنامه لطایف جلسه حذف می شود و یک بخشی خشک از این برنامه پخش می شود در حالی که این شب شعر با ظرایف و نکاتی که رهبر معظم انقلاب در حین شعرخوانی عنوان می کنند، جالب و کامل است. البته بنده نمی دانم این نوع پخش خواست دفتر رهبر معظم انقلاب است یا رسانه ملی، اما به نظرم باید در آن تجدیدنظر کرد. به اعتقاد من اگر برنامه به شکل کامل پخش شود، می تواند علاقه‌مندان بیشتری را در حوزه شعر جذب کند.

این شاعر معاصر تصریح کرد: جلسات شعر در حضور رهبر معظم انقلاب اینطور نیست که در رسانه ملی می بینیم که حضرت آقا نشسته اند و تنها به شعرها گوش می‌دهند.

این نماینده مجلس در بخش دیگری از این گفتگو عنوان کرد: حضرت آقا شب گذشته در سخنان خود متقاضی این بودند که شعرا درباره حوادث روز موضع بگیرند و نگویند که گفتن شعر درباره رویدادهایی پیرامونشان فصلی و گذرا است. این نوع از شعر گفتن الان رسالت ادبیات و هنر است. رهبر معظم انقلاب نیز به درستی به این مساله اشاره کرده اند که شاعر نمی تواند بگوید که بی طرف است. اگر طرف باطل برود، خیانت کرده و اگر سکوت کند نیز اشتباه است.

رحماندوست در همین زمینه تاکید کرد: شب گذشته هنگامی که چند شعر در مورد تحولات یمن در محضر رهبر معظم انقلاب قرائت شد، ایشان از آنها تقدیر و از این موضع‌گیری‌های به‌روز تشکر کردند و فرمودند سکوت در برابر این اتفاقات کفران نعمت است.

کد N876556

وبگردی