آفتاب

سفیر ایران در آنکارا: تعیین سرنوشت سوریه بر عهده سوری‌هاست

سفیر ایران در آنکارا: تعیین سرنوشت سوریه بر عهده سوری‌هاست

علیرضا بیکدلی با اشاره به تحولات سوریه تاکید کرد: باید به استقلال، ‌تمامیت ارضی و یکپارچگی سوریه احترام گذاشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علیرضا بیکدلی، سفیر ایران در آنکارا در گفت‌وگو با پایگاه خبری سیویل دوشونجه درباره موضع ایران در قبال تحولات سوریه، گفت: اصول موضع جمهوری اسلامی ایران بر پایه این مسأله است که سوریه به عنوان عضو سازمان ملل یک کشور مستقل است. به همین دلیل باید به استقلال، ‌تمامیت ارضی و یکپارچگی این کشور احترام گذاشت. تعیین سرنوشت آتی این کشور بر عهده ملت سوریه است. کشورهای دیگر نیز باید درباره دولت سوریه در همین چارچوب رفتار کنند. از طرف دیگر سوریه در طول سال‌های گذشته مورد هدف توطئه‌های صهیونیسم قرار گرفته است. رژیم صهیونیستی تلاش کرده است که در طول این سال‌ها ظرفیت و قدرت این کشور را کاهش دهد. اکنون مشاهده می‌کنیم تنها رژیمی که از اتفاقات اخیر رخ داده منفعت‌هایی به دست آورده است، رژیم صهیونیستی است. ایجاد تفرقه میان مسلمانان و بروز اختلافات مذهبی در دنیای اسلام توسط صهیونیسم و رسانه‌های وابسته به آن انجام می‌گیرد.

او در پاسخ به سوالی درباره تحولات سوریه،‌ گفت: در حال حاضر خاورمیانه و سوریه فدای امنیت رژیم صهیونیستی می‌شوند. هنوز دولت سوریه پابرجاست و اگر کشورهای دیگر این واقعیت را بپذیرند و برای ایجاد ثبات تلاش کنند، سوریه می‌تواند بار دیگر تجدید قوا کند. در غیر این‌صورت با پیشرفت تحولات تنها تعداد انسان‌های کشته شده افزایش می‌یابد و آینده نامعلومی منتظر این کشور خواهد بود.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش،‌ با اشاره به روابط تهران- آنکارا گفت: ترکیه و ایران در سال‌های اخیر گام‌های مهمی برداشته‌اند و توانستند روابط خود را گسترش دهند.

سفیر ایران در آنکارا در پاسخ به سوالی درباره لغو تحریم‌های اعمالی از سوی آمریکا علیه ایران و نقش این کشور در مذاکرات هسته‌ای‌، گفت: مذاکرات میان ایران و گروه 1+5 در چارچوب مسأله هسته‌ای ایران انجام می‌گیرد. ایران به عنوان عضو معاهده NPT تعهدات برآمده از این معاهده را اجرا می‌کند و از طرف دیگر از حقوق خود دفاع می‌کند. تحریم‌های اعمالی علیه ایران ظالمانه است. برداشته شدن تحریم‌ها، بازگرداندن اعتماد مردم ، کاهش فشارها و مواضع ظالمانه علیه ایران می‌تواند تأثیرگذار باشد.

بیکدلی درباره تأثیر لغو تحریم‌ها بر تجارت خارجی ایران، گفت: تحریم‌های اعمالی بر روابط اقتصادی کشورهای دیگر با ایران تأثیرگذار است. غربی‌ها تلاش می‌کنند که با ایجاد محدودیت در انتقال مالی در تجارت ایران با کشورهای دیگر از جمله ترکیه از سرعت روابط تجاری بکاهند. انتظار می‌رود با برداشتن تحریم‌های ظالمانه پروژه‌هایی که در طول چند سال اخیر تصویب شده به اجرا در آید و شرکت‌ها و کشورهایی که از بازار بزرگ ایران دور مانده‌اند به این بازار بازگردند.

وی در پاسخ به سوالی درباره تحولات یمن، گفت: یمن از نظر استراتژیکی یک کشور بسیار مهم است. هرگونه تبلیغاتی مانند این‌که ایران در یمن نفوذ دارد اعتباری ندارد. نفوذ ایران و اثرگذاری این کشور در منطقه تنها معنوی است. امروز ما با هر گونه درگیری و یا اظهارات خصمانه مخالفیم.

سفیر ایران در آنکارا در گفت‌وگو با این پایگاه خبری درباره پیشروی‌های داعش در منطقه،‌ گفت: پروژه داعش از سوی دشمنان امت اسلام ایجاد شده است که بتوانند از حرکت بیداری اسلامی در منطقه جلوگیری کنند و درباره مسلمانان سیاه‌نمایی کنند. هم‌چنین تلاش می‌کنند که از روی آوردن جوانان اروپایی به اسلام جلوگیری کنند و مردم کشورهای غربی از اسلام نفرت داشته باشند.

بیکدلی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا مخالف اقدامات داعش بود. پیدایش چنین گروهی برای منطقه فاجعه به‌بار آورده و باعث کشته شدن بسیاری از مسلمانان شده است. اگر درباره داعش این اندیشه را کنار بگذاریم که این گروه یک گروه اسلامی افراط‌گرا بوده، به نظر می‌رسد بیش‌تر یک پروژه امنیتی است. در واقع مسأله سوریه یک مسأله دولت – ملت یا ظالم- مظلوم نیست بلکه توطئه صهیونیسم و دشمنان جهان اسلام علیه مسلمانان است. نمی‌توان مسأله سوریه را یک اختلاف داخلی دانست.

انتهای پیام

کد N874766

وبگردی