آفتاب
سبحانی‌نیا در ایسنا،

اگر غرب به تعهداتش پایبند بود، طرح هسته‌ای تصویب نمی‌شد

اگر غرب به تعهداتش پایبند بود، طرح هسته‌ای تصویب نمی‌شد

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه نباید انتقادات به مذاکرات جنبه تخریبی و کوبنده داشته باشد، گفت: با وجودی که در گذشته‌ای نه چندان دور اظهارات توهین‌آمیزی به تیم مذاکره کننده و وزیر امور خارجه مطرح می‌شد اما با بیانات اخیر مقام معظم رهبری نباید صدایی جز حمایت منعکس شود و دیگر دلواپسان دایه مهربان‌تر از مادر نشوند.

حجت الاسلام والمسلمین حسین سبحانی‌نیا با حضور در خبرگزاری دانشجویان ایران، در گفت‌وگویی تفصیلی با خبرنگار پارلمانی ایسنا در خصوص مصوبه مجلس در مورد طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران و به دنبال آن مخالفت دولت با این مصوبه، گفت: این مصوبه یکی از مطالبات مردم از مجلس بود که در مجوع می‌توان به عنوان یکی از مصوبات خوب مجلس در مسائل بین‌المللی از آن نام برد.

وی ادامه داد: در شرایط ابهام آلود فضای سیاسی که سوالاتی پیرامون پایان مذاکرات مطرح می‌شود و از طرف دیگر سنای آمریکا نیز اقداماتی انجام می‌دهد، توقع مردم از مجلس انجام اقدام تقابلی بود.

مصوبه هسته‌ای مجلس پشتوانه‌ای برای تیم مذاکره کننده است

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه مجلس باید بنا بر رسالت ذاتی‌اش در مسائل کلان نظر داشته باشد، گفت: مجلس با در نظر گرفتن جمیع این شرایط به این نتیجه رسید که چنین مصوبه‌ای می‌تواند ضمن بالا بردن قدرت چانه‌زنی تیم مذاکره کننده، پشتوانه‌ای برای آن‌ها باشد تا بتواند با قدرت بیشتر در مقابل گروه 1+5 بایستد و موضع‌گیری کند.

سبحانی نیا با بیان اینکه تیم مذاکره کننده با این مصوبه می‌تواند موضع مجلس را با قدرت بیان کند افززود: با این مصوبه و تعیین خطوط قرمز و مطالبات ملت ایران، طرف مقابل دیگر نسبت به تحمیل خواسته‌هایش اقدام نمی‌کند.

مصوبه مجلس به معنای اعمال محدودیت برای دولت نیست

وی با اشاره به اظهارات سخنگوی دولت مبنی بر این‌که این مصوبه خلاف اصل 176 قانون اساسی است، گفت: چنین چیزی درست نیست. در این مصوبه آمده است که کارها در چارچوب نظر شورای عالی امنیت ملی انجام شود و در آن بر لغو کامل تحریم‌ها از زمان اجرای توافق، ممنومعیت بازرسی از مراکز و سایت‌های نظامی و مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای، استمرار تحقیق و توسعه و رعایت اصول 76 و 125 قانون اساسی تاکید شده است. این همان مواردی است که مقام معظم رهبری در جمع مسئولان نظام به صورت روشن و شفاف به عنوان خطوط قرمز بیان کردند؛ بنابراین مجلس موضوع اضافه‌ای را قید نکرده که دولت احساس کند مجلس محدودیتی برای تیم مذاکره کننده ایجاد کرده است.

سبحانی نیا ضمن اشاره به تأیید مصوبه مجلس توسط شورای نگهبان و ابلاغ آن برای اجرا،‌ رای 213 نماینده به این مصوبه را در افزایش قدرت چانه‌زنی برای تیم مذاکره کننده بسیار تاثیرگذار خواند.

حضور سبحانی نیا در ایسنا

حرف زدن در موضوع هسته‌ای راحت است اما کار در میدان نبرد دیپلماتیک سخت است

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در جمع مسئولان نظام در توصیه به منتقدان مذاکرات و چگونگی ادامه کار منتقدان، گفت: مقام معظم رهبری در این بیانات به صورت ریز وارد مسائل شدند و حتی سابقه مذاکرات را از دولت دهم مورد اشاره قرار دادند. مواردی که ایشان مطرح کردند را بسیاری از ما که در مسائل سیاسی هستیم، نمی‌دانستیم. این بیان روشن و شفاف جای هرگونه تفسیر و تعبیرهای نادرست را گرفت.

