آفتاب
معاون نعمت‌زاده عنوان کرد؛

دستورالعمل واردات خودرو بازنگری نمی‌شود

دستورالعمل واردات خودرو بازنگری نمی‌شود

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه صف طولانی در تعمیرگاه‌های مجاز خودروسازان را تائید نمی‌کنم، گفت: دستورالعمل واردات خودرو بازنگری نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن صالحی‌نیا در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بازنگری مجدد در دستورالعمل واردات خودرو مطرح نیست،  گفت: مبنای واردات، همان دستورالعملی است که از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت تصویب شده است، به نحوی که هر واردکننده‌ای که بتواند خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی را تضمین کند، یا اینکه ارایه خدمات پس از فروش خودروی وارداتی خود را از طریق شرکتی که این امکانات را دارد، فراهم کند، می‌تواند تائیدیه‌های لازم برای واردات خودرو را کسب کرده و عملیات ثبت‌سفارش را انجام دهدد. روش و رویه دستورالعمل خودرو هم مشخص است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه هر فرد حقیقی و حقوقی می‌تواند خودرو وارد کند، افزود: هیچگونه انحصاری در واردات خودرو وجود ندارد و اگر تنها شرکت‌ها اجازه واردات خودرو را داشتند، انحصار شکل می‌گرفت اما اکنون فرمت و چارچوب کار مشخص است و اگر شرکت خدمات پس از فروشی، نخواهد آن را رعایت کند، قطعا براساس مقرراتی که در آن آئیننامه لحاظ شده است، با آن برخورد خواهد شد.

وی اطمینان داد که شرکت‌های خدمات پس از فروش رسمی واردکنندگان، دستورالعملی دارند که می‌توانند با رعایت آن، بهترین خدمات پس از فروش را برای مشتریان خود پیش‌بینی کنند.   

صالحی‌نیا در خصوص کاهش واردات خودرو در سه ماهه ابتدایی سال جاری ادامه داد: کاهش واردات می‌تواند عوامل مختلفی داشته باشد. اینکه کاهش واردات یا افزایش واردات خوب است یا بد،  تفسیرخاص خود را دارد؛ به این معنا که اگر ثبت سفارش یا واردات، اکنون کاهش معناداری را نشان می‌دهد؛ به مفهوم آن نیست که دستورالعمل واردات خودرو، الزاما باعث این کاهش شده است؛ بلکه کاهش واردات می‌‌تواند عوامل مختلفی داشته باشد.

وی اظهار داشت: در کالاهای دیگر نیز کاهش واردات و یا بعضا کاهش تولید یا عرضه،  در مقاطعی رخ می‌دهد؛ ولی هیج کجا تائید نشده که کاهش واردات صرفا به خاطر دستورالعمل‌ها رخ داده باشد.

ماجرای پرداخت ۱۴۳ میلیارد تومان یارانه تولید

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه از ۱۴۳ میلیارد تومانی که بابت یارانه تولید پرداخت شده، ۸۳ میلیارد تمان مربوط به واحدهای سیمانی است که از سوخت مازوت استفاده می‌کنند، گفت: ۱۰ میلیارد تومان مربوط به کارخانه قند است و ۵۰ میلیارد تومان هم در رابطه با حمایت از صادرات با رویکرد صادرات خدمات فنی و مهندسی هزینه شده است.

وی در پاسخ به این سئوال که برخی می‌گویند این یارانه را دریافت نکرده‌اند؟ اظهار داشت: سازمان مدیریت اعلام کرده که این مبالغ از محل منابع حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها است ولی منابع هدفمندی یارانه ها تعریف خاص خودش را دارد و در جهت اهدافی که به منظور حمایت از بخش‌های مختلف تولیدی است، استفاده می‌شود که براساس آئین نامه مربوطه پرداخت شود.

صالحی‌نیا گفت: در تلاش هستیم با مذاکره با سازمان مدیریت بتوانیم هرچه زودتر این منابع را دریافت کرده و در جهت پرداخت یارانه سود تسهیلات استفاده کنیم، البته باید برخی مسائل جزئی را از اختصاص دهندگان بودجه سئوال کرد، بنابراین باید در مورد منابع از آنها سئوال پرسید.

صف طولانی تعمیرگاه‌های خودرو را تائید نمی‌کنم

صالحی نیا در مورد خدمات پس از فروش خودرو نیز گفت: متناسب با افزایش تولید خودرو، خدمات پس از فروش افزایش پیدا نکرده است اما اینکه صف در تعمیرگاه‌ها زیاد است؛ من نمی‌توانم تایید کنم. قطعات خودرو را از شرکت‌های خدمات پس از فروش باید سئوال کرد ولی آنچه مسلم سرویس خدمات پس از فروش واحدهای خودروسازی که عمدتا شکل می گیرد توسط بخش خصوصی ایجاد می شود.  آئین نامه آن هم مشخص است و من چیزی به اسم صف ندیدم و نه شنیدم.  

وی اظهار داشت: در نمایندگی های مجاز خودروسازان هیچگونه صف و محدودیتی برای تعمیر خودروها وجود ندارد.  

کد N875482

وبگردی