آفتاب
کبگانیان خبر داد

پیگیری اجرای «سند ملی علوم و فناوری دریایی»/تدوین اسناد ملی «محیط زیست»و«زبان فارسی»

پیگیری اجرای «سند ملی علوم و فناوری دریایی»/تدوین اسناد ملی «محیط زیست»و«زبان فارسی»

شصت و چهارمین جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور روز سه شنبه، 9 تیرماه به ریاست دکتر محمدرضا مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، دکتر منصور کبگانیان، قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور درباره دستور و مصوبات این جلسه گفت: در ابتدای این جلسه رئیس جهاد دانشگاهی در مورد «آزمایشگاه‌های مرجع» که وظیفه امتحان و سنجش تولیدات صنعتی را بر عهده دارند، تذکری داد و بعد از این تذکر اعضا راهکارهایی را به منظور جبران نبود این آزمایشگاه‌ها در برخی از رشته‌های صنعتی بیان کردند.

وی افزود: در ادامه جلسه اعلام شد «سند ملی علوم و فناوری دریایی» که همه ابعاد فناوری‌های مربوط به دریا اعم از اقیانوس شناسی تا کشتی سازی را در بر می‌گیرد، برای قرار گرفتن در مسیر اجرا نیاز به پیگیری بیشتر دارد و درخواست شد تا این پیگیری از طریق معاون علمی و فناوری رئیس جمهور صورت پذیرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: همچنین در این جلسه اعلام شد که «سند محیط زیست» هم با سرعت قابل قبولی در دست تدوین است.

کبگانیان گفت: با همکاری مناسب سازمان حفاظت از محیط زیست، در آینده نزدیک گزارش اولیه این سند در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ارائه خواهد شد.

وی افزود: همچنین «سند زبان فارسی» هم با همکاری فرهنگستان ادب و زبان فارسی و ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی در دست تدوین است.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: بحث اصلی جلسه امروز آغاز بررسی «سند فناوری‌های نرم و فرهنگ ساز» بود که طبق نقشه جامع علمی کشور این موضوع جزء اولویت‌های بند الف نقشه جامع علمی کشور است.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: در جلسه امروز و در قالب گزارش تهیه شده در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اهمیت، ضرورت و ابعاد موضوع فناوری‌های نرم و فرهنگ ساز مورد اشاره قرار گرفت.

وی افزود: در این گزارش با اشاره به نقش این فناوری‌ها در «نظام ملی نوآوری فرهنگی» و ظرفیت بالقوه این فناوری در تولید ارزش افزوده برای کشور موارد دیگری مانند استفاده از این فناوری‌ها برای انتقال مفاهیم و ارزش‌های فرهگی کشور نیز مورد اشاره و تاکید قرار گرفته است.

کبگانیان خاطرنشان کرد: بعد از ارائه این گزارش، مقرر شد تا با همکاری همه نهادها، این سند تدوین و برای تصویب به ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ارائه شود.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: در پایان جلسه نیز اعضا تصویب کردند ساختار تشکیلاتی ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با محوریت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین شود.

انتهای پیام

کد N875382

وبگردی