وی ادامه داد: طبق تأکیدات ایشان کسی که در صحنه عمل و درگیر مسائل است خیلی از مسائل را می‌داند و ملاحظات دارد؛ بنابراین ‌شاید نتواند خیلی از مسائل را بنا بر شرایط موجود بازگو کند. اما کسی که پشت صحنه است فکر می‌کند سأله راحت و روان است و مشکلی پیش رو نیست. حرف زدن راحت است اما در صحنه و میدان عمل کار سخت است آن هم در نبرد دیپلماتیک سختی که در یک طرف ما و طرف دیگر قدرت‌های دنیا با ابزار، تجهیزات و کارشناسان قوی و مجرب قرار دارند.

انتقادات به مذاکرات نباید جنبه تخریبی و کوبنده داشته باشد

نایب رئیس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت با ابراز امیدواری از اینکه با بیانات مقام معظم رهبری منتقدان در طرح نقدهای‌شان تجدیدنظر کنند گفت: البته نقدهای سازنده مفید است و باید مطرح شود چون نقد در جامعه پویا وجود دارد. منتها این نقدها نباید جنبه تخریبی و کوبنده داشته باشد بلکه باید جنبه اصلاحی داشته باشد تا علاوه بر کمک به تیم مذاکره کننده، مواردی که ممکن است مغفول مانده شود را برجسته کند و حتی زوایای پنهان این حرکت بزرگ را نمایان کند.

سبحانی‌نیا در این رابطه گفت: اگر نقد جنبه تخریبی داشته باشد می‌تواند به عنوان کارشکنی در روند مذاکرات تلقی شود. امیدواریم همه مردم با روشنی و شفافیت پیام مقام معظم رهبری را درک کرده باشند و برای کمک به تیم مذاکره کننده تلاش کنند. چون این موضوع ملی است که در همین رابطه 213 نماینده به طرح هسته‌ای رأی مثبت دادند. رأیی که در طول عمر مجلس بی‌سابقه بوده است.

وی با تأکید براین‌که مذاکرات باید با قوت انجام شود، گفت: مذاکرات باید با توجه به خطوط قرمزی که مقام معظم رهبری تعیین کردند، پیش رود. امیدواریم در این مسیر از تیم مذاکره کننده حمایت شود و منتقدان نیز به طرح نقدهای سازنده بپردازند.

گاهی اظهارات توهین‌آمیزی به تیم مذاکره کننده و وزیر امور خارجه مطرح می‌شد

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مورد احتمال طرح انتقادهای تند بعد از بیانات رهبری نسبت به تیم مذاکره کننده، گفت: این انتقادات تند پیش از بیانات قبلی مقام معظم رهبری مطرح می‌شد و حتی گاهی اظهارات توهین‌آمیزی به تیم مذاکره کننده وزیر امور خارجه نیز شنیده می‌شد. ولی پس از فرمایشات رهبر معظم انقلاب و تأیید و پشتیبانی رهبری از تیم مذاکره کننده با تعابیر بسیار خوب امیدواریم که ادبیات این انتقادات تغییر کند.

نباید جز صدای حمایت از تیم مذاکره کننده صدای دیگری به بیرون منعکس شود

وی افزود: مقام معظم رهبری در بیاناتشان فرمودند در جریان کار تیم مذاکره کننده هستند و آنها را افرادی شجاع، مومن و مورد اعتماد خطاب کردند. این نشان می‌دهد که ایشان در جریان نقدها نیز هستند، از طرف دیگر این پیام را به افرادی که خود را تابع رهبری می‌دانند و به اذعان خود به حمایت از رهبری این مواضع را اعلام می‌کنند، می دهد که طبق تاکیدات ایشان همه باید به مذاکرات هسته‌ای به عنوان مسأله ملی که منافع ملی در گرو آن است، نگاه کنیم. باید از تیم مذاکره کننده حمایت کنیم و جز صدای حمایت از تیم مذاکره کننده صدای دیگری به بیرون منعکس نشود. البته نقدهای درون خانواده نیز باید سازنده، جهت دهنده، برطرف کننده اشکالات و متوقف کننده حرکت و باعث دلسرد نشدن تیم مذاکره کننده شود.

