آفتاب
میراث و گردشگری در این هفته؛

حواشی دفن باستان شناس ایرانی/ مزایده خانه تاریخی بوشهری

حواشی دفن باستان شناس ایرانی/ مزایده خانه تاریخی بوشهری

حاشیه های دفن باستان شناس ایرانی، انتقاد رئیس دیوان عدالت اداری به ساخت و ساز میدان سپاه، متوقف شدن مرمت کاروانسرای دوقلو، از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، در روز اول هفته اداره کل میراث فرهنگی استان تهران درباره تخریب خانه های مجردی با مالک و یا بدون صاحب در بافت تاریخی منطقه ۱۲ اطلاعیه ای صادر کرد. در این خبر آمد که تخریب ۶۴ خانه در محله عودلاجان در شرایطی مصوب شده که میراث فرهنگی تهران طی نامه ای مخالفت خود را با هرگونه تغییر ساختاری در بافت تاریخی پایتخت بدون هماهنگی و نظر کارشناسی اعلام کرد. اجرای طرح انضباط اجتماعی در منطقه ۱۲ در شرایطی مورد پذیرش خواهد بود که حفظ هویت تهران همراه با امنیت شهروندان و گردشگران را به همراه داشته باشد.

مرمت کاروانسرای دوقلو به دلیل عدم اجرای تعهدات شهرداری متوقف شد

این هفته اداره کل میراث فرهنگی استان تهران خبرهای دیگری نیز داشت یکی اینکه مرمت کاروانسرای دوقلو به دلیل عدم اجرای تعهدات شهرداری در پرداخت اعتبار به پیمانکار مورد تایید اداره کل میراث فرهنگی استان تهران متوقف شده است.

پیش از این  طی جلسات متعدد با شهرداری منطقه ۲۰ تهران در مجموع دو میلیارد تومان بابت مرمت (یک میلیارد تومان بابت کاروانسرای شاه عباسی و یک میلیارد تومان بابت کاروانسرای دو قلو در شهرری) مصوب شد. همزمان با تهیه طرح مرمت، پیمانکار مورد تایید اداره کل میراث فرهنگی استان تهران اقدام به خاک برداری و کف سازی قسمتی از کاروانسرای دو قلو در شهر ری کرد ولی به علت عدم اجرای تعهدات شهرداری منطقه ۲۰ در پرداخت، طرح مذکور متوقف شد با وجود اینکه شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی استان تهران در سطح شهر پروژه های متعددی را برای احیا و مرمت در دست همکاری دارند به نظر می رسد که شهرداری منطقه ۲۰ در تخصیص اعتبار برای دو پروژه مذکور که دارای تفاهم نامه بین اداره کل میراث فرهنگی استان تهران و آستان مقدس حرم حضرت عبدالعظیم حسنی است موفقیت چندانی به دست نیاورده است؛ بنابراین علیرغم آمادگی پیمانکار مورد تایید میراث فرهنگی استان به دلیل عدم پرداخت بودجه مصوب شهرداری به دو پروژه مذکور، طرح های بازسازی فوق مسکوت مانده است. مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران با اعلام این خبر از اعضای شورای اسلامی شهر تهران خواست تا به شهرداری منطقه توصیه کنند در تخصیص اعتبار مذکور برای مرمت کاروانسراهای منطقه ۲۰ اقدام لازم انجام شود.

حواشی دفن باستان شناس ایرانی در ایران

بلاخره پس از یک هفته شهریار عدل باستان شناس ایرانی در موزه ملی ایران تشییع شد اما همان روز کامران عدل برادر وی در مراسم تشییع اعلام کرد که می خواهد برادرش در یک جای باستانی و میراثی مانند برج طغرل دفن شود اما به او اجازه چنین کاری را نمی دهند. کامران عدل درحالی این اظهارات را بیان کرد که دفن اموات در محوطه ها و بناهای تاریخی ممنوعیت قانونی دارد.

