آفتاب

احیای دیپلماتیک روابط آمریکا و کوبا امروز رسما اعلام می‌شود

احیای دیپلماتیک روابط آمریکا و کوبا امروز رسما اعلام می‌شود

مقام‌های آمریکایی اعلام کردند کوبا و واشنگتن به توافقی برای گشایش مجدد سفارتخانه‌ها و برقراری مجدد روابط دیپلماتیک پس از 50 سال دست یافته‌اند و این توافق تاریخی امروز (چهارشنبه) اعلام خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، نزدیک به 5 / 6 ماه پس از اعلام برقراری روابط میان واشنگتن و هاوانا، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا قرار است در ساعت 15 به وقت گرینویچ امروز(چهارشنبه) از توافق میان دو کشور برای گشایش مجدد سفارتخانه‌ها و احیای روابط دیپلماتیک رونمایی کند.

دولت کمونیست کوبا با نشان دادن تمایلش برای برقراری روابط مجدد با آمریکا اعلام کرد که جفری دولورنتیس، رئیس هیات آمریکایی با وزیر امور خارجه موقت در هاوانا روز چهارشنبه دیدار می‌کند و پیامی را از اوباما به رائول کاسترو، رئیس جمهوری کوبا برای برقراری روابط میان این دو کشور می‌دهد.

اوباما و کاسترو آوریل 2015 در پاناما با یکدیگر دیدار کرده بودند. واشنگتن و هاوانا با اجرا شدن این توافقنامه می‌توانند منافع مشترک خود را درباره گشایش کامل سفارت‌خانه‌ها و انتصاب سفرا مطرح کنند.

وزارت امور خارجه آمریکا نیز قرار است 15 روز پیش از بازگشایی سفارتخانه در هاوانا به کنگره اطلاع بدهد. یکی از مقام‌های دولت آمریکا در این باره گفت: ما رسما امروز اعلام خواهیم کرد که کوبا و آمریکا به توافقی برای احیای مجدد روابط دیپلماتیک و گشایش سفارتخانه‌ها در پایتخت‌های یکدیگر دست یافته‌اند.

روابط میان دو کشور در جدیدترین مرحله روند عادی سازی است البته انتظار می‌رود که این روند به کندی صورت گیرد چرا که هنوز مشکلاتی از قبیل سوابق حقوق بشری کوبا و تمایل هاوانا برای محدود نگه داشتن جامعه و اقتصاد این کشور وجود دارد. علاوه بر این تحریم‌های اقتصادی علیه کوبا همچنان باقی خواهد ماند و تنها کنگره است که می‌توان این تحریم‌ها را لغو کند.

دولت آمریکا نام کوبا را از کشورهای حامی تروریسم مه سال گذشته میلادی حذف کرد و این اقدام گامی حساس برای احیای روابط میان دو کشور پس از 54 سال محسوب می‌شود.

انتهای پیام

کد N875160

وبگردی