حضور سبحانی نیا در ایسنا

دلواپسان دایه مهربان‌تر از مادر نشوند

نماینده مردم نیشابور در ادامه گفت:‌ احتمالا با فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری این دسته از نقدها کاهش پیدا کند . ان‌شاءالله افرادی که بر اساس وظیفه دلواپسی و نگرانی مطالبی را مطرح می‌کردند دایه مهربان‌تر از مادر نباشند و بدانند که رهبری با دید نافذ خود مسائل را زیر نظر دارند و کنترل می‌کنند و اگر لغزشی درمسیر باشد به موقع تذکر می‌دهند. ضمن این‌که طبق فرمایشات ایشان تیم مذاکره کننده قوی، شجاع، مومن و متدین است و سعی می‌کنند تعمدا بیراهه نروند.

اگر غرب به تعهداتش پایبند بود، تصویب طرح هسته‌ای ضرورتی نداشت

سبحانی نیا همچنین در مورد میزان تأثیرگذاری رفتار غرب در مطرح شدن طرح مصوبه هسته‌ای مجلس،به مواضع مواضع متلون و متعارض غربی‌ها در طول چند سال گذشته اشاره و اظهار کرد: شاید اگر غرب به تعهداتش پایبند بود، دیگر ضرورتی برای طرح هسته‌ای مجلس وجود نداشت. اما غربی‌ها با رفتارهایشان نشان دادند که قابل اعتماد نیست و در هر مقطعی سیاست جداگانه‌ای را اتخاد می‌کند، حتی در بین خود تقسیم کار می‌کنند تا با طرح مواضعشان از کانال‌های مختلف هر روز به بهانه‌ای آن را به تیم مذاکره کننده تحمیل کنند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، تأکید کرد: وقتی طرف مقابل پایبندی به تعهدات ندارد و تنها مواضع متلون و متغیر اتخاذ می‌کند، قطعا دیگر اطمینان خاطری نسبت به آینده وجود ندارد تا رفتار و عملکرد آنها بعد از توافق مشخص شود. همین مواضع نادرست و متلون طرف مقابل مجلس را به جمع‌بندی برای تصویب طرح هسته‌ای رساند تا نوعی تضمین برای تعیین خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران باشد.

سبحانی‌نیا با بیان اینکه طرح مطالبه جدید در مذاکرات از روحیه فزون طلبی و فزون خواهی غربی‌ها نشأت می گیرد، گفت:این مصوبه حاوی این پیام به غربی‌هاست که تیم مذاکره کننده پشتوانه دارد و در آن مطالبه ملت،‌ رهبری و مجلس مشخص شده است.

مجلس و دولت بیانات رهبری را سرلوحه کار قرار دهند

نماینده مردم نیشابور همچنین با اشاره به بخش دیگری از بیانات مقام معظم رهبری در مورد چگونگی پیاده سازی اقتصاد مقاومتی در کشور گفت: مقام معظم رهبری بسیار شفاف و روشن موضوع چگونگی اجرای اقتصاد مقاومتی و استفاده از ظرفیت‌های کشور را مطرح کردند که باید این بیانات را مجلس و دولت سرلوحه کار قرار دهند.

حضور سبحانی نیا در ایسنا

سبحانی نیا ادامه داد: برخی افراد این ذهنیت را در گذشته داشتند که بهشت آمال و آرزوها اروپا و غرب است. حال این‌که اگر همه چیز تنها از غرب وارد شود وابسته می‌شویم. برای مقابله با این پدیده از سال‌های اول انقلاب تلاش‌هایی صورت گرفت تا شعار نه شرقی نه غربی، جمهوری اسلامی محقق و وابستگی‌های کم شود و با ایجاد تعادل در روابط ایران با کشورها، جهت فلش اصلی از سمت غرب و آمریکا برگردانده شود؛ همچنین مقداری به سمت شرق و کشورهای جهان سوم و کشورهای جنبش عدم تعهد و آفریقایی برویم که تا حدی این رویه متعادل شد.