با این حال او بیان کرد که در غیر این صورت پیکر شهریار عدل را به پاریس و یا هرات خواهد برد. اما فردای آن روز شهریار عدل در قطعه نام آوران بهشت زهرا دفن شد برخی اعلام می کنند که ممکن است این دفن امانی باشد تا زمانی که وراث شهریار عدل تصمیم گیری نهایی را انجام دهند.

در مراسم تشییع عدل بسیاری از مسئولان حدید و قدیمی میراث فرهنگی حضور داشتند از جمله مهدی حجت قائم مقام سابق سازمان میراث فرهنگی که به دلیل انتصاب مسعود سلطانی فر به عنوان رئیس سازمان، محل کار خود را ترک کرده بود. او در این مراسم گفت:  برای جوان های امروزی آنچه باقی مانده جامعیت شخصیت پروفسور عدل  از نظر خلق و خوی و خوش رفتاری است. وقتی همه این خصوصیت در یک فرد جمع می شود شخصیتی را به وجود می آورد که بزرگوارانی مانند شما در این مکان برای تشییع و مراسم وی جمع می شوند. ممکن است کسی هم معاون رئیس جمهور شده و سراغش را در زندان بگیرند.

انتقاد تند رئیس دیوان عدالت اداری به ساخت و ساز میدان سپاه

یکی از واکنش ها به اخباری که سرویس های خبر حوزه میراث فرهنگی رسانه ها در ماههای اخیر دنبال کرده بودند موضوع ساخت و ساز در حریم تاریخی عمارت کلاه فرنگی است. در این هفته رئیس دیوان عدالت اداری این ساخت و ساز را از منظر دیگری مورد انتقاد قرار داده بود و اعلام کرد که از اساس ساختن چنین بنای عطیمی در میدان سپاه غیر قانونی است. حجت الاسلام محمدجعفر منتظری در نشست مشترک مسوولان قضایی و مدیران شهری که با حضور شهردار تهران در تالار ایران زمین برگزار شد به موضوع ساخت و ساز در محدوده میدان سپاه اشاره کرد و گفت: در مسیر تردد خود در میدان سپاه و پادگان ولی عصر (عج) شاهد بودم که اسکلت معظمی بالا می رود و هر روز نیز به این اسکلت اضافه می شود، قبل از اینکه اطلاعاتی را راجع به این اسکلت به دست بیاورم، حس ششم من می گفت که اشکالی در آن وجود دارد تا اینکه اخیرا فهمیدم آقایان بدون پروانه شروع به ساخت و ساز کرده اند که این موجب تاسف است.

وی تصریح کرد: کسی که این مجموعه را می سازد یک نهاد نظامی است که خود را ولایتمدار می داند، کسی که ولایت مدار است مگر به خودش اجازه می دهد که پا روی قانون بگذارد؟

رییس دیوان عدالت اداری گفت: برادر عزیز سپاهی، می خواهی بسازی اول پروانه بگیر! اگر این در نقطه ای است که نباید تغییر کاربری داده شود، هر کسی می خواهد باشد؛ نباید حقوق شهروندان را زیر پا بگذارد. چطور به خودت اجازه می دهی در کلانشهری مثل تهران بدون پروانه چنین ساختمانی بسازی؟

وی به بیانات اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت حفظ فضای سبز اشاره کرد و افزود: البته من طی این دو روز موضوع را به بعضی از مقامات منتقل کرده ام. این درست نیست که بخش عمده ای از بیت المال هزینه شود، دستور تخریب بدهیم و بعد هم شهرداری و دستگاه قضایی را در اذهان مردم اینگونه جلوه دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری تاکید کرد: معتقدم حتما باید این مسایل را دنبال کنید و پایش هم بایستید. بنده هم به عنوان یک خدمتگزار در دستگاه قضایی کمک می کنم تا جلوی این تخلفات را بگیرید.

