آفتاب

کمپین اینترنتی فعالان ترکیه در حمایت از اویغورهای چین

کمپین اینترنتی فعالان ترکیه در حمایت از اویغورهای چین

یک فعال ترک رهبری کمپین اینترنتی را برای حمایت از اویغورهای چین بدست گرفته و با انتشار دادخواستی از چین و جامعه بین‌الملل خواسته است تا به آنچه که آن را «حکومت آپارتایدی چین در ترکستان شرقی» موسوم به «منطقه خودمختار سین‌کیانگ» می‌داند، پایان دهند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، این دادخواست که بیش از 18 هزار تن آن را امضا کرده‌اند، خطاب به شی جینپینگ،رئیس‌جمهوری چین و بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل است.

در این دادخواست تحت عنوان «پاکسازی قومی و نسل‌کشی فرهنگی» آمده است: سیاست‌های کنونی چین شامل فرهنگ نسل‌کشی علیه هویت، فرهنگ و اعتقادات و مناسک مذهبی اویغورها و همچنین کشتار بی‌هدف و غیرقانونی مردان، زنان و کودکان اویغور توسط سربازان ارتش آزادی‌بخش خلق چین است. اویغورها احساس می‌کنند که برای دفاع از سرزمین تاریخی خود، شیوه زندگی، هویت، فرهنگ، زبان و مذهبشان در برابر هجوم شدید پکن هیچ قدرتی ندارند و ساکنین چینی مالک چیزهایی هستند که زمانی به اویغورها تعلق داشت.

پس از کشته شدن 28 تن در جریان حملات ماه مبارک رمضان در منطقه سین‌کیانگ، بازیگران، اساتید و سیاستمداران ترکیه نیز روز یکشنبه با انتقاد از دولت چین، خواستار «آزادی در ترکستان شرقی» شدند.

براساس گزارشی که امروز (سه‌شنبه) در مجله ترکیه‌ای «اکتوئل» منتشر شد، این کشتارها در «ترکستان شرقی» پس از آن رخ داد که خودرویی نتوانست در یک ایست بازرسی توقف کند. گزارش شده که دو افسر پلیس این خودرو را دنبال و آن را متوقف کردند و به شدت توسط سرنشینان این خودرو مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. سپس نیروی کمکی سر رسیده و شروع به تیراندازی به سمت مظنونین کرده و 28 تن را کشت.

به منظور اشاعه اخبار مربوط به این دادخواست عبارت «ترکستان شرقی آزاد» به عنوان شعاری در این دادخواست و هشتگی در توییتر استفاده شده است. این دادخواست که به رویدادهای تاریخی رخ داده در «ترکستان شرقی» نیز اشاره کرده، بر اعمال خشونت و بدرفتاری چین با مردم این منطقه تاکید دارد.

در ادامه این دادخواست تحت عنوان «پاکسازی قومی و نسل‌کشی فرهنگی» آمده است: چین بین سال‌های 1964 تا 1996 میلادی در ترکستان شرقی تجهیزات اتمی را هم در زیر و هم بر روی زمین آزمایش کرده و باعث آلوده شدن هوا، آب، زمین و کشتار تدریجی مردم و دام‌ها با مواد رادیواکتیو شده است.

از دیگر آزار و اذیت‌های چین می‌توان به مسائل زیر اشاره کرد: از زمانی که دولت کنونی چین کنترل این منطقه را به عهده گرفته حروف الفبای اویغور چهار بار تغییر کرده است. اویغورهایی که در حال حاضر در مشاغل دولتی کار می‌کنند یا جزء اعضای حزب کمونیست، کارگران، بازنشستگان، زنان و دانشجویان هستند، حق گرفتن روزه و عبادت در مساجد را ندارند. به علاوه کودکانی که در آموزش‌های دینی و مذهبی شرکت کنند، بازداشت می‌شوند.

آمارهای ذکر شده در این دادخواست حاکی از آن است که تعداد اویغورهایی که توسط نیروهای چین کشته شده‌اند، بیش از تعداد کشته‌شدگانی است که از فلسطین، عراق و سوریه گزارش می‌شود. در این دادخواست تاکید شده، تمامی قدرت‌های سیاسی، نظامی، پلیس و تصمیم‌گیرندگان اقتصادی در دستان مقامات چینی است. این دادخواست همچنین به کشورهای دیگر که چشمان خود را بر سیاست‌های سرکوب چین بسته‌اند، نسبت به سرمایه‌گذاری در بازارهای چین هشدار می‌دهد.

در دادخواست مذکور از چین و جامعه بین‌الملل خواسته شد: حکومت آپارتایدی در ترکستان شرقی را متوقف کنید. چین باید با اویغورها همانند دیگر قومیت‌ها رفتار کرده و به حقوق بشر و زندگی آزاد مذهبی آنها نیز احترام بگذارد. قانون اساسی چین باید به قوانین مربوط به «خودمختاری قومی منطقه‌ای» احترام گذاشته و به مردم اویغور اجازه دهد خودشان برای آینده سیاسی، فرهنگی و اقتصادیشان تصمیم‌گیری کنند.

انتهای پیام

کد N874565

وبگردی