آفتاب

نگرانی چین از قوانین ضد پکن در ژاپن

نگرانی چین از قوانین ضد پکن در ژاپن

دولت چین از ژاپن خواسته است تا رسما درباره گزارش‌ها مبنی بر این که قوانین امنیتی جدید توکیو علیه پکن هستند، توضیح دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، رسانه‌های ژاپنی گزارش دادند، شینزو آبه، نخست‌وزیر این کشور در نشستی پشت درهای بسته اعلام کرد که لایحه‌های امنیتی جدید توکیو به این کشور اجازه خواهد داد تا در مناقشات دریای چین جنوبی با واشنگتن متحد شود.

هوا چونایینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: ما این گزارش را مورد توجه قرار داده‌ایم. اگر چنین گزارشی صحت داشته باشد، معتقدیم ژاپن باید به ادای توضیح و شفاف‌سازی بپردازد.

این سخنگو همچنین از ژاپن خواست تا در زمینه امور نظامی و امنیتی محتاطانه عمل کند تا جلوی ارتکاب همان اشتباهاتی را که در گذشته مرتکب شده، بگیرد.

پس از جنگ جهانی دوم دولت ژاپن قانون اساسی این کشور را اصلاح کرد تا ارتش این کشور در مناقشه‌های بین المللی مورد استفاده قرار نگیرد. با این حال بسته جدید امنیت ملی این کشور که توسط پارلمان در حالی بررسی است، به نیروهای دفاع شخصی ژاپن اجازه خواهد داد تا زمانی که موجودیت این کشور تهدید شود، همچنین در صورت تحریکات نظامی و به منظور دفاع از تبعه‌های ژاپنی در خارج از این کشور و آزاد کردن آنها از اسارت گروگانگیران خارجی به کمک هم‌پیمانان این کشور برود.

مناقشه چین و ژاپن در دریای چین جنوبی عمدتا مربوط به جزایر اسپراتلی است. این مجمع الجزایر متشکل از 750 جزیره کوچک است و اخیرا چین در تعدادی از آنها مشغول ساخت جزایر مصنوعی بوده است.

انتهای پیام

کد N874762

وبگردی