وی اضافه کرد: خیلی از دست‌اندرکاران به این ظرفیت‌ها باور نداشتند حال اینکه تأکید بر این اداره کشور توسط خودمان بود و به تعبیر رهبری برون‌زایی و نه برون‌گرایی وجود داشته باشد. بحث انزوا و محدودیت مطرح نیست بلکه موضوع بر سر این است که اتکا به داخل داشته باشیم و ظرفیت‌ها را بارور و توانمندی‌ها را فعال و به روز کنیم.

این نماینده اصولگرای مجلس ادامه داد: این بیانات رهبری می‌تواند هرگونه بهانه را از دست آنهایی که تعبیر دیگری از اقتصاد مقاومتی دارد بگیرد و خط روشنی را پیش روی همه گذاشت. امیدواریم در برنامه ششم بتوانیم بحث اقتصاد مقاومتی را بگنجانیم. قطعاً دولت نیز چنین توجهی را برای گنجاندن اقتصاد مقاومتی برای برنامه ششم و تحقق آن در جامعه دارد.

نیاز روز جامعه پیاده سازی اقتصاد مقاومتی است

سبحانی نیا با تاکید بر اینکه نیاز روز جامعه پیاده سازی اقتصاد مقاومتی است، گفت: ما کشوری دارای توانمندی و بیستمین اقتصاد دنیا هستیم که در شرایط موجود و با فشارهای بین‌المللی نمی‌توانیم به کشورهای دیگر متکی شویم و اعتماد کنیم. باید به اقتصاد داخلی و مقاومتی برگردیم.

نباید کل مسائل اقتصادی را به مذاکرات گره زد

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، تأکید کرد: نباید کل مسائل اقتصادی را به مذاکرات گره زد. وجود این نگاه که بلافاصله بعد از توافق کل مسائل ما با دنیا حل می‌شود و ظرف مدت کوتاهی ثمرات برداشتن تحریم‌ها ظاهر شده و اقتصاد شکوفا می‌شود، بسیار خوش‌بینانه است. نباید چنین نگاهی وجود داشته باشد و باید برنامه‌ریزی میان و دراز مدت برای رفتن به سمت اقتصاد مقاومتی داشته باشیم.

حضور سبحانی نیا در ایسنا

وی در مورد میزان تناسب دستور کارهای مجلس با پیاده سازی اقتصاد مقاومتی در کشور و طرح شعار برای تحقق این سیاست‌ها به جای عمل،‌ گفت: باید از مرحله شعار عبور کرده و به مرحله عمل برسیم. البته تغییر نگاه اقتصاددانان و نهادینه کردن آن در ذهن مسئولان برای حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی به عنوان راه‌حل برون رفت از شرایط موجود زمان‌بر است. قدم‌هایی برداشته شده اما کافی نبوده است. باید این نگاه عمیق‌تر، جدی‌تر و عملیاتی‌تر از هر وزارتخانه و سازمانی شروع شود.

سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها با صرفه‌جویی وارد اجرای سیاست‌های مقاومتی شوند

سبحانی نیا تأکید کرد: سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها باید با صرفه‌جویی و بازنگری در هزینه‌کردها و کارهایی که به آن مشغول‌اند، وارد اجرای سیاست‌های مقاومتی شوند. باید بخشی‌نگری در اقتصاد برچیده شود و نگاه کلان و نه حوزه‌ای داشت.

وی خاطرنشان کرد: البته برخی این بهانه را می‌آوردند که در برنامه پنجم موضوع اقتصاد مقاومتی نبود. اکنون با پایان یافتن برنامه پنجم و ورود به برنامه ششم باید اساس کار دولت و مجلس اجرای اقتصاد مقاومتی باشد و در این برنامه به ریز ظرفیت‌های موجود شناسایی شده و کارهای به شکل زمان‌بندی جامع از مرحله شعار به عمل تبدیل شود.

سبحانی نیا همچنین تصویب قانون خروج از رکود را یکی از اقدامات مثبت مجلس در راستای پیاده‌ سازی اقتصاد مقاومتی خواند و گفت: طبق اعلام رئیس جمهور قرار است آیین‌نامه اجرایی آن نوشته شده و عملیاتی گردد که امیدواریم در سال جاری بتوانیم نقشه راه عملیاتی را برای اجرای اقتصاد مقاومتی در سال منتهی به برنامه ششم ترسیم کنیم.

