آفتاب

جروزالم پست: آمریکا خود را برای توافقی مهم با ایران آماده می‌کند

جروزالم پست: آمریکا خود را برای توافقی مهم با ایران آماده می‌کند

واحد مرکزی خبر نوشت:

روزنامه جروزالم پست‌، چاپ فلسطین اشغالی نوشت آمریکا خود را برای یک توافق هسته ای با ایران که نتایج بسیار مهمی برای امنیت جهان خواهد داشت آماده می کند.

 این روزنامه در شماره امروز خود در اینترنت نوشت: یک مقام ارشد دولتی دوشنبه گفت توافق در دست بررسی با ایران بر سر برنامه هسته ای این کشور یک متن واحد جامع -- شامل ضمائم و همه چیز -- به دو زبان انگلیسی و فارسی با نتایج «بسیار مهم» برای امنیت جهان خواهد بود.

کار مذاکره کنندگان که سه شنبه وارد آخرین روز باقیمانده از مهلت تعیین شده برای دستیابی به توافق نهایی می شوند هنوز کامل نشده است. تصمیمات سیاسی همه طرف ها باید اتخاذ شود. حقوقدانان پس از تکمیل سند توافق باید آن را بازبینی کنند.

اما تیم مذاکره کننده آمریکایی می گوید آنها امیدوارند در چند روز آینده متن نهایی آماده شود و موافقت نامه رسمی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) امضا شود.
آمریکا، انگلیس، فرانسه،‌ روسیه، چین و آلمان می گویند این برجام به خوبی توانایی ایران را برای دستیابی به سلاح های هسته ای محدود خواهد کرد. این مذاکرات اینجا در وین پایتخت اتریش به دور پایانی خود رسیده است و وزیران امور خارجه همه کشورها روز سه شنبه وارد این شهر خواهند شد.

کل تیم آمریکا، که از قبل خود را به وین رسانده است، خود را برای پذیرفتن این متن در دو روز آینده آماده می کند. آنها می گویند هر بند متن توافق را با دقت و ظرافت بررسی می کنند.

یک مقام آمریکایی گفت هر کدام از این بندها شامل «یکصد جزئیات» -- از سرنوشت آب سنگین در تاسیسات پلوتونیوم در اراک گرفته تا لحن دقیق قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که این توافق را به صورت قانون درخواهد آورد -- است.
وی گفت جزئیات در هم تنیده بی شماری وجود دارد که کارشناسان فنی باید بررسی کنند.

هرچند مهلت سی ام ژوئن آخرین ضرب الاجل برای دستیابی به توافق جامع بوده است،‌ مذاکره کنندگان خود را از چند هفته قبل آماده کرده اند این ماراتن را به پایان برسانند. با این حال، آنها تمدید دور کنونی مذاکرات را بررسی نمی کنند.
مرحله بندی توافق خود به تنهایی از موضوعات مذاکرات بوده است. دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا می گوید انتظار یک روند چند مرحله ای را دارد که با پذیرش موافقت نامه شروع می شود، وارد دوره اجرای آیین نامه ای می شود، و پس از آن لحظه «جان گرفتن» توافق و فعال شدن همه بندها فرا می رسد.

مقام ارشد دولت آمریکاکه به سبب حساسیت مذاکرات خواست ناشناس بماند گفت :«از لوزان سندی بیرون نیامد. ما متنی نداشتیم. ما فقط رئوس کلی را داشتیم. حالا قرار است یک متن داشته باشیم ... در این متن چیزی که مورد توافق قرار می گیرد برای همه آشکار خواهد بود.»
این مقام همچنین گفت تیم آمریکایی انتظار امور غیرمنتظره ای را در روزهای پایانی تلاش های خود دارد که مشابه تجربه ای است که طی دو سال مذاکره کسب کرده است. وی گفت :«ما می دانیم چه می خواهیم و به آنچه پیش می آید خواهیم پرداخت.»
جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه دیدارهایی داخلی و نیز دیداری با رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی داشت. وی سه شنبه با محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود که دوشنبه برای مشورت درباره چالش های نهایی توافق با رهبر معظم ایران به تهران رفته بود دیدار خواهد داشت. ظریف قصد دارد صبح روز سه شنبه به وین بازگردد.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز روز سه شنبه وارد وین می شود و بعدازظهر با کری دیدار خواهد داشت.
در روزهای آخر هفته یک مقام چینی گفت انتظار می رود سند توافق «در مهلت مقرر، یا شاید هم طی یک هفته نهایی شود». فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفت طرف های مذاکره به فکر تمدید مذاکرات تا پس از 30 ژوئن نیستند.

مقام آمریکایی گفت همه در میز مذاکرات«سنگینی مسئولیت» برای این توافق را احساس می کنند. وی افزود :«اتخاذ تصمیم برای اجرای برنامه جامع اقدام مشترک یک تصمیم بسیار بسیار بسیار بزرگ برای همه است.»
این تصمیمی است که اسرائیل امیدوار است مذاکره کنندگان آن را به تعویق بیندازند.
موشه یعلون وزیر دفاع (جنگ) اسرائیل دوشنبه گفت یکی از اختلافات اساسی اسرائیل و آمریکا بر سر توافق احتمالی این است که اسرائیل ایران را مشکل اصلی منطقه می داند اما آمریکا ایران را بخشی از راه حل می داند.

52261

کد N874609

وبگردی