آفتاب

کره‌شمالی طرح کره‌جنوبی برای ایجاد یک "نظام متحد" را محکوم کرد

کره‌شمالی طرح کره‌جنوبی برای ایجاد یک "نظام متحد" را محکوم کرد

کره‌شمالی هشدار داد هرگونه طرح کره جنوبی برای ایجاد یک "نظام متحد" در شبه‌جزیره کره منجر به جنگ خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری یونایتدپرس، کره شمالی در مقاله‌ای که در روزنامه دولتی رودونگ سیمنون این کشور منتشر شد، اعلام کرد: دو کره نظامها و ایدئولوژی‌های کاملا متفاوتی را اتخاذ کرده‌اند.

طرح کره جنوبی برای استقرار یک "نظام متحد" میان کره جنوبی و کره شمالی تنها منجر به بی اعتمادی و رویارویی خواهد شد.

کره‌شمالی و جنوبی بیش از نیم قرن است که نظام‌ها و ایدئولوژی‌های متفاوتی قرار دارند. اگر یک طرف به طرف دیگر بر ایدئولوژی خود اصرار کند و تمایلی به دست برداشتن از ایدئولوژی خود نداشته باشد، در آن صورت رویارویی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

پایگاه خبری بی بی اس کره‌جنوبی نیز گزارش داد، کره‌شمالی با انتقاد از دولت فعلی کره‌جنوبی تاکید کرده که سئول در حال به چالش کشیدن شرایط بیانیه مشترک کره‌شمالی و جنوبی در 15 ژوئن سال 2000 است که خواستار بکارگیری ابزارهای صلح آمیز برای نزدیک کردن دو کره به یکدیگر شده بود.

کره‌شمالی تاکید کرد، هر گونه چالش علیه بیانیه مشترک 15 ژوئن 2000 نظیر پیگیری "نظام متحد" یک تدبیر ضدکره‌ای است.

این توافق پس از آن امضا شد که در ژوئن 2000 کیم دائه جونگ، رئیس جمهور کره جنوبی سفری تاریخی به پیونگ‌یانگ انجام داد و با کیم جونگ ایل، رهبر سابق کره‌شمالی دیدار کرد. روز جمعه "لی هی-هو" بیوه رئیس جمهور سابق کره‌جنوبی اعلام کرد قصد دارد در ماه ژوئیه در پاسخ به دعوت کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی به این کشور سفر کند.

کره‌جنوبی اعلام کرده که به دنبال اتحاد صلح‌آمیز با کره‌شمالی است اما در ماه مارس یک عضو کمیته اتحاد بین دو کره در کره‌جنوبی گفت که این کمیته در حال بررسی سناریویی است که بر اساس اتحاد میان دو کره بدون رضایت پیونگ‌یانگ صورت گیرد.

انتهای پیام

کد N874295

وبگردی