هدف از تشکیل حزب رهروان انجام کار تشکیلاتی در کشور است

نایب رئیس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت در ادامه در مورد آخرین اخبار از تشکیل حزب رهروان، گفت: بعد از تشکیل فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت بحث تشکیل جبهه و یا حزبی مطرح شد و در ماه‌های اخیر شدت گرفت. در همین رابطه نشست‌هایی در جمع بعضی از اعضای فراکسیون برگزار شد که با توجه به مطالبه خیلی از طرفداران این حرکت، کار میدانی در شهرستان‌ها نیز صورت گیرد تا این کار در قالب یک حزب، جبهه و یا حرکت ادامه پیدا کند.

سبحانی نیا ادامه داد: تلاش بر این است که ما حرکت میدانی داشته باشیم و تنها در مجلس با 180 نماینده عضو و حتی بیشتر متمرکز نباشیم، حرکت میدانی و دامنه‌داری در استان‌ها و شهرستان‌ها داشته باشیم تا این تفکر بتواند به وظیفه تشکیلاتی‌اش عمل کند.

هنوز به جمع‌بندی نهایی برای تشکیل حزب رهروان نرسیده‌ایم

وی با بیان این‌که هنوز به جمع‌بندی نهایی برای تشکیل حزب رهروان نرسیده‌ایم، گفت: طرح استانی شدن انتخابات مجلس این حرکت را کند کرد و ادامه بررسی موضوع به بعد از تعطیلات دوهفته‌ای مجلس برمی‌گردد که شاید بعد از مشخص شدن طرح استانی شدن موضوع روشن‌تر و شفاف‌تر شود.

لاریجانی به عنوان یکی از پشتوانه‌های اصلی حزب رهروان خواهد بود

نایب رئیس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت در مورد این‌که آیا محوریت این حزب با لاریجانی است یا طیف فکری ایشان را شامل می‌شود، گفت: آقای دکتر لاریجانی به عنوان یکی از نقطه‌های اتکا حتما در این حزب حضور دارند. ایشان اعلام کردند که در کنار تشکیلات به هر شکلی که بخواهند فعالیت کند، خواهند بود اما این‌که دبیرکل حزب چه کسی باشد هنوز مشخص نیست و بحث‌های دیگری وجود دارد اما آقای لاریجانی به عنوان یکی از پشتوانه‌های اصلی این مجموعه هستند.

حضور سبحانی نیا در ایسنا

سبحانی نیا در مورد این‌که آیا هدف‌گذاری تشکیل این حزب برای انتخابات مجلس است؟ گفت: از ابتدای تشکیل فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت این بحث‌ها مطرح شد که حزب رهروان در صورت تشکیل تنها برای انتخابات نباشد بلکه یک تشکلی در عرصه سیاست باشد تا پشتوانه برنامه‌ها و سیاست‌های کلان محسوب شود. طبیعتاً این حزب می‌تواند پشتوانه‌ای برای نمایندگان باشد.

وی توضیح داد: اگر حزبی در کنار نماینده‌ای برای ارائه طرح‌ها و نظراتش نباشد، برای مدتی رهاست و مواضع شخصی اتخاذ می‌شود لذا به سمت مسائل جزئی و منطقه‌ای مثل راه، تلفن و کارهای خدماتی حوزه انتخابیه می‌رود و خیلی روی مسائل کلان و ملی تمرکز نمی‌کند. اما اگر تشکیلات بزرگی با اثر و نفوذ وجود داشته باشد می‌تواند با داشتن برنامه و مرامنامه در مسائل سیاسی، ‌اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نظر دهد و برنامه داشته باشد؛ برنامه‌ای که می‌تواند مبنای کار نماینده‌هایی باشد که در این طیف فکری قرار گرفته‌اند.

هدف تشکیل حزب رهروان فقط انتخابات نیست

به گفته سبحانی نیا با تشکیل چنین حزبی، نمایندگان مجلس را به سمت کارهای کلان ملی سوق می‌دهد. این نگاه کلان ما برای تشکیل حزب رهروان است و تنها هدف تشکیل این حزب انتخابات نیست.

گفت‌وگو از خبرنگار ایسنا: منیر سادات سیدرضا

انتهای پیام

کد N874325

وبگردی