آفتاب

ساخت نسل جدید روبات در فرانسه برای کار در تأسیسات هسته‌ای

ساخت نسل جدید روبات در فرانسه برای کار در تأسیسات هسته‌ای

شرکت هسته‌ای آروا فرانسه به تازگی روبات جدیدی را برای کار در نیروگاه‌های هسته‌ای طراحی و به کمیسیون انرژی اتمی فرانسه برای ارزیابی معرفی کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، این روبات که اخیرا توسط شرکت هسته‌ای آروا فرانسه ساخته و معرفی شده است ریانا (ربات انجام بازرسی و ارزیابی تأسیسات هسته‌ای) نام دارد که قادر به فعالیت در مناطق دارای تشعشعات بالای رادیواکتیو؛ برداشت نمونه و اندازه‌گیری میزان تشعشع مواد رادیواکتیو است.

شرکت هسته‌ای آروا که در ساخت تجهیزات و راکتورهای هسته‌ای یک غول جهانی است اعلام کرده است که کارایی این ربات نسبت به نسل‌های پیشین پیشرفت قابل توجهی داشته و آن را چاقوی سوییسی ارتش ربات‌های هسته‌ای نامیده است.

ربات ریانا قابل استفاده از 4 چرخ و نیز چرخ‌های زنجیری تانک است که هم‌چنین به دوربین‌های سه بعدی و گرمایی نیز مجهز شده است.

این شرکت فرانسوی اعلام کرده است که این ربات بر روی سطح بدنه خود دارای حس‌گرهای لیزری ردیاب است که آن را قادر می‌کند تا راه خود را در میان موانع متعدد بیابد و به محل مشخص شده به دقت برسد.

کنترل این ربات را می‌توان بدون وجود اپراتور انسان انجام داد به طوری که تکنولوژی موجود در این ربات این امکان را می‌دهد تا با استفاده از برنامه هدایت آن ربات به مکان دلخواه رفته و وظایف خود را انجام دهد.

در صورت قطع سیگنال کنترل میان ربات و سیستم کنترل مرکزی؛ این ربات به صورت خودکار به آخرین مکانی که از آن حرکت کرده است بازمی‌گردد.

شرکت آروا با اشاره به ویژگی‌های این ربات می‌گوید که اهمیت استفاده از این ربات در نیروگاه‌های هسته‌ای غیرفعال یا تخریب شده که وجود تشعشعات رادیواکتیو مانع حضور انسان در این مکان‌ها است،‌ دوچندان است.

انتهای پیام

کد N874763

وبگردی