آفتاب

انتقاد سازمان ملل از توقیف کشتی ناوگان "آزادی 3"/ تونس خواهان آزادی المرزوقی شد

انتقاد سازمان ملل از توقیف کشتی ناوگان "آزادی 3"/ تونس خواهان آزادی المرزوقی شد

به دنبال بازداشت فعالان و شخصیت‌های بین‌المللی حاضر در کشتی ماریان «ناوگان آزادی 3» توسط رژیم صهیونیستی، سازمان ملل از توقیف این کشتی به شدت انتقاد کرد. تونس نیز آزادی هرچه سریع‌تر منصف المرزوقی که از شرکت‌کنندگان در این ناوگان بود، را خواستار شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، کشتی "ماریان" سوئد، یکی از کشتی‌های «ناوگان آزادی 3» بود که با هدف شکستن محاصره نوار غزه و کمک به فلسطینی‌ها از سواحل یونان به سمت سواحل غزه به راه افتاد اما رژیم صهیونیستی این کشتی را توقیف و آن را به بندر "اسدود" منتقل کرد تا از حاضران در این کشتی بازجویی به عمل آورد.

این کشتی حامل شخصیت‌های سیاسی و فعالان و هنرمندان مهمی از جمله منصف المرزوقی، رئیس‌جمهور سابق تونس، باسل غطاس، نماینده عرب پارلمان رژیم صهیونیستی، محمد البقالی، خبرنگار شبکه الجزیره و عمار الحمدان تصویربردار بود.

در همین راستا بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در پیامی به شرکت‌کنندگان در کشتی ماریان سوئد گفت: «به نظر می‌رسد که شما راه را گم کرده‌اید. شاید قصد رفتن به مکانی دورتر از اینجا یعنی سوریه را داشتید، "در آنجا نظامی وجود دارد که هر روز مردمش را سر می‌برد." ما با «حقیقت پیچیده‌ای» برخورد می‌کنیم که گروه‌های مسلح فلسطینی در آن به شلیک موشک به مناطق مسکونی اسرائیل می‌پردازند. ما هرگز اجازه انتقال سلاح به نهادهای "تروریستی" در نوار غزه را از طریق دریا مشابه گذشته نمی‌دهیم».

در همین حال ریما خلف، معاون دبیرکل سازمان ملل و مدیر اجرایی سازمان "اسکوا" از بازداشت محمد منصف المرزوقی، رئیس‌جمهور سابق تونس و توقیف کشتی ماریان سوئد در «ناوگان آزادی 3» به شدت انتقاد کرده و آن را «حمله و تجاوز» و به منزله عملیات «آدم ربایی»دانست.

وی گفت: ما هم در تونس و هم فلسطین هم‌پیمانان ابدی در مقابله با ظلم و تروریسم داریم. به نظر می‌رسد اسرائیل همبستگی با غیرنظامیان محاصره شده را تهدیدی برای امنیت خود می‌داند در نتیجه برای مقابله با این تهدید از ارتکاب شنیع‌ترین جنایت‌ها خودداری نمی‌کند همانطور که ده‌ها شهروند ترک را در کشتی مرمره آبی در سال 2010 به قتل رساند.

وی سلطه اسرائیل بر آب‌های منطقه‌ای در غزه را «جرم» دانست و گفت: سلطه اسرائیل بر آب‌های منطقه‌ای غزه و حریم هوایی و گذرگاه‌های زمینی، حملات به غزه و ترور فلسطینی‌ها به معنای اشغال کامل است. اسرائیل ساکنان غزه را با بمباران و محاصره از هشت سال پیش مجازات می‌کند. سه جنگ علیه آنها به راه انداخت. این اقدامات اسرائیل کاملاً محکوم شده است. بازداشت فعالان نیز اقدامی است که هیچ منطقی را نمی‌پذیرد.

ریما خلف منصف المرزوقی را نمادی از نمادهای جهان عرب و نماد نخستین انقلاب‌های غربی و ارزش‌ها دانست و گفت: بازداشت وی توهین آشکاری به فلسطین، تونس و آزادگان جهان و نقض ارزش‌های انسانی است. المرزوقی و همراهانش براساس وجدان خود برای کمک به فلسطینی‌ها به سمت غزه آمدند. اقدامات اسرائیل پیامدهای وخیمی برای منطقه و جهان خواهد داشت و باید هرچه سریع‌تر متوقف شود.

از سوی دیگر وزارت خارجه تونس در بیانیه‌ای توقیف کشتی ماریان سوئد توسط اسرائیل را محکوم کرد و خواهان آزادی فوری تمامی شرکت‌کنندگان در ناوگان آزادی 3 شد. وزارت خارجه تونس مقامات رژیم صهیونیستی را مسوول سلامتی المرزوقی دانست.

معز السیناوی، سخنگوی رسمی ریاست‌جمهوری تونس اعلام کرد ما توقیف کشتی ماریان سوئد و بازداشت منصف المرزوقی و همراهان وی توسط اسرائیل را پیگیری می‌کنیم.

یک مسوول دولتی اردن نیز در این باره گفت: اسرائیل باید به مصونیت دیپلماتیک نمایندگان پارلمان اردن که در ناوگان آزادی3 شرکت کرده‌اند، احترام بگذارد.

یحیی السعود، رئیس کمیته فلسطینی پارلمان اردن و زکریا الشیخ، دیگر نماینده پارلمان اردن جزو شرکت‌کنندگان در کشتی ماریان سوئد هستند.

انتهای پیام

کد N873995

وبگردی