آفتاب

یونان قسط بدهی خود به صندوق بین‌المللی پول را پرداخت نمی‌کند

یونان قسط بدهی خود به صندوق بین‌المللی پول را پرداخت نمی‌کند

دولت یونان تائید کرده که قسط بدهی خود به صندوق بین‌المللی پول را نخواهد پرداخت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) این در حالی است که رسانه‌های یونان گفته‌اند یکی از وام‌دهندگان به این کشور پیشنهاد جدیدی داده و مقام‌های این کشور در حال بررسی آن هستند.

امروز مهلت پرداخت یک قسط بدهی‌های یونان به صندوق بین‌المللی پول به ارزش ۱.۱ میلیارد دلار است.

رسانه‌های یونان می‌گویند با نزدیک شدن به مهلت زمان بازپرداخت قسط بدهی‌های یونان، تلاش‌ها برای حل بحران بدهی‌ها ادامه دارد.

رسانه‌های یونان گفته‌اند که مقام‌های یونانی در حال مذاکره برای قبول یا رد این پیشنهاد جدید هستند. در صورتی که آنها این پیشنهاد را بپذیرند، قادر خواهند بود قسط بدهی خود به صندوق بین‌المللی پول را بپردازند.

به گزارش بی.بی.سی کمیسیون اروپا، یکی از وام‌دهندگان به یونان گفته است که پیشنهاد "تازه‌ای" را به یونان ارائه داده است.

در صورتی که طرفین مذاکره امروز به توافق نرسند، کمک‌های مالی جدید در اختیار یونان قرار نخواهد گرفت.

صندوق بین‌المللی پول، کمیسیون اروپا و بانک مرکزی اروپا، سه نهادی هستند که از زمان بحران اقتصادی یونان، کمک‌های مالی در اختیار این کشور قرار داده‌اند.

این نهادها میلیاردها دلار کمک مالی را در ازای تعهد یونان به اعمال سیاست‌های سختگیرانه ریاضت اقتصادی در اختیار دولت های قبلی این کشور قرار دادند.

رای نه در همه‌پرسی

آلکسیس سیپراس، نخست‌وزیر یونان از مردم کشورش خواسته تا در همه‌پرسی روز یکشنبه به درخواست‌های وام‌دهندگان بین‌المللی این کشور رای منفی دهند.

سیپراس گفت رای قاطع و شفاف مردم علیه سیاست‌های ریاضتی، به یونان این امکان را می‌دهد تا با موقعیتی بهتر در مذاکرات برای حل بحران بدهی‌ها شرکت کند.

نخست‌وزیر یونان گفته است که نمی‌خواهد نخست‌وزیر باقی بماند و شاهد کاهش بیشتر بودجه خدمات عمومی و سیاست‌های شدیدتر ریاضت اقتصادی باشد.

رهبران اروپایی هشدار داده‌اند که رد درخواست اعتباردهندگان بین‌المللی به معنای خروج یونان از حوزه یورو است.

نخست‌وزیر اسپانیا هشدار داده است که رای منفی مردم یونان به پیشنهادهای وام‌دهندگان به معنای خروج یونان از منطقه یورو خواهد بود.

بانک‌های یونان به منظور کنترل خروج نقدینگی تعطیل شده‌اند و دولت محدودیت برداشت روزانه از حساب‌های بانکی را ۶۰ یورو در روز اعلام کرده است.

نخست‌وزیر یونان گفته است که دولت او مایل به خروج از منطقه اقتصادی یورو نیست.

مذاکرات میان طرفین هفته پیش با شکست مواجه شد.

سیپراس در یک سخنرانی تلویزیونی، با اعلام برگزاری همه‌پرسی، طرح ارائه شده به این کشور را "تحقیر‌آمیز" خواند و گفت سیاست‌های ریاضت اقتصادی مورد درخواست اعتباردهندگان، "غیرقابل قبول" است.

بانک‌های یونان به منظور کنترل خروج نقدینگی تعطیل شده‌اند. دولت برداشت روزانه از حساب‌های بانکی را به ۶۰ یورو در روز محدود کرده است.

انتهای پیام

کد N874860

وبگردی