آفتاب

اسيدي بودن ادرار باعث عفونت مثانه مي شود

اسيدي بودن ادرار باعث عفونت مثانه مي شود

محققان آمريکايي دريافتند که چرا برخي افراد به عفونت هاي دردناک دستگاه ادراري مانند عفونت مثانه (سيستيت) مستعدترند.

 روزنامه خراسان در ادامه نوشت: به گفته محققان، اسيديته ادرار شخص مي تواند روي رشد و فعاليت باکتري ها در دستگاه ادراري تاثير بگذارد. برنامه غذايي هم در اين زمينه نقش دارد. باکتري ها، ضايعات مولکول هاي کوچک غذايي در روده را تغيير مي دهد. عفونت لوله ادراري يکي از شايع ترين عفونت هاي باکتريايي در سراسر جهان است و اغلب به علت باکتري به نام «اشرشيا کولي» به وجود مي آيد و علايم معمولي آن سوزش يا درد هنگام ادرار کردن و نياز به ادرار کردن و احساس درد در قسمت پايين شکم است.

پزشکان در اين موارد به تجويز آنتي بيوتيک براي از بين بردن ميکروب ها اکتفا مي کنند اما افزايش مقاومت باکتريايي به اين داروها باعث شده است که محققان به راهکارهاي درماني ديگري روي بياورند. تاکنون تصور بر اين بود که اسيديته ادرار مانع از رشد باکتري مي شود، اما نتايج بررسي هاي اخير نشان مي دهد که هرچه اسيديته ادرار کمتر باشد و نزديک تر به PH خنثي باشد، با فعاليت بالاتر پروتئيني به نام «سيدروکلين» (Sidero Calin) همراه است. سيدروکلين نوعي پروتئين است که باکتري ها را از آهن که براي رشد به آن نياز دارد، محروم مي کند؛ از طرفي در ادرار ضايعات بدن به شکل مولکول هاي کوچک دفع مي شود. مواد دفعي با برنامه غذايي، ژنتيک و عوامل زيادي تغيير پيدا مي کند. اين مولکول ها از طريق ميکروب هاي روده که غذاها را مي شکند، ايجاد مي شود. محققان دريافتند، محصولات متابوليزم به نام آروماتيکس (aromatics) که بر حسب برنامه غذايي فرد متفاوت است نيز در اين زمينه نقش دارد.

به گزارش سايت «Healthnews»،در مطالعات مشخص شد در نمونه هاي ادرار که باکتري کمتري داشت ترکيب هاي آروماتيک کمتر بود و نمونه هاي ادرار که باکتري بيشتري داشت، حاوي مواد آروماتيک بيشتري بود. يک نظريه اين است که برخي از اين ترکيبات باکتري را از آهن که براي رشد به آن نياز دارد، محروم مي کند، همان طور که سيستم ايمني بدن از ترکيب هاي غذايي گياهي استفاده مي کند تا مانع از رشد باکتري شود
کد N875636

وبگردی