مزایده خانه معین‌التجار بوشهری

این هفته خبر رسید که یکی از روزنامه های کثیرالانتشار آگهی مزایده خانه تاریخی معین التجاری بوشهری را اعلام کرده است. خانه حاج معین التجار بوشهری در قلب خیابان لاله‌زار و در کوچه بوشهری یکی از معدود خانه‌های قاجاری باقی مانده در این خیابان محسوب می‌شود.  

حاج معین التجار بوشهری را می‌‌توان به دلیل خدمات فراوان در زمینه خلیج فارس و حمایت از تولید داخلی به پدر معنوی خلیج فارس و پدر معنوی تولید ملی و حمایت از کار سرمایه ایرانی دانست. خانه تاریخی او که اکنون به صورت مخروبه باقی مانده، سال ۹۱ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

در آگهی مزایده این خانه تاریخی که کاربری آن تجاری و مسکونی اعلام شده، آمده است: تعدادی از اراضی مسکونی و تجاری به بالاترین قیمت پیشنهادی به فروش می رسد.

این شرکت قیمت پایه خانه بوشهری را ۱۵ میلیارد تومان اعلام کرده و شرط گذاشته در صورت خرید به صورت اقساط آنها می توانند به مدیرعامل شرکت سازه پایدار پردیس کوه پایه نامه نگاری کرده تا در صورت موافقت، به صورت قسطی ملک مورد نظر خریداری شود.

ساخت سد «پیغام چای» بی توجه به درخواست پژوهشگاه میراث فرهنگی

یکی از خبرهای ناخوشایند پژوهشگاه میراث فرهنگی درباره آسیب رساندن یک سد به میراث فرهنگی کشورمان بود. سد پیغام چای برخلاف قانون و به رغم درخواست های مکرر پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برای انجام عملیات نجات بخشی آثار فرهنگی- تاریخی در دست ساخت است. بررسی و شناسایی باستان شناسی محدوده این سد برای انجام عملیات نجات بخشی فروردین سال 1393 شروع و به مدت 45 روز ادامه یافت. در بررسی های انجام شده 27 اثر فرهنگی- تاریخی در محدوده مورد اشاره شناسایی شد. که در فاز دوم مطالعاتی باید عملیات نجات بخشی بر روی آثار فرهنگی صورت می گرفت.

پس از درخواست مجوز ساخت توسط شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی به عنوان کارفرما،پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اعطای مجوز ساخت سد را به مطالعات تکمیلی " فاز دوم" موکول کرد. زیرا آثار تاریخی- فرهنگی بر اثر عملیات ساخت سد و عبور و مرور خودروهای سنگین دچار صدمات جدی می شود.

180 هزار تومان حداقل دستمزد راهنمایان گردشگری می شود

رئیس هیات مدیره جامعه راهنمایان گردشگری گفت: با جامعه تورگردانان کشور درباره تثبیت نرخ دستمزد راهنمایان گردشگری و تعیین حداقل روزی 180 تا 200 هزار تومان مذاکره می کنیم.

عباس پیرمرادیان ادامه داد: برای هر یک از انواع تورهای گردشگری نرخ دستمزد راهنما متغیر است به عنوان مثال نرخ دستمزد راهنمای محلی با کسی که تور گردشگران خارجی را در ایران همراهی می کند با کسی که تور گردشگری دور ایران را برگزار می کند متفاوت است. ما به دنبال این هستیم که حداقل دستمزد را برای تورهای گردشگری تعیین کنیم سال گذشته حداقل دستمزد برای تورهای ورودی روزی ۱۵۰ هزار تومان بود اما امسال روی نرخ ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان بحث می شود با این حال امسال کم و بیش دستمزدها بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است اما این میزان نرخ خوب نیست. نظرمان بر حداقل روزی ۲۰۰ هزار تومان است. چون ما فقط بابت روزهایی که تور گردشگری می بریم دستمزد می گیریم نه همه روزهای سال.

کد N876454

وبگردی