آفتاب
احتمال بازگشت وزیران ایران و 1+5 به کشورهایشان در روز جمعه

ششمین دیدار ظریف و کری برگزار شد

ششمین دیدار ظریف و کری برگزار شد

وزیران امور خارجه ایران و آمریکا برای ششمین بار طی هفته جاری با یکدیگر دیدار کردند.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اعزامی به وین، جان کری و محمد جواد ظریف عصر روز چهارشنبه و در ادامه مذاکرات فنی صالحی و مونیز و معاونان و کارشناسان که از صبح امروز در جریان است با یکدیگر دیدار کردند.

احتمال بازگشت وزیران خارجه ایران و 1+5 به پایتخت‌هایشان در روز جمعه

در همین حال یک دیپلمات ارشد ایرانی درباره روند احتمالی مذاکرات در چند روز آینده به خبرنگاران ایرانی گفت: در صورتی که وزیران خارجه ایران و 1+5 بتوانند تا روز جمعه بر سر پیش‌نویس توافق جامع هسته‌ای به ارزیابی نهایی برسند به پایتخت هایشان بازگشته و بعد از مشورت‌ها به وین بازمی‌گردند و چنان‌چه دیدگاه‌ها بر سر متن و جمع‌بندی به دست آمده مشترک باشد و تفاهم به دست آید این احتمال وجود دارد که روز یکشنبه شاهد اعلام نتیجه مذاکرات باشیم. در عین حال این روند به میزان پیشرفت کار بستگی دارد.

در حال حاضر تنها وزیران خارجه ایران و آمریکا در وین به سر می‌برند و سایر وزیران خارجه در پایتخت‌هایشان هستند.

منابع رسانه‌ای غربی اعلام کرده‌اند که فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده 1+5 در مذاکرات روز پنجشنبه به وین باز می‌گردد و هم چنین گفته شده وزیران خارجه اروپایی و چین هم فردا به وین می‌آیند. اما سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه شب گذشته وین را ترک کرده است.

بنا براین گزارش یوکیا آمانو، مدیرکل آژآنس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است به دعوت ایران امشب راهی تهران شود.

تهران برای حل PMD پیشنهادهایی دارد

آمانو روز پنجشنبه در تهران با حسن روحانی، رییس‌جمهور و علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

یک دیپلمات ارشد کشورمان در وین روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت که ایران راهکارها و پیشنهادهایی را برای رفع ابهامات و سوالات آژانس درباره مسایل گذشته در سفر آمانو به تهران ارایه خواهد کرد.

وی گفت: ما معتقدیم توافق ایران و آژانس با عنوان "چارچوبی برای همکاری" که در آبان 1392 در تهران به امضا رسید می تواند مبنای حل موضوعات ابعاد نظامی احتمالی باشد.

این دیپلمات کشورمان درباره درخواست و اصرار آژانس برای دسترسی و مصاحبه با بیان این که این مساله در جای خود باید بررسی دقیق شود، گفت: ما فکر می کنیم بدون دسترسی و مصاحبه و در قالب توافق" چارچوبی برای همکاری" می‌توان PMD را حل کرد.

موضوع PMD قبل از اجرای توافق جامع حل و فصل می‌شود

او درباره تاثیر حل و فصل شدن یا نشدن موضوع ابعاد نظامی احتمالی در توافق جامع هسته‌ای تصریح کرد: این موضوع از موضوعات مذاکرات است اما اینکه چگونه حل شود مساله‌ای است که در حال مذاکره است. در عین حال که حل PMD از مسیر خاص خود یعنی آژانس پیش خواهد رفت اما در توافق جامع هسته‌ای به این مساله اشاره خواهد شد که این موضوع کی و به چه شکل حل می‌شود. ما فکر می‌کنیم ظرف چند ماه و تا قبل از اجرای توافق بتوان این موضوع را حل کرد.

این دیپلمات ایرانی با بیان اینکه "سفر آمانو می تواند در این زمینه روشنگری خوبی صورت‌ دهد" افزود: یکی دیگر از اهداف سفر آمانو به تهران گفت‌وگو درباره راستی‌آزمایی اقدامات هسته‌ای است که ایران در چارچوب توافق جامع انجام خواهد داد. ایران مایل است تا در این باره مستقیم با مقام ارشد آژانس گفت‌وگو کند.

انتهای پیام

کد N876086

وبگردی