آفتاب

روسای جدید و پیشین کتابخانه مجلس چه گفتند؟

روسای جدید و پیشین کتابخانه مجلس چه گفتند؟

رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت نقش دیپلماسی پارلمانی در پیشرفت کاری کتابخانه مجلس در سطح دنیا گفت: کتابخانه مجلس در دنیا جزو کم‌نظیرترین کتابخانه‌ها محسوب می‌شود بنابراین باید رنکینگ جهانی آن ارتقا یابد.

به گزارش ایسنا، محمدرضا مجیدی امروز (سه‌شنبه 9 تیر) در مراسم معارفه خود که در تالار تشریفات سالن مشروطه برگزار ‌شد، با تشکر از دکتر لاریجانی و هیات امنای کتابخانه مجلس برای اعتماد به وی گفت: مسئولیت مدیریت کتابخانه مجلس، مسئولیت مهمی است که بر دوش این حقیر گذاشته شده و از خدای یکتا برای عنایت توفیق خدمت‌رسانی به مردم سپاسگزارم.

رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: پس از هفت سال خدمت در یونسکو به دانشگاه تهران رفتم و در آنجا علاوه بر تدریس در زمینه نگارش کتاب فعالیت داشتم و به این فکر می‌کردم چگونه سابقه‌های کسب شده در یک نهاد فرهنگی تبلور یابد که با لطف الهی امکان انجام این مهم در کتابخانه مجلس ممکن شد.

مجیدی افزود: امیدوارم در سلسله اقدامات شایسته مدیران قبلی کتابخانه مجلس بتوانم فعالیت‌های خوبی انجام دهم و از دیدگاه و تجربیات مدیران قبلی برای خدمت‌رسانی بیشتر استفاده کنم.

وی با اشاره به صحبت‌های علی لاریجانی اظهار کرد: همچنان که رئیس مجلس اظهار داشتند، ان‌شاءالله کارهای خوبی که در کتابخانه مجلس انجام شده، استمرار خواهد یافت و شناخته شدن این مجموعه عظیم فرهنگی در عرصه بین‌الملل کار مهمی است. در زمانی که در یونسکو فعالیت داشتم همراه با سفرای یونسکو از کتابخانه مجلس بازدید داشتیم که در این بازدید سفرای خارجی از وجود این منابع و آثار فرهنگی در این کتابخانه تعجب داشتند.

رئیس کتابخانه مجلس افزود: صدها اثر در کتابخانه مجلس موجود است که باید در فهرست کمیته حافظه جهانی ثبت و ضبط شود،‌ البته ظرفیت‌های بیشتری نیز وجود دارد که باید با استفاده از دیپلماسی پارلمانی از آن‌ها استفاده شود.

مجیدی ادامه داد: باید توجه داشت در سطح ملی از تعلق خاطر مردم به این کتابخانه استفاده شود، به دلیل اینکه در حال حاضر بسیاری از اسناد در کشور وجود دارد که باید تلاش شود اسناد مذکور با مرکز اسناد کتابخانه مجلس مرتبط شود، بنابراین ضرورت تشکیل شعبه استانی مرکز اسناد مجلس احساس می‌شود، به دلیل اینکه برخی اشخاص علاقه‌مندند حدوداً هر دو هفته یکبار از اسناد واگذارشده خود بازدید کنند که باید این ظرفیت فراهم شود.

وی با بیان اینکه حوزه منابع انسانی کتابخانه مجلس باید تقویت شود، افزود: ضرورت دارد پژوهش‌های این مرکز هدفمند و در سطح ملی معرفی شود.

مجیدی تصریح کرد: کتابخانه مجلس می‌تواند به یک مرجع علمی موثر تبدیل شود، بنابراین باید در برنامه ششم توسعه کشور تدابیر لازم برای توسعه این مرکز اتخاذ شود.

