آفتاب

اردوغان هلی‌کوپتر شینوک می‌خواهد

اردوغان هلی‌کوپتر شینوک می‌خواهد

رئیس‌جمهوری ترکیه در بحبوحه بحث‌های داغ مربوط به کاخ جدید گرانقیمت‌اش، درخواست خرید یک هلی‌کوپتر ترابری نظامی را برای استفاده شخصی داده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه دستور داده تا یک فروند هلی‌کوپتر «شینوک» برای مصرف شخصی خریداری شود. این هلی‌کوپترها توسط 16 کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد و علت اصلی محبوبیت آن حمل بارهای بسیار سنگین است. آنها دارای دو موتور و سیستم‌های پیشرفته ملخی هستند و این هلی‌کوپترها سرعت 315 کیلومتری بر ساعت دارند و کاربرد اصلی‌اشان حمل‌ونقل واحدهای نظامی و تسلیحات است. آنها حتی می‌توانند خودروهای سنگین نظامی و یک هواپیمای اف-16 را به همراه 55 سرباز حمل کنند.

تعداد شینوک‌هایی که توسط ارتش ترکیه خریداری شده، در ژانویه 2015 از شش فروند به 11 فروند افزایش یافته است. چهار فروند از پنج فروند اضافی توسط ستاد ارتش ترکیه و یکی دیگر به دستور اردوغان برای استفاده شخصی خریداری شده است.

گزارش‌ها درباره دستور اردوغان در خرید این هلی‌کوپتر در حالی منتشر شده که توغچه کازاز، مدل زن مشهور ترکیه‌ای در نخستین کتابش به نام «خواب عمیق» درباره بازدیدش از کاخ جدید اردوغان سخن گفته و نوشته که اتهامات کمال قلیچدار اوغلو، رهبر حزب اپوزیسیون مردم‌ جمهوری‌خواه درباره توالت‌های طلا در این کاخ صحت ندارد.

وی نوشته است: قلیچدار اوغلو مدعی است توالت‌های کاخ از طلا است اما من در مدت حضورم در کاخ دو بار از سرویس بهداشتی استفاده کردم، اما چنین ادعایی حقیقت ندارد.

کازاز که به خاطر تغییر روش مذهبی و کاری‌اش به شدت در ترکیه به چهره‌ای جنجالی بدل شده در سال‌های اخیر، به دفاع از ارزش‌های محافظه‌کارانه با توجه به خط‌مشی دولت آنکارا پرداخته و به مقابله با افرادی دست می‌زند که آنها را «سکولارهای ضد دموکراتیک» می‌نامد. وی مدتی به دین مسیحیت گرویده بود، اما باز هم اسلام آورد و اخیراً در صحنه سیاست ظاهر شده است.

انتهای پیام

کد N874680

وبگردی