آفتاب

روسیه مشروعیت به رسمیت شناختن استقلال کشورهای بالتیک را بررسی می‌کند

روسیه مشروعیت به رسمیت شناختن استقلال کشورهای بالتیک را بررسی می‌کند

خبرگزاری اینترفاکس روسیه گزارش داد: مقامات این کشور قصد دارند طرحی را به منظور بررسی قانونی بودن اقدام اتحاد جماهیر شوروی سابق درباره به رسمیت شناختن استقلال کشورهای حوزه بالتیک در حدود 25 سال پیش مطرح کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری اینترفاکس روسیه روز سه‌شنبه گزارش داد: یک منبع خبری آگاه اعلام کرده که دفتر دادستان کل روسیه بررسی مشروع بودن به رسمیت شناختن استقلال کشورهای حوزه بالتیک توسط اتحاد جماهیر شوروی سابق را آغاز کرده است.

منظور از کشورهای حوزه بالتیک، سه کشور استونی، لتونی و لیتوانی است که تا قبل از انحلال اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 متعلق به شوروی بوده‌اند.

این گزارش یک هفته بعد از آن منتشر می‌شود که مقامات روسیه واگذاری شبه‌جزیره کریمه به اوکراین در سال 1954 توسط نیکیتا خروشچف، رهبر وقت اتحاد جماهیر شوروی مغایر با قانون اساسی اعلام کردند.

منبع خبری مذکور خاطرنشان کرد: تحقیقات درباره مشروعیت به رسمیت شناختن استقلال کشورهای حوزه بالتیک پس از تقاضای دو تن از نمایندگان پارلمان به جریان افتاد.

وی افزود: در صورتی که در این تحقیقات به رسمیت شناختن استقلال این سه کشور غیرقانونی تشخیص داده شود، تبعات قانونی وجود نخواهد داشت.

لیناس لینکه ویسیوس، وزیر امور خارجه لیتوانی این تحقیقات روسیه را یک تحریک پوچ خواند.

این گزارش همچنین در زمانی مطرح شده که تنش‌ها میان روسیه و کشورهای بالتیک افزایش یافته است. در یک سال گذشته کشورهای حوزه بالتیک به دلیل درگیری در اوکراین و الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه در وضعیت آماده‌باش قرار داشتند. آنها افزایش اقدامات روسیه را تهدیدی علیه منافع امنیتی خود تلقی کرده‌اند.

انتهای پیام

کد N875889

وبگردی