آفتاب

اوباما لایحه تجارت آزاد را امضا کرد/ نفوذ آمریکا در منطقه پاسیفیک

اوباما لایحه تجارت آزاد را امضا کرد/ نفوذ آمریکا در منطقه پاسیفیک

رئیس جمهور آمریکا لایحه ای را به امضا رساند که دست وی را برای مهار چین از طریق برقراری روابط تجاری با کشورهای حوزه اقیانوس آرام باز خواهد گذاشت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا دیروز دوشنبه لایحه تسهیل و توسعه تجارت آمریکا را به امضا رساند. این لایحه که از آن به قانون «تجارت سریع» یا آزاد هم یاد می شود، هفته گذشته پس از کش و قوس های فراوان از سد کنگره آمریکا گذشت.

اوباما امضای لایحه تجارت آزاد را به منزله نقطه عطفی در صحنه رقابت با دیگر کشورها توصیف کرده و نقش آن را در احیاء رهبری آمریکا بر جهان حیاتی دانست.

این لایحه از دو بخش تشکیل شده که معاهده های ترانس پاسیفیک و ترانس آتلانتیک را در بر می گیرد. معاهده ترانس پاسیفیک به عنوان یک بخش کلیدی از سیاست چرخش به سمت آسیای واشنگتن تلقی می شود که هدف از آن مهار قدرت اقتصادی و سیاسی چین در منطقه اقیانوس آرام است و روابط تجاری آمریکا را با ۱۱ کشور واقع در این حوزه تسهیل می کند.

معاهده ترانس آتلانتیک نیز روابط  تجاری آمریکا و اروپا را تسهیل می کند که البته به بهانه های زیست محیطی و از دست رفتن فرصت های شغلی اروپا با مخالفت هایی از سوی ساکنین قاره سبز همراه بوده است.

لازم به یادآوری است که لایحه تجارت آزاد با مخالفت شدید هم حزبی های دمکرات اوباما مواجه بود چرا که به این ترتیب فشار زیادی بر مشاغل خرد وارد می شود که از توان رقابتی کمتری با شرکت های چند ملیتی برخوردار هستند و این امر می تواند به حذف برخی از مشاغل سنتی دامن بزند.

از همین روی، اوباما برای جلب آراء موافق حزب دمکرات مجبور شد تا در کنار لایحه تجارت آزاد لایحه دیگری را با هدف افزایش اعتبار مالی به کارگرانی که از این تصمیم متضرر می شوند، امضا کند.

کد N874351

وبگردی