رئیس جدید کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت نقش دیپلماسی پارلمانی در پیشرفت کاری کتابخانه مجلس در سطح دنیا گفت: کتابخانه مجلس در دنیا جزو کم‌نظیرترین کتابخانه‌ها محسوب می‌شود بنابراین باید رنکینگ جهانی آن ارتقا یابد.

محمد رجبی دوانی

رئیس سابق کتابخانه مجلس نیز در مراسم معارفه رئیس جدید کتابخانه مجلس که در تالار تشریفات سالن مشروطه برگزار شد، گفت: کتابخانه پارلمان جایگاه مهمی در تمام کشورهای جهان دارد و یکی از ارکان قوه مقننه محسوب می‌شود.

محمد رجبی دوانی با تشکر از توجه لاریجانی به امور کتابخانه مجلس گفت: توفیق این را داشتم که در دو سال و نیم آخر خدمتم در بخش کتابخانه مجلس فعالیت کنم؛ جایی که حدود 26 سال قبل در آن با عنوان معاونت کتابخانه مشغول به فعالیت بودم.

وی افزود: کتابخانه پارلمان جایگاه مهمی در تمام کشورهای جهان دارد و یکی از ارکان قوه مقننه محسوب می‌شود و به همین دلیل کوشش کردم جایگاه بین‌المللی کتابخانه مجلس احراز شود، جایگاه بین‌المللی کتابخانه مجلس در طول دوره فعالیتم احراز شد و این کتابخانه عضو همایش بین‌المللی کتابخانه‌های مجالس دنیا شد، همچنین برای اولین‌بار مجله‌ای به زبان انگلیسی در این دوره منتشر شد.

رئیس سابق کتابخانه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای احراز جایگاه بین‌المللی کتابخانه مجلس، تعاملات بین‌المللی با کتابخانه‌های پارلمان‌های جهان صورت گرفت و گزارش‌های عملکرد در سایت کتابخانه مجلس منتشر شد.

رجبی دوانی گفت: خوشبختانه روسای پیشین کتابخانه مجلس خدمات شایسته‌ای ارائه کردند و آقایان حائری، فدایی عراقی و ابهری تلاش‌های خوبی در این زمینه داشتند و آقای ابهری رئیس کمیته بین‌الملل نسخه خطی شدند و دکتر جلالی نیز با پیگیری‌های خود تلاش‌های خوبی برای احداث ساختمان جدید مجلس داشتند، آقای جعفری نیز با اقدامات شایسته خود توانستند زمینه توسعه انتشارات و همچنین تقویت بخش دیجیتال‌سازی را فراهم کنند.

وی تصریح کرد: در طول دوره فعالیتم با همکاری کارکنان کتابخانه مجلس حدود 50 نسخه کتاب نفیس چاپ شد و مجله‌های علمی و پژوهشی و ترویجی نیز انتشار یافت. همچنین مجله بهارستان ایران برای بخش ایران‌شناسی و مجله بهارستان هنر برای بخش هنری کتابخانه منتشر شد.

رئیس سابق کتابخانه مجلس شورای اسلامی افزود: سال‌های اخیر با وجود محدودیت منابع تلاش‌های خوبی برای در اختیار گرفتن فضا برای توسعه کتابخانه مجلس صورت گرفت و تا هشت سال آینده از لحاظ فضا و محیط با مشکلی روبه‌رو نیستیم، این در حالی است که سابق کتاب‌های زیادی به دلیل محدودیت فضا، در کارتن نگهداری می‌شد. در این زمینه آقای جعفری کتاب «کلک و کتاب» را منتشر کرد.

رجبی دوانی گفت: ان‌شاءالله با همت آقای مجیدی که سابقه کار در یونسکو را دارند، کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی بیشتر تقویت شود.

وی یادآور شد: امیدوارم به‌عنوان مشاور عالی رئیس کتابخانه ملی بتوانم به کتابخانه‌ها و کتابخانه مجلس کمک کنم و از شما می‌خواهم دعا بفرمایید خداوند یکتا عاقبت ما را به خیر کند.

انتهای پیام

کد N874748

وبگردی