آفتاب

کنترل بیماری لمپی‌اسکین در مازندران

کنترل بیماری لمپی‌اسکین در مازندران

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران از کنترل بیماری لمپی‌اسکین در استان خبر داد.

علیرضا عطایی نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه مازندران، با بیان اینکه بیماری لمپی اسکین یک بیماری ویروسی بسیار عفونی با ابتلاء بالا در گاوها است که به انسان منتقل نمی‌شود، گفت: بیماری ویروسی پوستی است که انتقال آن از طریق نیش پشه و خوراک آلوده به بزاق دام بیمار انجام می‌شود.

وی به علائم این بیماری اشاره و اظهار کرد: زخم در ناحیه پوست سر، شانه و ران، بی‌حالی، کاهش اشتها، کاهش تولید، جاری شدن ترشح از بینی و افزایش بزاق دهان از علائم این بیماری است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی مازندران ادامه داد: مبارزه با حشرات از طریق سمپاشی اماکن دامی، جمع‌آوری روزانه کود و انتقال آن به خارج از دامداری و نظافت مداوم دامداری‌ها، اعمال مسائل قرنطینه‌ای و جلوگیری از رفت و آمد افراد متفرقه به دامداری، رعایت مسایل بهداشتی در انبار و جایگاه دام، عدم تغذیه دام با خوراک‌های کپک زده و آلوده و جداسازی دام‌های مشکوک در دامداری از جمله راه‌های پیشگیری بیماری لمپی‌اسکین است.

عطایی‌نژاد افزود: مدفون سازی بهداشتی دام های تلف شده همراه با تولیدات دامی به منظور از بین بردن منبع عفونت، قرنطینه و کنترل ترددهای دامی، کنترل پشه های ناقل در مراحل اولیه رخداد بیماری بوسیله سمپاشی بدن و جایگاه پرورش دام جهت تقلیل انتقال مکانیکی ویروس از راهکارهای کنترل و پیشگیری بیماری لمپی‌اسکین است.

رضوانی مدیرکل دامپزشکی مازندران دراین باره به ایسنا گفت: با توجه به فصل گرما، واکسیانسیون از دام‌ها در دامداری‌های استان انجام شده و تاکنون هیچگونه بیماری ویروسی در دام‌ها مشاهده نشده است.

وی ادامه داد: ممکن است دامداری بدون مجوز از استان مجاور وارد یکی از دامداری‌های استان شده باشد اما این به این معنا نیست که بیماری آبله گاوی در استان وجود دارد.

انتهای پیام

کد N876068

وبگردی